اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال گذشته محقق شد

آموزش 5 هزار نفر روز توسط ترویج جهاد کشاورزی کاشان

خبرگزاری فارس: رئیس اداره ترویج مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کاشان از آموزش 4 هزار و 950 نفر روز در بخش‌های مختلف آموزش ترویج کشاورزی این شهرستان در سال گذشته خبر داد.

آموزش 5 هزار نفر روز توسط ترویج جهاد کشاورزی کاشان

غلامعلی خیرخواه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: در سال گذشته اداره ترویج جهاد کشاورزی کاشان با اعتباری بالغ بر 350 میلیون ریال در زمینه آموزش بهره‌برداران و تولیدکنندگان در بخش‌های امور دام، امور زیربنایی و آب و خاک، جلسات آموزشی و توجیهی را در زمینه افزایش بهره‌وری از منابع آب و آموزش بهبود و افزایش تولیدات گیاهی برگزار کرده است.

خیرخواه افزود: 14 کلاس و کارگاه آموزشی و ترویجی در زمینه امور دام در بخش‌های بهبود و افزایش تولید در مرغداری‌ها، بهبود و افزایش تولید در گاوداری‌ها، بهبود و افزایش تولید در دامپروری‌ها و همچنین ماهیان زینتی و ماهیان سردابی به تعداد 850 نفر روز برپا شده است.

این مسئول یادآور شد: در سال گذشته پنج کلاس آموزشی ترویجی و فنی و حرفه‌ای نیز برای 800 نفر روز در زمینه امور زیربنایی و آب و خاک برای اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار با هدف افزایش راندمان آبیاری در روستاهای شهرستان کاشان برقرار شده است.

وی با اشاره به برگزاری دو کارگاه آموزشی اجرای آبیاری تحت فشار به صورت متمرکز در شهرستان کاشان برای 300 نفر روز ابراز داشت: علاوه بر این در بخش آموزش‌های عملی نیز دو بازدید گروهی از تولیدکنندگان بخش کشاورزی و مزارع الگویی انجام شده است.

به گفته وی، برای افزایش بهره‌وری از منابع آب روستایی جلسات آموزشی و توجیهی با حضور کارشناسان و محققین در 12 روستا به تعداد یک‌هزار و 500 نفر روز برگزار شد.

خیرخواه همچنین از برگزاری هشت کلاس آموزشی و ترویجی روستایی در بخش بهبود و افزایش تولیدات گیاهی باغی و زارعی با حضور 750 نفر روز خبر داد.

مسئول طرح و برنامه مدیریت جهاد کشاورزی کاشان در ادامه یادآور شد: پنج کارگاه آموزشی تخصصی نیز ویژه پرورش‌‌دهندگان ماهیان زینتی، دامداران، مرغداران و گلخانه‌داران در جهت بهینه‌سازی مصرف سوخت و با هدف کاهش هزینه‌های انرژی در واحدهای تولیدی با حدود 750 نفر روز برگزار شده است.

خیرخواه خاطرنشان کرد: با وجود شرایط خوب آب و هوایی و همچنین منابع موجود و برخلاف دوره‌های آموزشی برگزار شده، راندمان آبیاری و تولید پایین است و درآمد اقتصادی کشاورزان جوابگوی هزینه‌های زندگی آنان را نمی‌دهد.

وی افزود: با وجود دوره‌های آموزشی برگزار شده، کهولت سن کشاورزان و عدم ارتباط مناسب روستائیان با مراکز علمی و دانشگاهی مهم‌ترین عامل پایین بودن راندمان آبیاری در تولید محصولات کشاورزی است.

خیرخواه با اشاره به نقش ترویج در توسعه بخش کشاورزی از آن به عنوان سنگ زیربنای آموزش و انتقال یافته‌های علمی و تحقیقاتی بهره‌برداران و تولیدکنندگان در کشاورزی یاد کرد و بیان داشت: بعد از انقلاب اسلامی مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها نقش مهمی در تولید محصولات ارگانیک و افزایش بهره‌وری محصولات در هکتار با استفاده از بذرهای اصلاح شده، تغذیه باغات و مبارزه بیولوژی با آفات داشته‌اند.

رئیس اداره ترویج و مسئول طرح و برنامه مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کاشان، تصریح کرد: انتقال همه علوم و فنون به تولیدکنندگان و بهره‌برداران بخش کشاورزی از وظایف اداره ترویج جهاد کشاورزی است.

این مسئول ترویج را پل ارتباطی بین محققان و مراکز علمی با تولیدکنندگان و بهره‌برداران بخش کشاورزی دانست و متذکر شد: انتظار می‌رود با ورود نسل جوان تحصیل‌کرده دانشگاهی به عرصه کشاورزی و به‌کارگیری تجربه کشاورزان بهره‌وری تولید و بهره‌برداری از منابع در سال‌های آینده افزایش یابد.

انتهای پیام/ن10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول