اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان میراث فرهنگی خبر داد

مومیایی‌های زنجان تنها سند زنده از پوشش دوران هخامنشی

خبرگزاری فارس: معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به اینکه مردان نمکی استان زنجان بی‌نظیرترین مومیایی‌های جهان به‌شمار می‌روند افزود: این مومیایی‌ها از قدمت بیش از 2 هزار و 375 ساله برخوردار هستند.

مومیایی‌های زنجان تنها سند زنده از پوشش دوران هخامنشی

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، یحیی رحمتی ظهر امروز در جلسه کارگروه میراث فرهنگی اظهار داشت: استان زنجان جزو معدود استان‌هایی است که از جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه استان زنجان نخستین‌ها و برترین‌های جهان را در خود جای داده است، خاطرنشان کرد: چهار اثر استان از این نظر که در سطح جهان بی‌نظیر است، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه گنبد سلطانیه به عنوان نخستین گنبد آجری جهان و سومین گنبد بلند در دنیا یکی از جاذبه‌ها و آثار بی‌نظیر استان زنجان به شمار می‌رود، اضافه کرد: غار کتله‌خور به عنوان بزرگ‌ترین غار خشکی جهان است که بر اساس مطالعات سه طبقه در آن کشف شده است.

*بنای رختشویخانه از نظر کارکرد در دنیا بی‌نظیر است

وی با تاکید بر اینکه در هیچ نقطه‌ای از جهان بنایی همچون بنای رختشویخانه زنجان و با کارکرد ویژه احداث نشده است، تصریح کرد: این بنا در استان برای قشر خاصی از جامعه احداث شده که حتی در آن نیاز کودکانه دختران نیز تامین شده است.

رحمتی همچنین با اشاره به مردان نمکی کشف شده در استان زنجان، اظهار داشت: در مجموع سه نوع مومیایی طبیعی در دنیا وجود دارد که یک نوع از آن در استان زنجان کشف شده است.

*کشف مومیایی‌های صابونی در دانمارک و هلند

وی با بیان اینکه یک نمونه مومیایی یخی در ارتفاعات آلپ پیدا شده است، ادامه داد: مردان صابونی یا مردان مردابی نوع دیگر مومیایی‌های طبیعی به شمار می‌روند که در کشورهای دانمارک و هلند پیدا شده است.

سرپرست موزه‌های کشور با اشاره به اینکه مردان نمکی استان زنجان بی‌نظیرترین مومیایی‌های جهان به شمار می‌روند، افزود: این مومیایی‌ها از قدمت بیش از 2 هزار و 375 ساله برخوردار هستند.

*مومیایی‌های زنجان تنها سند زنده از پوشش دوران هخامنشی است

وی با تاکید بر اینکه مومیایی‌های کشف شده از تپه معدن نمکی استان زنجان متعلق به دوره هخامنشی است، یادآور شد: این مومیایی‌ها تنها سند زنده از شیوه پوشش دوران هخامنشی هستند.

رحمتی همچنین در زمینه تولید چاقو در استان زنجان با بیان اینکه تصور می‌شد ساخت چاقو در استان متعلق به دوره صفویه است، خاطرنشان کرد: با کشف چاقو در کنار مردان نمکی قدمت چاقوی زنجان به بیش از 2 هزار سال رسید.

وی با اشاره به اینکه اگر مدت اقامت گردشگران در استان زنجان افزایش پیدا نکند سرعت عبور گردشگر بالا می‌رود، تصریح کرد: استان زنجان به واسطه وجود امامزداگان از ظرفیت‌های گردشگری بالایی برخوردار است.

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور تاکید کرد: نباید در برنامه‌ریزی‌ها و تبلیغات از ظرفیت‌های گردشگری استان زنجان غافل شد.

*راه‌اندازی بیش از 400 بازارچه صنایع‌دستی در کشور

وی با اشاره به اینکه بیش از 400 بازارچه صنایع‌دستی در کشور برگزار شده است، ادامه داد: این بازارچه‌ها شامل 4 هزار و 500 غرفه و چادر عشایری می‌شود.

رحمتی با بیان اینکه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سراسر کشور به استقبال عید نوروز می‌رویم، تصریح کرد: استان فارس با راه‌اندازی 50 بازارچه مقام نخست را در راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع‌‌دستی در کشور دارد.

وی با اشاره به اینکه همه موزه‌های کشور از ساعت 9 صبح تا 19 بعدازظهر باز است، اضافه کرد: در طی ایام نوروز نمایشگاهی از آثاری که تاکنون به نمایش گذاشته نشده است، برگزار می‌شود.

*افتتاح موزه جواهرآلات دوران هخامنشی در موزه ملی ایران

سرپرست موزه‌های کشور اظهار داشت: نمایشگاه جواهرآلات دوره هخامنشی در موزه ملی ایران افتتاح می‌شود.

انتهای پیام/73006/ر40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول