اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس هیئت مدیره جامعه معلولان هرمزگان عنوان کرد

نقش کلیدی شوراها در کیفیت حضور معلولان در جامعه

رئیس هیئت مدیره جامعه معلولان هرمزگان با بیان اینکه شوراها نقشی مهم در بهبود کیفیت حضور معلولان در جامعه دارند، گفت: پروسه ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز معلولان، امروز در بسیاری از شهرها به دست فراموشی سپرده شده است.

نقش کلیدی شوراها در کیفیت حضور معلولان در جامعه

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، محمدحسن استاد ظهر امروز در یک نشست خبری با اشاره به فعالیت‌های جامعه معلولان هرمزگان و نقش سازمان‌هایی همانند شهرداری و شوراها در بهبود کیفیت حضور‌ معلولان در شهر و جامعه اظهار داشت: شعار حماسه سیاسی و اقتصادی بدون به عرصه آمدن تمامی اقشار و گرو‌ه‌های فرهنگ و اجتماعی مختلف محقق نمی‌شود.

وی با بیان اینکه شور و هیجان اجتماعی می‌تواند حماسه سیاسی را رقم بزند، افزود: سازمان‌های مردم نهاد در معادلات اجتماعی نقش بسزایی دارند و کسی نمی‌تواند نقش این سازمان‌ها را در عرصه‌های مختلف منکر شود.

رئیس هیئت مدیره جامعه معلولان هرمزگان ادامه داد: این در حالی است که فعالیت‌ این نهادها هر روز در حال پررنگ‌تر شدن است.

وی با بیان اینکه مطالبات مردم ایران در شهرهای مختلف با توجه به تنوع محیط و فرهنگ‌ها تفاوت دارد،‌ اظهار داشت: کارآیی نهادهایی همانند شوراهای اسلامی شهر و روستا در عرصه محلی و منطقه‌ای و رفع نیازها پررنگ و قابل تامل است.

استاد افزود: شوراها می‌توانند کیفیت زندگی شهروندان و به ویژه معلولان را در سطح شهر متحول کنند.

وی با بیان اینکه قانون اختیارات لازم را به شوراها داده است، افزود: جامعه معلولان 10 درصد از کل جامعه را شامل می‌شود، این بدان معنی است که نهادهایی همانند شوراها به ویژه در حوزه مدیریت شهری راهکاری بیاندیشند که این قشر خود را در شهروند درجه چندم حساب نکنند.

رئیس هیئت مدیره جامعه معلولان هرمزگان اظهار داشت: این یک نیاز است که به جامعه معلولان نیز همانند سایر اقشار در حوزه‌های خدمات و فضای شهری توجه شود.

وی ادامه داد: باید از مسئولان و مدیران شهری پرسید که آیا فضای کنونی شهرها برای تردد و حضور معلولان امن است، آیا یک معلول می‌تواند در فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی به راحتی شرکت کند.

به گفته استاد پروسه ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز معلولان امروز در بسیاری از شهرها به دست فراموشی سپرده شده است.

وی با بیان اینکه طبق تحقیقات به عمل آمده قریب به 40 درصد مردم در بخشی از عمر خود دارای محدودیت‌های حرکتی می‌شوند، افزود: پس باید بر این اساس و با توجه به ظرفیت‌های قانون اساسی و شوراها زمینه ورود آسان قشر معلول را به حوزه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی را فراهم کرد.

استاد ادامه داد: به عنوان نمونه در بندرعباس یک سالن استاندارد و مناسب‌سازی شده جهت ورزش معلولان وجود ندارد و امکانات و تجهیزات موردنیاز در سطح پایین است.

وی بیان داشت: جامعه معلولان بر این باور است که شوراها می‌توانند با اختیارات خود مصوبات لازم را تصویب و گفته‌ها و بخشنامه‌ها را به عمل تبدیل کند.

رئیس هیئت مدیره جامعه معلولان هرمزگان اضافه کرد: طی سال‌های گذشته حتی علی‌رغم مصوبات شوراهای شهر بندرعباس پیرامون بهبود وضعیت فضا برای معلولان باز برخی‌ از ادارات نسبت به انجام وظایف خود در این راستا بی‌توجه بودند که در این راستا انتظار می‌رود شوراها در هنگام مصوبات خود ضمانت اجرایی آن را نیز مد نظر داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وظایف شوراها افزود: توجه به برظرف کردن نیازهای تمامی اقشار جامعه از جمله معلولان باید از اهم فعالیت‌های شوراها باشد.

استاد اضافه کرد: به عنوان نمونه تجمیع و تمرکز مطب‌های پزشکان در یک نقطه از شهر بندرعباس سبب توزیع ناعادلانه امکانات بهداشتی و سلامت شده است چرا که دسترسی به این امکانات برای بخش های شرقی و غربی شهر پرهزینه و مشکل است.

وی ادامه داد: می‌توان با لحاظ کردن مشوق‌ها و حمایت از پزشکان نسبت به توزیع عادلانه امکانات سلامت با استقرار مطب‌ها در گوشه و کنار شهر این امر را محقق کرد.

استاد افزود: اعضای شوراها باید صراحت لهجه و بیان داشته باشند و نسبت به رفع گره‌های موجود در ارتباطات با جامعه معلولان همت بیشتری بورزند.

وی با بیان اینکه نمی‌توان جامعه معلولان در امور مختلف را نادیده گرفت، گفت: اگر جامعه معلولان را نادیده بگیریم نه تنها مشکلی حل نمی‌شود، بلکه مشکلات بیشتری به جامعه اضافه می‌شود.

استاد بیان داشت: باید جامعه معلولان را دید و با توانمندسازی آنها، روند موجود را از مستمری‌بگیری به سمت خود توانمندی پیش برد.

انتهای پیام/88001/ب30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول