اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

معاون وزیر آموزش و پرورش:

45 درصد گرایش دانش‌آموزان به هنرستان‌هاست

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر گرایش دانش‌آموزان کشور به هنرستان‌ها و مراکز فنی‌وحرفه‌ای حدود 45 درصد است.

45 درصد گرایش دانش‌آموزان به هنرستان‌هاست

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، ابراهیم سحرخیز عصر امروز در مراسم افتتاح نمایشگاه هفته مشاغل در اردبیل اظهار داشت: ما در برنامه چهارم و پنجم مکلف شدیم رویکرد توسعه رشته‌های فنی ‌و حرفه‌ای و کار و دانش را داشته باشیم که باید تا آخر برنامه پنجم میزان توسعه رشته‌های مهارتی به 50 درصد برسد.

وی با بیان اینکه از سال دوم متوسطه انتخاب رشته صورت گرفته و دانش‌آموزان وارد هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای می‌شوند، تصریح کرد: به نظر می‌رسد این حرکت و اتفاق خوب در برخی از استان‌ها به ظرفیت 50 درصد رسیده، به طوری که استان اردبیل جزو استان‌های موفق است که در این زمینه توانسته به طور میانگین 50 درصد دانش‌آموزان را به فنی‌وحرفه‌ای سوق دهد.

سحرخیز خاطرنشان کرد: ‌اگر این مبنای برنامه پنجم باشد، ما در دو سال اول این برنامه به این هدف‌گذاری رسیده‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان برنامه، 70 درصد هدایت تحصیلی به سمت هنرستان‌ها و مراکز کارودانش گرایش پیدا کنند.

 

این مسئول از تغییرات اعمال شده در مقطع سال اول متوسطه و اجرای نظام ترمی، واحدی خبر داد و اضافه کرد: پیش از این دانش‌آموزانی که موفق به گذراندن واحدی نمی‌شدند در همان سال اول مردود محسوب می‌شدند، در حالی که باید واحد مانده آنها تا زمان گرفتن دیپلم تعیین تکلیف می‌شد، وگرنه تحصیل در پایه‌های بعدی به سهولت انجام می‌شد.

وی به تغییر نگرش خانواده‌ها و افراد جامعه به رشته‌های فنی‌و‌حرفه‌ای اشاره کرد و ادامه داد: ‌اگر پیش از این خانواده‌ها راغب بودند که در رشته تجربی و ریاضی فرزندان آنها تحصیل کنند، این رغبت و علاقمندی امروز به سمت رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای بوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، معاون وزیر آموزش و پرورش دلیل این کار را زودرس بودن حضور در هنرستان‌ها برای ایجاد اشتغال مولد اعلام کرد و یادآور شد: آنهایی که فارغ‌التحصیل هنرستان‌ها بودند، بدون واسطه و در کمترین فرصت وارد بازارکار می‌شدند که این ورود زودهنگام تشویقی برای ادامه تحصیل آنها در آموزشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای زیرنظر وزارت علوم بود.

سحرخیز از هموار بودن مسیر ادامه تحصیل فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها خبر داد و گفت: در حال حاضر در اغلب رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای راه برای ادامه تحصیل وجود دارد، به طوری که رویکرد ما نیز براساس اسناد بالادستی به مانند نقشه جامع علمی کشور، سند چشم‌انداز و تحولی، افزایش رشته‌های تحصیلی مهارتی و رسیدن به نقطه خوداتکایی در این بخش است.

وی افزود: در این مسیر و به ویژه ایجاد اشتغال، هیچ راه بن‌بست و یا ناامید‌کننده وجود ندارد؛ بلکه فرصت برای تحصیل بالاتر و اشتغال پایدارتر فراهم است، به طوری که دیگر شیوه انتظار اشتغال به شکل دولتی و پشت میزنشینی وجود ندارد.

سحرخیز تصریح کرد: ‌هم‌اکنون تقاضای اجتماعی برای آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای بالا است و در مناطق روستایی نیز این روند و فضا برای ادامه تحصیل وجود دارد.

وی با بیان اینکه توازن رشته‌ای باید متناسب با آمایش سرزمینی صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: اینکه بخواهیم خطای انجام شده در مورد رشته‌های نظری را این بار در رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای تجربه کنیم، عقلانی به نظر نمی‌رسد، چراکه امروز ما از توسعه نامتوازن رشته حسابداری و نرم‌افزار رایانه نگران هستیم که در برخی از استان‌ها این رشته‌ها متناسب با آمایش سرزمینی تعریف نشده است.

انتهای پیام/62003/ذ30 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول