اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو شورای اسلامی شهر رشت:

سالروز شهادت میرزا کوچک خان در تقویم سالانه کشور ثبت شود

خبرگزاری فارس: عضو شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه حضور دستفروشان در بافت فرسوده اطراف مزار میرزا کوچک در شٱن این مبارز بزرگ نیست، ساماندهی این وضعیت را مورد تاکید قرار داد.

سالروز شهادت میرزا کوچک خان در تقویم سالانه کشور ثبت شود

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمد محمودیان در جمع  اعضای شورای اسلامی این شهر با گرامیداشت نودویکمین سالگرد شهادت میرزا کوچک خان جنگلی به حضور احمدی‌نژاد برای شرکت در کنگره میرزا کوچک اشاره کرد و گفت: از رئیس جمهوری می‌خواهیم سالروز شهادت میرزا کوچک خان بار دیگر در تقویم کشور ثبت شود.

وی ابراز کرد: حضور رئیس جمهور در کنگره ملی فرصت مناسبی است تا خروجی‌های این کنگره را مضاعف کنیم.

عضو شورای شهر رشت با اشاره به مشکلات محله سلیمانداراب محل دفن پیکر میرزا کوچک خان جنگلی اذعان کرد: حضور دستفروشان در این منطقه و بافت فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیر رسمی در شٱن میرزا نیست و شورا باید با دریافت اعتبارات ملی، وضعیت این مکان را ساماندهی کند.

وی افزود: سال گذشته خرید زمینی در نزدیکی سلیمانداراب به منظور ساماندهی دستفروشان در شورای شهر رشت مورد بحث قرار گرفت اما اجرایی نشد.

محمودیان از رئیس شورای این شهر خواست تا بار دیگر خرید این قطعه زمین را در دستور کار قرار دهد و اطراف مزار میرزا را ساماندهی کند.

وی میرزا کوچک را افتخار گیلان دانست و متذکر شد: باید تندیس‌هایی در ابعاد بزرگ که در شان شخصیت ایشان باشد در ورودی تمام شهرهای استان از جمله میدان گیل رشت ساخته و نصب شود.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز در جلسه مذکور با اشاره به برگزاری نخستین کنگره ملی میرزا در گیلان، از برگزار کنندگان این کنگره ملی قدردانی کرد.

محمود مباحی ادامه داد: یونس معروف به میرزا کوچک فرزند میرزا بزرگ در سال 1257 هجری‌شمسی در محله قدیمی استادسرای شهر رشت به دنیا آمد و در مدارس حاجی حسن شهر رشت و مدرسه‌های علمیه صالحیه قزوین و محمودیه تهران دروس حوزوی را آموخت و با آغاز حرکت‌های مشروطه‌خواهان با تأسی از افکار و ایده انقلابی «اتحاد اسلام»، اقدام به تشکیل و سازماندهی دسته‌های مسلح در گیلان کرد که بعدها به «انقلاب گیلان» و «نهضت جنگل» معروف شد.

وی با اشاره به تلاش هفت ساله میرزا کوچک در راه‌اندازی نهضت جنگل و مبارزه با حکمرانان در دوره محمد علی شاه و احمد شاه قاجار، یادآور شد: حرکت انقلابی میرزا کوچک‌خان نشان داد که هر کس در مسیر عدالت و آزادی‌خواهی حرکت کند هر چند همه او را رها کنند اما یاد و نام نیکش در قلب ملت و در بین عدالت‌خواهان زنده می‌ماند.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت تصریح کرد: هر چند در  سال‌های اخیر کارهای خوبی برای شناساندن  ابعاد شخصیتی این مرد بزرگ صورت گرفته است اما برگزاری نخستین کنگره ملی بزرگداشت میرزا می‌تواند ابعاد دیگری از زندگی و آرمان‌های این مرد بزرگ را به تمام ملت ایران بشناساند.

انتهای پیام/2300/ش/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول