اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس مسایل سیاسی:

سازش نکردن میرزا کوچک با انگلیس ویژگی مهم قیام او بود

خبرگزاری فارس: کارشناس مسایل سیاسی گفت: سازش نکردن میرزا کوچک با انگلیس، روس و حکومت وقت، ویژگی‌ مهم قیام نهضت جنگل بود.

سازش نکردن میرزا کوچک با انگلیس ویژگی مهم قیام او بود

محمد مهدی نیازمند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در فومن با اشاره به برگزاری نخستین گنگره میرزا کوچک جنگی در 11 آذر، اظهار کرد: برگزاری کنگره میرزا کوچک جنگلی در معرفی ابعاد شخصیتی این مبارزه گیلانی بسیار موثر است.

وی افزود: برگزاری چنین کنگره‌هایی می‌تواند در معرفی ابعاد شخصیتی میرزا کوچک جنگلی، نوع مبارزه، تاکتیک‌های مبارزاتی، اهداف و اقدام‌های این شخصیت نقش مهمی داشته باشد اما نکته قابل تامل نتایجی است که از برگزاری این کنگره می‌توان به دست آورد.

به گفته این کارشناس مسایل سیاسی، پس از برگزاری کنگره مذکور نتایج آن باید در مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و فضای جامعه انتقال یابد تا اقشار مختلف مردم شناخت بیشتری از مجاهدت‌ و افتخار آفرینی این گیلانی داشته باشند.

وی، زنده نگاه داشتن راه و افکار میرزا کوچک و انتقال آن به نسل جوان و آینده را مهم دانست و گفت: برای زنده نگاه داشتن شخصیت میرزا کوچک باید با تهیه تولیدات مناسب مکتوب، داستانی و استفاده از ابزارهای رسانه‌ای در سطوح مختلف، به تبیین دغدغه‌های میرزا به ظلم ستیزی و اهداف او پرداخته شود.

نیازمند ابراز کرد: اهداف و مبارزات میرزا کوچک جنگلی و مبارزات او با استبداد و استعمار بیگانگان که با تکیه به مبانی اسلامی صورت گرفت می‌تواند نسل جوان را در مقابل تهدیدات دشمن هوشیارتر کند.

وی با بیان اینکه تاثیر قیام و مبارزات نهضت جنگل در شکل‌گیری انقلاب اسلامی را می‌توان به وضوح درک کرد، متذکر شد: ماهیت قیام نهضت جنگل و مبارزات میرزا کوچک در ابتدا به منظور خروج اشغالگران روسی در شمال کشور صورت گرفت و سپس برای آن به طرف استبداد و استعمار انگلیس پیش رفت که جرقه‌های مبارزه با استبداد را که در عدم وابستگی به شرق و غرب تبلور داشت در شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران جاری و ساری شد.

این کارشناس مسایل سیاسی با بیان اینکه مردم گیلان از دیرباز عشق و ارادت به اهل بیت و ظلم ستیزی و مبارزه با استبداد را درکار نامه خود دارند، خاطرنشان کرد: پس از جنگ جهانی اول و اوضاع آشفته ایران و اشغال شهرها و وجود ظلم و ستم روس‌ها گیل زنان و گیل مردان را علیه استبداد بپاخاستند و میرزا کوچک جنگلی از مردان با ایمان و غیور گیلان به مبارزه علیه استبداد و استعمار قیام کرد و نهضت جنگل را تشکیل داد.

وی سازش نکردن میرزا کوچک با انگلیس و روس و دولت وقت را از ویژگی‌های قیام نهضت جنگل نامید و اذعان کرد: میرزا کوچک تنها با تکیه بر دین اسلام و مبانی اسلامی حرکت کرد و در همین مسیر به شهادت رسید.

انتهای پیام/2300/ی/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول