اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گفت‌وگوی تفصیلی فارس با معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری:

بنیاد ملی میرزا کوچک تاسیس می‌شود/برگزاری یادواره میرزا در 200 دانشگاه کشور

خبرگزاری فارس: معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری گفت: با تصویب نهایی در شورای فرهنگ عمومی، بنیاد ملی میرزا کوچک جنگلی تاسیس می‌شود.

بنیاد ملی میرزا کوچک تاسیس می‌شود/برگزاری یادواره میرزا در 200 دانشگاه کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، میرزا کوچک جنگلی روحانی بزرگ عالم تشیع و روحانی مبارز و نستوه گیلانی یکی از مفاخر تاریخ معاصر اسلام بود که در دانشگاه خودسازی امام حسین(ع)‌ درس عزت، شهامت، اقتدار، دفاع از مظلوم، دشمن‌شناسی، دشمن‌ستیزی و ... آموخت.

گیلان سرزمین گیل ‌مردان و گیل زنان مجاهد و سخت‌کوشی است که هرگز یاد و خاطره میرزا کوچک جنگلی، بزرگ اسطوره صبر، مقاومت و شهادت را از یاد نمی‌برند.

میرزا کوچک متعلق به مردم گیلان و ایران و افتخاری برای بسیاری از آزادگان جهان است و نامش بر بلندای افتخارات ایران اسلامی می‌درخشد.

میرزا کوچک جنگلی سرافرازانه با شاگردی در مکتب امام حسین(ع) جان خود را تقدیم اسلام ناب محمدی (ص) کرد و مدال سرخ شهادت تقدیمش شد و دشمنانش سر از بدن وی جدا کردند تا تاریخ بنویسد که میرزا، حسینی (ع) زندگی کرد، پرورش یافت، قیام کرد و حسینی (ع) به شهادت رسید.

به شهادت تاریخ، تحصیل میرزا کوچک خان جنگلی در علوم دینی، اثرات مهم و انکارناپذیری در شکل‌گیری اندیشه و کردار وی داشته است و این آثار را در مقاطع مختلف حیات وی می‌توان دید.

در آستانه 11 آذر سالروز شهادت میرزا و به بهانه نخستین کنگره ملی میرزا کوچک جنگلی گفت‌وگوی تفصیلی با «محمد شیخان» معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری و رئیس کنگره ملی میرزا کوچک جنگلی ترتیب دادیم که در ذیل می‌خوانید:

فارس: ایده برگزاری کنگره ملی چگونه شکل گرفت؟

-تجلیل از مفاخر ملی که هویت ملت‌ها محسوب می‌شود وظیفه همگان است و میرزا کوچک جنگلی بزرگ مرد روحانی، شجاع، بصیر و نستوه قیام جنگل بوده که با ثاراللهی شدن توانست در مقابل استعمار خارجی و استبداد داخلی ایستادگی کند، انسان‌های زیادی در طول تاریخ با حرکت و نگاه جهانی برای سعادت جامعه بشری و اقامه دین و رسیدن به قله‌های کمال، فداکاری و رشادت کردند و چنین افرادی ماندگار هستند و با پیشنهاد بنده و تاکید رئیس جمهور تصمیم گرفته شد تا با انجام کار علمی و اصولی در حوزه تکریم مقام میرزا و شناساندن آن به جامعه گام برداریم.

فارس: به نظر شما مهم‌ترین هدف قیام میرزا کوچک جنگلی چه بود؟

-میرزا به دنبال سعادت جامعه بشری بود و اندیشه جهانی داشت و در این راه به شهادت رسید و کسی که چنین شخصیتی دارد فراتر از محدوده جغرافیایی، قومی و نژادی است و میرزا شخصیتی ملی و جهانی دارد که «سیاست ما عین دیانت ماست» را تداعی می‌کند و بازشناسی و معرفی اندیشه و آرمان او در سطح ملی و بین‌المللی ضروری است.

فارس: مهم‌ترین اهداف کنگره ملی میرزا را شرح دهید؟

-با برگزاری این کنگره به ‌دنبال معرفی و شناساندن هرچه بیشتر و بهتر ابعاد مختلف شخصیتی و رفتاری میرزا کوچک خان جنگلی و گردآوری اسناد تاریخی درباره قیام جنگل هستیم، قیام میرزا‌ کوچک‌خان جنگلی نیز نشانه‌ای از تاثیر روحانیت بر قیام‌های ضداستعماری ملت ایران است که با وجود اینکه بسیاری از کشورها طمع تکه تکه کردن کشور ما را داشتند اما در طول تاریخ هیچگاه ملت ایران در مقابل ظلم و استبداد زمانه تسلیم نشدند.

فارس: برنامه‌ای برای بین‌المللی کردن کنگره در دست دارید؟

-بی‌تردید فکر، راه و اندیشه میرزا جهانی است و می‌تواند در عرصه‌ بین‌المللی نیز یک الگو مطرح شود و با این هدف قرار است کنگره میرزا از سال آینده به صورت بین‌المللی برگزار شود و امیدواریم بتوانیم ابعاد مختلف شخصیت میرزا را به تمام آزادیخواهان و عدالت‌طلبان جهان معرفی کنیم.

فارس: استقبال نخبگان جامعه از کنگره میرزا چگونه است؟

-برای برگزاری کنگره ملی میرزا در چهار بخش اسناد، خاطرات، علمی و فرهنگی و هنری اعلام فراخوان شده بود که تنها در بخش علمی در 25 محور مطرح شده و تاکنون بیش از 500 مقاله دریافت کرده‌ایم و شخصیت‌های مختلف شامل دانشگاهیان، طلاب و محققان تاریخ در این فراخوان شرکت کرده‌اند که با توجه به مدت کوتاه و محدود فراخوان این حجم استقبال کم‌نظیر است.

فارس: از برنامه‌های کنگره ملی برایمان بگویید؟

-سخنران اصلی مراسم جناب آقای رئیس جمهور هستند که باید از توجه ویژه ایشان به کنگره نهایت تشکر را داشته باشیم و در حقیقت کنگره ملی میرزا یک فرصت علمی و پژوهشی است و بیشترین نگاه ما معطوف علمی برگزار شدن همایش بوده و در مراسم کنگره، مقالات برتر ارائه و پنل‌های علمی برگزار می‌شود و برگزاری نمایشگاه اسناد میرزا، رونمایی از تمبر، ارائه مقالات با حضور یک‌هزار فرهیخته اجرایی می‌شود.

فارس: استقبال مردمی از کنگره چگونه بوده است؟

-با توکل بر خداوند کار کنگره را در کمترین زمان ممکن جمع‌بندی کردیم و در این مدت شاهد دریافت هزاران ایمیل، نامه، دست‌نوشته و پیام تشکر از اقشار مختلف مردم بودیم که از سراسر نقاط کشور به دست ما رسیده است و برخی کشورها ارادتشان را به میرزا اعلام کرده و پشتیبان معنوی ما بودند و همین نشان از مردمی ‌بودن کنگره دارد و یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در این کنگره مورد توجه قرار گرفته است، بخش اسناد بود و تلاش شده تا اسنادی که در ارتباط با قیام جنگل وجود دارد را جمع‌آوری کنیم و بخشی از آنها نیز در قالب کتاب‌هایی منتشر می‌شود که نخبگان و اقشار مردمی بیشترین کمک را در این زمینه به ما داشتند.

فارس: بهترین اتفاقی که از تشکیل کنگره میرزا افتاد چه بود؟

-دیدار اعضای کنگره ملی میرزا با ولی امر مسلمین جهان و فرمایشات مقام معظم رهبری ما را در ادامه مسیر شناساندن میرزا به جهانیان تقویت کرد و فرمایش‌های معظم‌له چراغ هدایتی برای اعضای کنگره بود که اهمیت میرزا شناسی بیش از پیش تبیین شد و سخنان آقا خستگی خدمت در این حوزه را از تن ما رهانید و پس از آن شاهد تلاش مضاعف اعضای کنگره بودیم تا فرمایش‌های مقام معظم رهبری به طور کامل اجرایی شود.

فارس: آیا برنامه خاصی برای دانشگاه‌ها درباره میرزا شناسی دارید؟

-در عرصه حوزه و دانشگاه، قیام جنگل و شخصیت روحانی و انقلابی میرزا کوچک خان همواره مورد توجه بوده است و بی‌تردید جمع‌آوری و استفاده از این نظرات می‌تواند ذخیره ارزشمندی برای نسل جوان و علاقه‌مندان تاریخ کشورمان باشد و با تلاش‌هایی که صورت گرفته است، طی روزهای آینده در بیش از 200 دانشگاه کشور یادواره شهید روحانی میرزا کوچک جنگلی برگزار می‌شود.

فارس: کنگره میرزا در حوزه اطلاع‌رسانی چگونه عمل کرد؟

-پورتال جامع میرزا زیر نطر کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی کنگره در حال فعالیت است و جلسات خوبی با فعالان مطبوعاتی و خبرنگاران در سطح ملی و استانی برگزار شده تا کنگره به نحو مطلوب برای عموم مردم اطلاع‌رسانی شود که در تلاش هستیم پورتال را با چند زبان دیگر نیز به‌روز رسانی کنیم.

فارس: اقدامی برای تاسیس بنیاد ملی میرزا کوچک صورت گرفته است؟

-با تشکیل کنگره ملی میرزا و طبق دستور ریاست محترم جمهور بحث ایجاد بنیاد ملی میرزا کوچک‌خان جنگلی نیز با جدیت دنبال می‌شود که مراحل تحقیقات میدانی آن در حال اجراست و با تصویب نهایی در شورای فرهنگ عمومی این بنیاد تاسیس می‌شود و موضوع بعدی نیز ساخت یادمان بر مشهد میرزا کوچک جنگلی در ارتفاعات شهرستان ماسال گیلان است که مراسم آن از ابتدای سال 92 آغاز می‌شود.

فارس: مکان برگزاری کنگره ملی میرزا کوچک کجاست؟

-کنگره میرزا کوچک‌خان جنگلی با پیام مقام معظم رهبری و حضور ریاست محترم جمهور در مجموعه فرهنگی‌رفاهی زیباکنار برگزار می‌شود، شجاعت در مقابل استعمار و استبداد علاوه بر تقویت روحیه خود‌باوری ملی نشان از اعتقادات محکم اسلامی دارد و امیدواریم بتوانیم چهره میرزا‌ کوچک‌خان جنگلی را به تمام دنیا و چهره‌های آزادی‌طلب دنیا معرفی کنیم.

انتهای پیام/2300/آ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول