اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار رشت:

میرزا کوچک دیدگاه فراملی داشت

خبرگزاری فارس: شهردار رشت گفت: میرزا کوچک جنگلی دیدگاه فراملی داشت و طلبه‌ای نستوه و مبارز بود.

میرزا کوچک دیدگاه فراملی داشت

محمد علی ثابت‌قدم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به برگزاری نخستین کنگره ملی بزرگداشت میرزا کوچک در گیلان، اظهار کرد: تجلیل از مفاخر کشور در تمام حوزه‌ها از جمله وظایف همگان است.

وی با بیان اینکه باید از مجاهدان ملی و محلی یاد کرد تا افرادی که شاخص و مبنا هستند به مردم و به‌ویژه نسل جوان معرفی شوند، افزود: میرزا کوچک جنگلی در دورانی زندگی می‌کرد که به صورت خودجوش دست به قیام زد و در شرایطی که هیچ پشتوانه‌ای نداشت به مبارزه پرداخت و قیام جنگل را رهبری کرد.

این مسئول ادامه داد: میرزا کوچک در اقلیت بود و در سه جبهه می‌جنگید و غربت، مظلومیت، دین‌ محوری، دفاع از مظلوم و شجاعت را می‌توان از مولفه‌هایی دانست که قیام میرزا را در اذهان ملت‌ها زنده نگه داشته است.

وی با تصریح بر اینکه میرزا کوچک در حوزه درس خوانده بود، گفت: میرزا کوچک طلبه‌ای نستوه و مبارز بود که با تمام توان با استبداد و استعمار مبارزه کرد و با ذهنیت و تئوری دینی در برابر ظالمان ایستاد.

ثابت‌قدم، خودسازی و خودپرورشی را از ویژگی‌های میرزا کوچک نامید و تصریح کرد: اسلام، پایه و اساس قیام میرزا بود و او هرگز با منیت کارهایش را پیش نبرد و الگویی ماندگار برای همه ماست.

وی، اضافه کرد: میرزا توانست نهضتی را تشکیل و رهبری کند که دارای پشتوانه مالی و حاکمیتی نبود و تنها گذاشتن میرزا توسط یارانش نشانه مظلومیت میرزا است.

شهردار رشت تحلیل محتوای نهضت جنگل را کار بسیار ظریفی خواند و یادآور شد: واقع‌نگری و خدامحوری دو ویژگی خاص قیام میرزا بود و مفاخری مانند میرزا کوچک می‌توانند نمادی از تعالی اخلاق، تربیت، امیدبخشی و حرکت به طرف آینده روشن باشند.

وی با بیان اینکه نگاه میرزا کوچک به یک منطقه محدود نمی‌شود، خاطرنشان کرد: میرزا کوچک برای تمام کشور در تلاش بود و دیدگاه فراملی داشت.

ثابت‌قدم، بخش بسیاری از هویت ملی و فرهنگی هر جامعه را به بازشناسی مفاخر آن ملت دانست و برگزاری نخستین کنگره ملی میرزا کوچک جنگلی در گیلان را گامی ارزشمند در حوزه میرزا شناسی نامید.

انتهای پیام/2300/و/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول