اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد خوشنویسی:

دغدغه‌های فکری از آسیب‌های جدی عرصه خوشنویسی است

استاد خوشنویسی گفت: وجود دغدغه‌های فکری در هنرمندان از آسیب‌های جدی عرصه خوشنویسی است.

دغدغه‌های فکری از آسیب‌های جدی عرصه خوشنویسی است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، سید حیدر موسوی ظهر امروز در نشست خوشنویسی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آشنایی با فرهنگ اسلامی عامل اصلی رونق هنر خوشنویسی در کشور است.

وی با اشاره به اینکه بعد از ورود اسلام به ایران هنر خوشنویسی رونق بیشتری گرفته است، خاطرنشان کرد: این هنر در دوره‌های مختلف و قبل از ورود اسلام به کشور نیز وجود داشته است.

این هنرمند با بیان اینکه بعد از ورود اسلام به ایران خوشنویسی به صورت جدی‌تری دنبال شد و نقش مهم‌تری در زندگی مردم ایفا کرد، افزود: دوره صفویه دوران طلایی خوشنویسی در طول تاریخ ایران بوده است.

وی با اشاره به جایگاه ویژه هنرمندان این عرصه در دوران صفویه یادآور شد: در این دوران هنرمندان بزرگی با بهره‌گیری از خطوط مختلفی از متن‌های اسلامی هنرنمایی کرده‌اند و تاکنون نیز آثار بسیاری از آنها در کارگاه‌های تخصصی مورد بررسی علاقه‌مندان به این هنر قرار گرفته است.

موسوی در ادامه به نقاط ضعف و قوت هنر خوشنویسی در دوره معاصر اشاره کرد و ادامه داد: هنر خوشنویسی در این دوره به لحاظ ترکیب‌بندی، فرم و تناسب نسبت به دوره‌های قبل رشد قابل توجهی داشته است.

وی اضافه کرد: خوشنویسی در عصر حاضر استحکام و جذبه دوره‌های قبل را ندارد و این امر به دلیل تغییر شیوه‌های زندگی هنرمندان و وجود مشکلاتی است که این قشر با آنها سر و کار دارند.

این استاد خوشنویسی تصریح کرد: در گذشته هنرمندان دغدغه‌های فکری کمتری داشتند و ساعات زیادی را به خوشنویسی می‌پرداختند اما امروزه به دلیل وجود مشکلات فراوان هنرمند کمتر فرصت می‌کند به خوشنویسی بپردازد که این امر آسیب جدی در عرصه خوشنویسی محسوب می‌شود.

وی یکی از موارد ضعف در این هنر را پایین بودن کیفیت وسایل و لوازم خوشنویسی عنوان کرد و افزود: وسایل و لوازمی که در گذشته استفاده می‌شد ناب‌تر و با کیفیت‌تر از ابزار امروزی بود و هنرمندان در گذشته با رموز ساخت کاغذ و لوازم خوشنویسی به خوبی آشنا بودند.

موسوی با اشاره به تاثیر فرهنگ اسلامی در هنر خوشنویسی کشور، یادآور شد: فرهنگ اسلامی باعث رونق بخشیدن به هنر خوشنویسی شده و در حال حاضر نیز سفارشات زیادی در زمینه کتابت احادیث، قرآن کریم و متون مذهبی به هنرمندان این رشته می‌شود.

این هنرمند با اشاره به اینکه دولت باید بستری را فراهم کند تا این هنر به عنوان یک سرمایه ملی در بین عموم مردم شناخته شود، اظهار کرد: اگر اثر خوشنویسی به عنوان یک سرمایه ملی شناخته شود کمک بزرگی به هنرمندان این عرصه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با خریداری آثار هنرمندان چرخه فعالیتی خوبی در بین آنها به جریان می‌افتد و آثار بیشتری از سوی هنرمندان برجسته کشور تولید می‌شود.

انتهای پیام/73006/ز40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول