اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پیشین سازمان میراث فرهنگی مطرح کرد

نگهداری کاشی زرین‌فام مسجد میدان کاشان در موزه برلین

خبرگزاری فارس: معاون پیشین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از نگهداری کاشی زرین‌فام و فوتوکرومیک محراب مسجد میدان کاشان در موزه برلین آلمان خبر داد.

نگهداری کاشی زرین‌فام مسجد میدان کاشان در موزه برلین

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، سیف‌الله امینیان دوشنبه شب در جمع فعالان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان، حوزه فرهنگی منطقه کاشان را دریایی از هویت فرهنگی دانست و گفت: این هویت فرهنگی منطقه کاشان شهرستان‌های آران و بیدگل، نطنز، اردستان، نایین و دلیجان را نیز در بر می‌گیرد.

وی از منطقه اردهال به عنوان یکی از مهمترین حوزه‌های فرهنگی با هویت دینی منطقه کاشان نام برد و گفت: از بین چهار امامزاده واجب‌التعظیم در ایران، سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع) در مشهد اردهال کاشان به دلیل به شهادت رسیدن این امامزاده در میدانی شبیه به صحرای کربلا نسبت به سه امامزاده واجب‌التعظیم دیگر از ویژگی بالاتری برخوردار است.

این فعال عرصه میراث فرهنگی همچنین منطقه کاشان را به استناد تحقیق باستان‌شناسان بزرگ، قدیمی‌ترین و مهد و خاستگاه تمدن در فلات ایران زمین دانست و ابراز داشت: مرکز پیدایش نخستین تمدن بشری در فلات ایران به شهادت تپه‌های 7 هزار و 500 ساله سیلک، شهرستان کاشان است.

امینیان، هنر هنرمندان منطقه کاشان در صنایع گوناگون از روزگاران قدیم را یادآور شد و گفت: کاشی زرین‌فام و فوتوکرومیک محراب مسجد میدان کاشان که اکنون در موزه برلین نگهداری می‌شود، هنر هنرمندان صنایع دستی کاشان را از دیگر نقاط جهان برجسته‌تر کرده است.

وی تصریح کرد: منطقه کاشان با هویت به طور کامل اسلامی و دینی و با جاذبه‌های متعدد فرهنگی و تاریخی، شاعران و علمای برجسته دینی، دانشمندان و مفاخر بزرگی را در دامان خود پرورش داده است.

مدیرکل سابق میراث فرهنگی استان اصفهان به 2 هزار و 800 نام‌آور منطقه کاشان نیز اشاره و تأکید کرد: اگر برای توصیف هر یک از این شخصیت‌‌های برجسته تنها به چند جمله بسنده کنیم باز هم کتابی با هزاران صفحه نیز از گنجاندن شرح حال آنان ناتوان است.

امینیان در ادامه با اشاره به سخنان رئیس جمهور مبنی بر اینکه صنایع دستی را وارد زندگی مردم می‌کنیم تا خیلی از مشکلات اشتغال برطرف شود بیان داشت: نگاه امیدوارانه‌ای به این موضوعی که از سوی رئیس جمهور مطرح شد داشتم اما افسوس که هیچ‌گاه تحقق نیافت و عملی نشد.

وی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه میراث فرهنگی شهرستان بیان داشت: در گذشته توسط آیت‌الله یثربی(ره) نماینده ولی فقیه و امام جمعه فقید کاشان و با همکاری میراث فرهنگی، شهرداری و نماینده وقت مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی اقدامات ارزنده‌ای در حوزه میراث فرهنگی منطقه برداشته شد که انتظار می‌رود این فعالیت‌ها و پیشرفت‌ها در حوزه میراث فرهنگی استمرار داشته باشد.  

امینیان در پایان متذکر شد: باید قدردان صنایع دستی، آثار تاریخی و هویت ملی و دینی خود باشیم و با تلاش نگذاریم بحث صنایع دستی در کشور مهجور بماند چراکه تنها محوری که می‌تواند خیلی از مشکلات شهرستان کاشان در زمینه اشتغال را برطرف کند هنرهای سنتی و صنایع دستی است.

انتهای پیام/2406/ب40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول