به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، قطبالدین صادقی بعد از ظهر امروز در دومین کارگاه بازیگری و بازیگردانی که با حضور هنرمندان و علاقمندان به بازیگری برگزار شد، بر اهمیت مخاطبشناسی در تئاتر تأکید کرد و افزود: یکی از مهمترین اصول در کارگردانی تشخیص مخاطب است زیرا مخاطبشناسی در تعیین ارتباط چه در نمایش و چه در زندگی روزمره مؤثر است.
وی با بیان اینکه با هر مخاطبی نباید به یک شکل ارتباط برقرار کرد، یادآور شد: با توجه به اینکه در هر نمایشی مخاطبان ویژهای حضور دارند، امکان ندارد که بتوان با همه مخاطبان به یک شکل ارتباط داشت.
این پیشکسوت تئاتر با اشاره به اینکه معانی و مفاهیمی که در تئاتر موجود است باید موشکافی شود، خاطرنشان کرد: در بهرهگیری از کلمات و نوع بیان مفاهیم باید از خلاقیت ویژهای استفاده شود تا بتوان با عمق وجود نکات را به مخاطبان یادآوری کرد.
وی یادآور شد: در تئاتر کودکان باید مسائلی مطرح شود که بچهها بتوانند با روحیه مناسبی وارد جامعه شوند زیرا بازتاب نمایش در برداشت از کلمات نهفته است.
صادقی اذعان کرد: تئاتر ادبیات نیست بلکه تئاتر باید برگرفته از اعماق وجود باشد به طوری که بازیگر باید آگاهانه و با تکنیک خاصی نقشآفرینی کند و از خودش دور شود.
وی بروز احساسات و هیجانات را برای بچهها از اهمیت بالایی عنوان کرد و گفت: منشأ بازی تئاتر در کلام نیست بلکه حس و حرکت است که این مسئله را میتوان از علاقه کودکان و نوجوانان به تام و جری برداشت کرد.
صادقی در ادامه سخنان خود کار جمعی را در هنر تئاتر مؤثر دانست و گفت: کار جمعی روشی مدرن و ارگانیک است و این روش در دنیا دنبال میشود.
وی با اشاره به اینکه درام هرگز نباید خطی ادامه یابد، افزود: نمایش، مخاطبان را دچار تحول تدریجی میکند و در این راستا اگر درام اتفاق نیفتاده باشد، نمایش معنی ندارد زیرا صحنهها یکی پس از دیگری چیده نشده است.
وی در پایان تئاتر و بازیگری را روان بیان کردن یک اصل دانست و گفت: بازیگر نباید احساسات خود را سرکوب کند باید بازیگر بیاموزد که همواره صداقت و شفافیت در بیانش موج بزند.
انتهای پیام/ش20/چ3000