اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم رودبار در مجلس:

میرزا کوچک در تاریخ ایران الگو است

خبرگزاری فارس: نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی گفت: میرزا کوچک با نهضت جنگل به دنبال ایجاد حکومت اسلامی بود.

میرزا کوچک در تاریخ  ایران  الگو است

عطاء‌الله حکیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رودبار درباره اهمیت شکل‌گیری نهضت میرزا کوچک خان جنگلی اظهار کرد: میرزا کوچک رهبر نهضت جنگل و فردی اعتقادی و شاخص بود.

وی ادامه داد: میرزا یک روحانی جلیل‌القدر بود که در بین مردم جایگاه والایی داشت و مردم او را دوست داشتند و اهل گیلان ‌زمین بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، مقابله با استکبار را یکی از اهداف قیام میرزا بیان کرد و گفت: در آن زمان روسیه و انگلیس که از جنوب و شمال به کشور هجوم آورده بودند میرزا برای مقابله با آنها قیام کرد.

وی مبارزه و مقابله با سرسپردگان داخلی که بیگانگان را همراهی می‌کردند را یکی دیگر از دلایل قیام میرزا برشمرد و افزود: میرزا با شجاعت و نگاه عمیق دینی این نهضت را هدایت می‌کرد.

به گفته حکیمی، برای نخستین بار پس از بالغ بر یک‌هزار سال، میرزا کوچک تنها فردی بود که از خطه شمال کشور حکومت محلی را با تفکر ناب شیعه شکل داده بود.

وی میرزا کوچک را یک روحانی متعهد معرفی کرد و گفت: میرزا به دلیل مبارزه با استبداد در قلب ملت آن موقع نفوذ کرد.

نماینده مردم رودبار در مجلس، دارا نبودن امکانات لازم و کافی در شرایط آن زمان، نبود امکانات و حمایت‌های مالی، تجهیزات نظامی و همراهی نکردن دیگر استان‌ها را از دلایل گسترش نیافتن نهضت میرزا ذکر کرد.

وی افزود: استکبار در آن زمان قوا و امکانات کافی را در اختیار رضا خان قرار داد تا حکومت اسلامی که منشا آن نهضت میرزا بود، شکل نگیرد.

حکیمی با بیان اینکه میرزا کوچک جنگلی به دنبال ایجاد حکومت اسلامی بود، خاطرنشان کرد: میرزا به دنبال آن بود تا حکومت اسلامی را  در آن زمان ایجاد کند.

وی خاطر نشان کرد: میرزا کوچک جایگاه ویژه‌ای در تاریخ دارد بنابراین حفظ این میراث گرانبها در شرایط فعلی ضروری است.

این مسئول با اشاره به اینکه میرزا کوچک در تاریخ ایران یک الگو معرفی شده است، یادآور شد: برگزاری کنگره میرزا کوچک قابل ستایش بوده و موجب حفظ و معرفی ارزش‌های دینی قیام میرزا کوچک می‌شود.

انتهای پیام/84001/آ/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول