اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از بهترین شرکت سازنده نفتکش در خاورمیانه

صدرا سازنده نفتکش بی‌رقیب در خاورمیانه / سرمایه ایرانی در انتظار حمایت دولت

خبرگزاری فارس: شرکت صنعتی دریایی ایران صدرا بهترین شرکت سازنده کشتی‌های نفتکش در خاورمیانه به عنوان سرمایه بزرگ نظام اسلامی، در انتظار حمایت دولت برای حل برخی مشکلات مالی است.

صدرا سازنده نفتکش بی‌رقیب در خاورمیانه / سرمایه ایرانی در انتظار حمایت دولت

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر در حالی که حدود سه سال پیش سهامدار جدید مدیریت شرکت صنعتی دریایی ایران صدرا را بر عهده گرفت امروز این شرکت با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کند در حالی که بهترین تولیدات و سازه‌های دریایی در پروژه‌های پارس جنوبی را تحویل داده است.

با وجود اینکه کشور ونزوئلا ساخت 4 کشتی افراماکس را به شرکت صدرا داده اما شرکت‌های داخلی سفارش کار به این شرکت مهم و با کیفیت داخلی نمی‌دهند.

درخواست‌های صدرا از دولت

شرکت صدرا در یکی دو سال اخیر دو درخواست مهم از دولت داشته که هر دو روی زمین مانده یکی ابلاغ حکم منطقه آزاد شدن جزیره صدرا در بوشهر و دیگری پرداخت تسهیلات 500 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی است.

عضو هیئت مدیره صدرا در این مورد می‌گوید: توقع ما از دولت این است که این اقدام با سرعت بیشتری انجام شود ضمن اینکه پیگیری‌های متعددی هم داشتیم.

محمدعلی نظارت خاطر نشان کرد: یکی دیگر از درخواست‌های ما از دولت دریافت اعتبار از صندوق توسعه ملی است که صندوق توسعه ملی اعلام کرده فقط شرکت‌های کاملا خصوصی امکان پرداخت وام دارند و بر اساس این قانون امکان پرداخت وام به صدرا وجود ندارد.

شرکت‌های داخلی به صدرا سفارش نمی‌دهند

در حالی که شرکت صنعتی صدرا در دو بخش فراساحل و کشتی‌سازی پروژه‌های مهمی در دست اجرا دارد اما شرکت‌های داخلی سفارش ساخت نفتکش را به این شرکت نمی‌دهند و همین امر موجب نگرانی مسئولان این شرکت شده است.

مدیر بخش کشتی‌سازی شرکت صنعتی دریایی ایران صدرا در این باره گفت: یکی از عمده نگرانی‌های ما این است که سفارش داخلی برای ساخت کشتی نداشتیم و در حال حاضر ساخت 4 کشتی افراماکس متعلق به ونزوئلا را در دستور کار داریم.

سلمان ضربی بیان کرد: با قابلیت‌های موجود در شرکت صدرا برخی شرکت‌های داخلی از جمله شرکت ملی نفتکش برای ساخت نفتکش در صدرا اظهار علاقه کرده است.

وی گفت: پیش از این قرارداد ساخت 3 کشتی افرامکاس با شرکت ملی نفتکش بنا به دلایلی متوقف شده بود اما اکنون با حمایت دولت و بازدید کارشناسان شرکت ملی نفتکش، برای ساخت نفتکش در شرکت صدرا ابزار تمایل کرده‌اند.

حضور فعال صدرا در پروژه‌های پارس جنوبی

شرکت صنعتی دریایی ایران نقش مهمی نیز در پروژه‌های نفتی و گازی در پارس جنوبی دارد.

مدیر عامل بخش فراساحل شرکت صنعتی دریایی ایران(صدرا) گفت: سازه‌های 6 فاز پارس جنوبی در جزیره صدرا واقع در بوشهر ساخته شده است.

محمد لیراوی افزود: سازهای مختلف از جمله سکوهای فاز 1،4،5، 6، 7 و 8 پارس جنوبی در جزیره صدرای بوشهر ساخته شده و سازهای فاز دو و سه نیز شرکت توتال اجرا کرده است.

وی گفت: در حال حاضر ساخت 55 هزار تن سازه دریایی در جزیره صدرای بوشهر در حال ساخت داریم که بخش عمده‌ای از آن متعلق به فازهای مختلف پارس جنوبی است.

ایران بی‌رقیب در ساخت نفتکش‌های 250 متری در خاورمیانه

ضربی مدیر کشتی‌سازی شرکت صدرا در ارتباط با پروژه ساخت 4 کشتی نفتکش افراماکس در بوشهر برای کشور ونزوئلا گفت: این کشتی‌ها 250 متر طول و 44 متر و 21 متر ارتفاع و 113 هزار تن وزن دارند.

مدیر کارخانه کشتی‌سازی شرکت صدرا گفت: سرعت این کشتی‌ها 16 گره دریایی بوده و وسعت عرشه کشتی نیز 2.5 برابر زمین فوتبال است.

ضربی بیان کرد: کشتی اول در بخش ساخت 86 درصد و در کل پروژه 91 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا دوم مرداد ماه امسال به راه انداخته می‌شود.

وی گفت: برای ساخت 4 کشتی مذکور 40 ماه زمان نیاز دارد اما پس از اتمام کار نخستین کشتی به دلیل کسب تجربه در ساخت کشتی اول مابقی پروژه‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

مدیر کارخانه کشتی‌سازی صدرا خاطر نشان کرد: در ابتدای کار 42 میلیون یورو پیش پرداخت کل پروژه معادل 20 درصد کل را از طرف ونزوئلایی دریافت کردیم.

ضربی گفت: شرکت کشتی‌سازی صدرا نخستین شرکت سازنده کشتی‌هایی با ظرفیت 113 هزار تن در خاورمیانه است که در کار ساخت نیز از 100 درصد نیروی بومی استفاده کرده است.

وی در ارتباط با تفاوت ساخت نفتکش‌های ایران و دیگر کشورها افزود: برخی کشورها از جمله کره و چین با قیمتی کمتر از ایران نفتکش می‌سازند اما به هیچ عنوان کیفیت کار تولیدات ایرانی را ندارند.

اشتغال 5 هزار نیروی بومی و غیر بومی در صدرا

عضو هیئت مدیره شرکت صنعتی دریایی ایران صدرا نیز گفت: حدود 5 هزار نفر در شرکت صنعتی دریایی ایران واقع در جزیره صنعتی صدرا مشغول به کار هستند که تنها 30 درصد نیروهای مشغول به کار در این شرکت بومی استان بوشهر هستند.

نظارت افزود: حدود 80 درصد نیروها نیز از استان‌های هرمزگان، کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان و هرمزگان هستند.

عضو هیئت مدیره صدرا گفت: به دلیل مزایایی که نیروهای بومی دارند همواره اولویت ما استفاده از نیروهای بومی بوده است.

با وجود نامگذاری امسال بنام حمایت از کار و سرمایه ایرانی و وجود شرکت معتبری همچون صدرا که در یکی دو سال اخیر نشان داده توان کارهای بزرگ را دارد می‌طلبد دولتمردان نسبت به حمایت از این سرمایه ایرانی همت بیشتری به خرج دهند تا صدرا بتواند بیش از گذشته پروژه‌های ملی و بین‌المللی را اجرا کند.

جزیره صنعتی صدرا در شرق شهر بوشهر قرار دارد و محل استقرار صنایع کشتی‌سازی و سکوسازی بوشهر است.

از سال 1374 تلاش شد تا ارتفاع این جزیره را 2 و نیم متر از سطح دریا بالا آورند تا زمینه برای نصب تأسیسات مورد نیاز فراهم شود.

شرکت صدرا که در این جزیره مستقر است در سال 1348 خورشیدی با سرمایه ایرانی و آمریکایی و با نام شاهپور در ایران تأسیس و در سال 57 به عنوان یک شرکت ملی اعلام شده ‌است.

فعالیت‌های این شرکت در زمینه‌های کشتی‌سازی، پتروشیمی، پروژه‌های زیربنایی و بندری است.

جزیره صدرا در محاصره آب‌های کم‌ژرفا قرار دارد که با جزر تقریباً بدون عمق می‌گردند، جادهٔ دسترسی جزیره با خاکریزی کردن بر روی قسمت‌های کم‌عمق و احداث پلی بر روی مسیر آبی ایجاد شده ‌است. این جاده دسترسی به منطقه آزاد اقتصادی بوشهر ختم می‌شود.

----------------------------------

گزارش: ایمان ندومی- بوشهر

----------------------------------

انتهای پیام/ر10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول