به گزارش خبرگزاری فارس از اراک قائم مقام راهآهن جمهوری اسلامی ایران بعد از ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل جدید راهآهن اراک اظهار داشت: خطوط ریلی از قدیمیترین تاسیسات زیربنایی موجود در کشور هستند که بازسازی این خطوط از ضروریات است.
طالب زارع با اشاره به اینکه بیش از یک هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه ناوگان ریلی کشور در آذر ماه و دی ماه سال جاری توسط بانک عامل به فروش میرسد، افزود: در برنامه پنجم توسعه ساخت چهار هزار کیلومتر خطوط ریلی در دستور کار قرار گرفته که در سال اول برنامه تنها 600 کیلومتر احداث شده است.
وی با اشاره به اینکه ساخت یک هزار و 500 کیلومتر خط دوم محورهای ریلی نیز در دستور کار قرار دارد تصریح کرد: بر اساس برنامهریزیهای صورت گرفته تا پایان برنامه پنجم بخش قابل توجهی از این محورها احداث و وارد فاز بهرهبرداری خواهند شد.
قائم مقام راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه هماکنون 26 استان در قالب 16 مرکز به خطوط ریلی متصل هستند گفت: در تلاش هستیم تا سال 1404 به میزان 25 هزار کیلومتر خط ریلی در کشور و به ویژه در شهرهای فاقد خطوط ریلی احداث کنیم.
زارع گفت: صددرصد جابهجایی مسافر و 95 درصد جابهجایی بار در کشور توسط بخش خصوصی صورت میگیرد که 27 شرکت خصوصی کار جابهجایی بار و مسافر را بر عهده دارند.
وی با بیان اینکه با جابجایی 29 میلیون مسافر و 33 میلیون تن بار در سال میزان ارزش افزوده ناوگان ریلی در اقتصاد کشور بیش از دو میلیارد دلار است، خاطر نشان ساخت: قائم مقام راه آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در نیمه نخست امسال میزان جابجایی بار ریلی و بار صادراتی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب 8 و 23 درصد رشد داشته است.
زارع با مقایسه آمار تلفات بخش جادهای و ریلی اظهار داشت: بر اساس آمارها متوسط تلفات منجر به فوت بخش حمل و نقل جادهای 20 هزار نفر با خسارت برآورد شده در حدود 2 هزار میلیارد تومان بوده که این مقدار نسبت به تلفات بخش ریلی که تنها 58 نفر بوده، قابل مقایسه نیست.
وی گفت: در یک سال اخیر تحریمها فشارهای سنگینی به صنعت ریلی کشور وارد کرد اما با تلاشهای صورت گرفته توانستیم تحریمها را دور زده و با استفاده از توان بومی این صنعت مهم را به پیش ببریم.
هوشنگ بازوند معاون عمرانی استانداری مرکزی نیز با تاکید بر لزوم خروج خطوط ریلی از مرکز شهر اراک گفت: حداقل 13 کیلومتر خط ریلی راه آهن اراک از داخل شهر عبور میکند که خروج این خطوط از محدوده شهری باید هر چه سریعتر عملیاتی شود.
در این مراسم ضمن معرفی جلالالدین کوکنار به عنوان مدیرکل جدید راه آهن اراک از خدمات عبدالله عامری مدیرکل سابق قدردانی شد.
انتهای پیام/خ20/د1000