علی نعمتیان امروز در حاشیه نوزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان در گفتوگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه تئاتر کودکان باید به گونهای طراحی شود که بزرگسالان نیز به دیدار آن مشتاق باشند، اظهار کرد: به طور معمول 50 درصد از مخاطبان تئاترهای کودک، والدین آنها هستند اما در عین حال نیز باید کودکانه بودن کار مورد توجه باشد.
وی با بیان اینکه تئاتر کودک باید به شیوهای باشد که از نظر بصری، لباس و موسیقی، کودک به راحتی با آن ارتباط برقرار کند و در عین حال نیز بزرگسالان از آن لذت ببرند، گفت: تفکیک تئاتر کودکان از تئاتر نوجوانان اتفاق بسیار خوب جشنواره امسال بود چون تاکنون چنین تعریفی در تئاتر ایران نداشتیم و معمولاً مخاطبان سردرگم میشدند.
بازیگر تئاتر «رینالد روباهه» با اشاره به میزبانی همدان طی سه سال اخیر گفت: همه عوامل برگزاری جشنواره بینالمللی تئاتر کودک در همدان از کف تا رأس دغدغهمند این هنر هستند.
وی در ارتباط با مؤلفههای کار برای کودک نیز تصریح کرد: موزیکال بودن و نوع چیدمان دکور و صحنه از اهمیت بالایی در این زمینه برخوردار است و مفاهیم هدف نیز باید در قالب لطایف و جاذبههای دوران کودکی به مخاطبان عرضه شود تا گیرایی و اثرگذاری عمیق لازم را داشته باشد.
نعمتیان با بیان اینکه تئاتر کودک ژانر بسیار حساسی است، اضافه کرد: اینکه در قالب هنر تئاتر بتوانی یک کودک چهار ساله را مجاب کنی که یک ساعت به تماشای تئاتر بنشیند و نق نزند نشان از تأثیرگذاری کار بر وی دارد.
وی خاطرنشان کرد: دغدغه من به عنوان یک بازیگر عرصه تئاتر در ایران این است که کارهای فاخر و تأثیرگذاری را برای کودکان این مرز و بوم ارائه کنم و هنر تئاتر نیز جایگاه واقعیاش را پیدا کند اما این اتفاق نیفتاده است.
بازیگر تئاتر «رینالد روباهه» با بیان اینکه هنوز در تئاتر کودک قرارداد تیپ نداریم، تصریح کرد: اگر چه به عنوان یک بازیگر تئاتر دستمزد و رده بازیگریها بر اساس مصوبه اداره تئاتر مشخص است اما اجرایی نمیشود و این روند هنرمند را دلسرد میکند.
وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه در حال حاضر حمایتی از هنرمند تئاتر بر اساس جایگاه این هنر، نمیشود، گفت: بیش از 90 درصد از بازی در تئاتر بر اساس عشق و علاقه به این حرفه است وگرنه از نظر مالی و اقتصادی آوردهای ندارد.
انتهای پیام/ز20/چ3000