اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

مناسب‌سازی محیط نیاز امروز و فردای معلولان

مناسب‌سازی محیط یکی از نیازهای مهم امروز و فردای معلولان و سالمندان و جانبازان است.

مناسب‌سازی محیط نیاز امروز و فردای معلولان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، طبق اصل 20 قانون اساسی تمام افراد در حمایت قانون یکسان هستند و از تمام حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلامی برخوردارند.

با تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان تمام وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظف شدند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر و مسائل خدماتی به گونه‌ای عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آنها برای معلولان مانند افراد عادی فراهم شود.

طبق این قانون شهرداری‌ها نیز موظف شدند از صدور پروانه احداث و یا پایان کار برای آن تعداد از ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابری که استانداردهای تخصصی مربوط به معلولان را رعایت نکرده باشند خودداری کنند.

سازمان بهزیستی کشور نیز مجاز است بر امر مناسب‌سازی ساختمان‌ها و اماکن دولتی و عمومی دستگاه‌های مذکور نظارت کند.

*معلولان و جانبازان هدف مناسب‌سازی مکان‌های عمومی هستند

مدیرکل بهزیستی گیلان با اشاره به اینکه بین پنج تا 20 درصد افراد جامعه نیاز به مناسب سازی مکان‌ها دارند، اظهار کرد: معلولان و جانبازان جامعه هدف مناسب‌سازی مکان‌های عمومی هستند.

کیانوش کوچکی‌نژاد با تصریح بر اینکه مسئولان پیگیر مناسب‌سازی مکان‌های عمومی برای معلولان هستند، بر ضرورت مناسب‌سازی فضای عمومی در شهرها تاکید کرد.

وی خواستار مناسب‌سازی پروژه‌های مسکن مهر شد و گفت: آسانسور و رمپ باید در ساختمان‌ها لحاظ شود.

این مسئول نهادینه شدن فرهنگ مناسب‌سازی در مکان‌های خصوصی را مورد تاکید قرار داد.

*مناسب‌سازی عمومی گیلان پیگیری می‌شود 

معاون توانبخشی بهزیستی گیلان نیز به همکاری خوب برخی از شهرستان‌ها در زمینه مناسب‌سازی اشاره کرد و گفت: لاهیجان، بندر انزلی، صومعه‌سرا و شفت پیگیری‌های خوبی در مناسب‌سازی مکان‌های عمومی برای معلولان انجام دادند.

رحیم تکاملی، از اجباری شدن ایجاد آسانسور و رمپ برای تمام ساختمان‌های گیلان در سال 92 خبر داد.

وی تصریح کرد: پروژه‌های مسکن مهر مناسب‌سازی به منظور استفاده معلولان را لحاظ کنند.

این مسئول با بیان اینکه صومعه‌سرا شهر بدون مانع می‌شود، افزود: مناسب‌سازی فضای عمومی صومعه‌سرا به صورت الگویی برای تمام شهرستان‌ها اجرا می‌شود.

* توسعه پیاده‌محور معلولیت‌های حرکتی در رشت لحاظ می‌شود

شهردار رشت نیز درباره مناسب‌سازی‌های محیط‌های شهری، اظهار کرد: توسعه پیاده‌محور در حوزه معلولیت‌های حرکتی در شهر رشت لحاظ می‌شود.

سید محمدعلی ثابت‌قدم، از مناسب‌سازی محوطه پارک قدس رشت خبر داد و افزود: طراحی مناسب‌سازی تعدادی از خیابان‌های شهر رشت در حال اقدام است.

وی به تفویض اختیار شهرداری مرکز به شهرداری نواحی رشت اشاره کرد و یادآور شد: میز خدمت برای تسهیل در ارائه خدمت به شهروندان در شهرداری رشت راه‌اندازی شده است.

شهردار رشت با بیان اینکه ناوگان اتوبوسرانی برای کاهش استهلاک تغییر می‌کند، تصریح کرد: امسال خرید مینی‌بوس و اتوبوس‌های جدید در بودجه شهرداری رشت لحاظ شده است.

* گیلان رتبه نخست مناسب‌سازی محیط را کسب کرد

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی بهزیستی از اجرای مناسب‌سازی محیطی یکی از شهرهای گیلان به صورت پایلوت کشوری خبر داد.

حسین امیرانی با اشاره به کسب رتبه برتر استان در مناسب‌سازی فضای عمومی، اظهار کرد: برنامه‌ریزی و اقدام‌های خوبی برای مناسب‌سازی فضاهای عمومی در گیلان انجام شده است.

وی از اجرای مناسب‌سازی محیطی یکی از شهرهای گیلان به صورت پایلوت کشوری خبر داد.

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی بهزیستی، اصلاح محیط و تدارک وسایل حمل و نقل را از موضوع‌های مناسب‌سازی دانست و بیان کرد: نهادهای مختلف اجرای امر مذکور را به عهده دارند.

وی وجود ریشه‌های اعتقادی قوی در جامعه را از نقاط قوت و فرصت مناسب‌سازی دانست و گفت: برخورداری از فرهنگ غنی و متعهد به اصول اخلاقی به‌ویژه نوعدوستی از نقاط قوت مناسب‌سازی است.

وی با اشاره به نقاط ضعف و چالش‌های مناسب‌سازی محیط برای معلولان، یادآور شد: وجود زوایایی از نگرش‌های منفی، خنثی و بی‌تفاوت به حقوق معلولان و سالمندان در بخش‌های مختلف جامعه و بی‌اطلاعی یا کم‌اطلاعی بسیاری از دستگاه‌ها و سازمان‌ها نسبت به وظایف شهروندان و... از چالش‌های مناسب‌سازی است.

این مسئول تغییر نگرش جامعه نسبت به حقوق معلولان و نسبت به توانمندی‌های آنها و حساس‌سازی، فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی جامعه به منظور مناسب‌سازی محیط را ضرورت خواند.

انتهای پیام/2300/خ30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول