اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

موزه‌های خراسان جنوبی - 5

قدمت خانه سلطانی قاین به دوران زندیه می‌رسد

خبرگزاری فارس: قدمت خانه سلطانی قاین به دوران زندیه می‌رسد و هم‌اکنون موزه مردم‌شناسی قاین در طبقه همکف این خانه تاریخی که از بناهای تاریخی بشمار می‌رود؛ طراحی و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

قدمت خانه سلطانی قاین به دوران زندیه می‌رسد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، موزه مردم‌شناسی قاین در طبقه همکف خانه تاریخی سلطانی که از بناهای تاریخی این شهر است، طراحی و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

خبرنگار فارس به منظور اطلاع‌رسانی از اماکن تاریخی و گردشگری خراسان جنوبی به ویژه موزه‌ها این بار به سراغ موزه مردم‌شناسی شهرستان قاین رفته که در این راستا گزارشی به شرح زیر آماده کرده است.

خانه سلطانی قاین در دوره قاجار و پهلوی دچار تغییراتی شده و افزایش فضا پیدا کرده است     بنای منزل قدیمی متعلق به خانواده سلطانی در خیابان جانبازان و در محدوده بافت تاریخی شهر قاین واقع شده و اطراف آن را بافتی منسجم و سالم در بر گرفته است.

این خانه قدیمی قدمت آن به دوره زندیه می‌رسد و در دوره قاجار و پهلوی دچار تغییراتی شده و فضاهایی به آن افزوده شده است.

بنای منزل قدیمی سلطانی دارای پلانی مستطیل شکل و این بنا فضاهایی از قبیل مطبخ و انبار، پیشخوان، دالان، ایوان تابستانی و زمستانی، هشتی ورودی و فضاهای نشیمن دارد.

موزه مردم‌شناسی قاین دارای بخش‌هایی نظیر حلاجی، جلک‌ریسی و جاجیم‌بافی است

 

موزه مردم‌شناسی قاین دارای بخش‌های مختلفی نظیر مراسم کاشت، داشت و برداشت زعفران، شب یلدا(کف‌زنی)، حلاجی و جلک‌ریسی، مراسم سنتی کشاورزی، دستاسی، جاجیم‌بافی، ریسندگی، تلم‌زنی(تهیه مواد لبنی) و مراسم سنتی عروسی همراه ساز و دهل و رقص محلی(اجرای موسیقی مقامی قاینات و خراسان جنوبی) با استفاده از مانکن با پوشش محلی که بیانگر آداب و رسوم کهن منطقه است، طراحی شده است.

= - - = - - = - - =

گزارش: از سمیه محمدی

= - - = - - = - - =

انتهای پیام/2248/ت20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول