اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه آبیک:

دست‌یابی به نفت ایران کودتای 28 مرداد را رقم زد

خبرگزاری فارس: امام جمعه آبیک گفت: آمریکا با هدف دست‌یابی به منابع نفتی ایران و به دست گرفتن اختیار مردم، کودتای 28 مرداد سال 1332 را رقم زد.

دست‌یابی به نفت ایران کودتای 28 مرداد را رقم زد

حجت‌الاسلام سیدابوتراب موسوی امروز د‌ر گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبیک اظهار کرد: سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) دست به ابتکار عملی برا‌ی انجام دادن کودتا و ساقط کردن حکومت مصدق زد که در 25 مرداد ماه سال 1332 کودتایی ناکام صورت گرفت و شاه به خارج از کشور فرار کرد.

وی افزود: در حالی که گمان می‌رفت خطر رفع شده است، موج دوم کودتا در 28 مرداد ماه فرا رسید و در شرایطی که دیگر از آن همبستگی و حضور توده‌‌های مسلمان در صحنه که در 30 مرداد ماه سال 1332 به ظهور رسیده بود، خبری نبود حکومت مصدق در عرض چند ساعت سرنگون شد و سرلشگر زاهدی به نخست وزیری رسید.

امام جمعه آبیک ادامه داد: آمریکا برای اینکه مبادا مصدق راه را برایشان مسدود کند و روحانیت روی کار آیند، مصدق را برای خود خطرناک دانستند و حکومت مصدق به پایان رسید.

موسوی بیان کرد: فاصله زمانی سی‌ام تیر ماه 1331 تا 28 مرداد 1332 را باید زمان فراهم آمدن مقدمات کودتا دانست چرا که در این مدت آمریکایی‌‌ها فعالانه وارد عمل شدند و پس از کسب اطمینان از اینکه نمی‌توانند از راه‌های سیاسی نفت ایران را به چنگ آورند تصمیم به کودتا گرفتند که در 28 مرداد ماه سال 1332 این مهم رخ داد.

وی خاطرنشان کرد: پس از سقوط حکومت مصدق شاه دوباره به کشور بازگشت و آمریکایی‌ها آن چنان بر ایران خیمه زدند که تا 25 سال، این کشور مطمئن‌ترین پایگاه سیاسی و نظامی آنان در جهان محسوب می‌شد.

امام جمعه آبیک اذعان کرد: خوشبختانه با هوشیاری و بصیرت مردم ایران، تمام کودتاهای نظامی، فرهنگی و امنیتی آمریکا از دوران انقلاب تاکنون با شکست مواجه شده است.

انتهای پیام/ب20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول