اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر راه و شهرسازی:

راه‌آهن گرگان اینچه‎برون سریع‎ترین خط ریلی کشور است

خبرگزاری فارس: معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پروژه خط راه‌آهن گرگان اینچه‌برون یکی از سریع‎ترین خطوط ریلی کشور است و در نوع خود یک رکورد محسوب می‎شود.

راه‌آهن گرگان اینچه‎برون سریع‎ترین خط ریلی کشور است

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان احمد صادقی عصر امروز در مراسم آغاز عملیات ریل‎گذاری خط آهن گرگان اینچه‎برون با بیان اینکه در حال حاضر 11 هزار خط ریلی در کشور وجود دارد اظهار داشت: هم‌اکنون وزارت راه و شهرسازی 11 هزار خط ریلی را در حال مطالعه و یا در دست اجرا دارد.

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی افزایش تعداد خطوط را در دستور کار خود قرار دارد تصریح کرد: با راه‎اندازی این میزان خطوط، خط ریلی کشور به دو برابر می‎رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پروژه خط راه‌آهن گرگان اینچه‌برون یکی از سریع‎ترین خطوط ریلی کشور است و در نوع خود یک رکورد محسوب می‎شود گفت:‌ دو برابر شدن خطوط ریلی کشور، رونق اقتصادی، افزایش درآمد مردم استان، توسعه و پیشرفت کشور را به همراه خواهد داشت.

صادقی افزود:‌ توسعه خطوط ریلی در کشور از اولویت‎های وزارت راه و شهرسازی است.

وی ادامه داد:‌ پروژه خط راه آهن خواف به هرات افغانستان نیز در سال جاری به پایان می‎رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با بیان اینکه پروژه خط راه آهن گرگان اینچه‎برون مرحله نهایی خود را طی می‎کند اذعان داشت: این خط راه‎آهن، ایران را به کشورهای ترکمنستان، قزاقستان و ازبکستان و سایر کشورهای آسیایی میانه متصل خواهد کرد.

صادقی خاطر نشان کرد:‌ با بهره‎برداری از این خط راه آهن، کشورهای شمال ایران به جنوب کشور و دریای آزاد راه پیدا خواهند کرد و کریدور حمل و نقل خوبی به لحاظ ترانزیت کالا ایجاد می‎شود.

وی ادامه داد: 80 کیلومتر از این خط راه آهن در کمتر از سه ماه انجام می‎شود و از لحاظ زیرساختی بیش از 160 دستگاه پل کوچک و بزرگ احداث شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد:‌ برای احداث این خط راه آهن یک هزار و 300 میلیارد ریال هزینه می‎شود.

صادقی با بیان اینکه این پروژه یکی از پروژه‌های مهر ماندگار دولت احمدی‎نژاد است افزود: پروژه مهر ماندگار یک حرکت انقلابی دولت برای سازندگی کشور است.

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی 12 هزار کیلومتر راه با اعتباری بالغ بر 16 هزار میلیارد ریال در دستور کار دارد تصریح کرد: تا پایان سال 5 هزار کیلومتر با اعتبار 8 هزار و 500 میلیارد ریال ایجاد می‌شود و قرار است 6 هزار و 600 میلیارد ریال نیز از محل فروش اوراق مشارکت برای این طرح تامین اعتبار شود.

گفتنی است احداث راه آهن گرگان ـ اینچه‎برون از پروژه‎های مهر ماندگار دولت است که در حوزه راه و شهرسازی گلستان تعریف شده و از محوری‎ترین اقدامات عمرانی استان محسوب می‎شود.

ساخت این راه آهن به دلیل ضرورت اتصال کشورهای آسیای میانه به آب‎های آزاد دریای جنوب و با هدف افزایش درآمدهای ناشی از ترانزیت کالا و با توجه به وجود میلیون‎ها تن غلات مازاد در قزاقستان، در بسته کاری دولت تعریف شد.

گفتنی است در نشست مشترک رؤسای جمهوری کشورهای ایران، ترکمنستان و قزاقستان در سال 1388، اتصال خطوط ریلی سه کشور با عقد تفاهمنامه‎ای به مراحل اجرایی رسید.

این پروژه در جمهوری اسلامی ایران از بیستم تیر ماه سال 1390 با عقد تفاهمنامه‎ای میان شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای کشور به عنوان کارفرما و شرکت پارس انرژی به عنوان مجری پروژه آغاز شد.

طول مسیر طرح در حد فاصل ایستگاه سبزدشت در فاصله 15 کیلومتری گرگان به عنوان نقطه آغاز مسیر و نقطه صفر مرزی در اینچه‎برون حدود 80 کیلومتر است.

در کل مسیر سه ایستگاه سبز دشت، ایستگاه جدید گرگان در محدوده 10 کیلومتر شمال فرودگاه بین‎المللی گرگان در نزدیکی روستای یامپی و ایستگاه تعویض بوژی اینچه‎برون در فاصله چهار کیلومتری خط مرزی پیش‎بینی شده است.

در بیشتر طول مسیر توپوگرافی منطقه به صورت دشت و حدود پنج کیلومتر انتهای مسیر تپه ماهور است.

انتهای پیام/ک10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول