اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تحقیقات برنج و منابع طبیعی مازندران خبر داد

اجرای 200 طرح تحقیقاتی کشاورزی در مازندران

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تحقیقات برنج و منابع طبیعی مازندران گفت: مازندران سالانه حدود 180 تا 200 طرح تحقیقاتی را در دست اجرا دارد و هر ساله به طور متوسط 50 گزارش نهایی به جامعه بهره‌برداران ارایه می‌کند.

اجرای 200 طرح تحقیقاتی کشاورزی در مازندران

محمد امینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان بابل با اشاره به اینکه با افزایش جمعیت در سال‌های آینده با کمبود برنج مواجه می‌شویم، اظهار داشت: ایران سومین کشور واردکننده برنج در جهان است.

رئیس مرکز تحقیقات برنج و منابع طبیعی مازندران گفت: مازندران با تولید 1.5 میلیون تن شلتوک 38 درصد تولید برنج کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: مازندران سالانه حدود 180 تا 200 طرح تحقیقاتی را در دست اجرا داشته و هر ساله به طور متوسط 50 گزارش نهایی به جامعه بهره‌برداران ارایه می‌کند.

امینی چاپ نشریات ترویجی، کارگاه‌های آموزشی، ارائه طرح‌های تحقیقی و ترویجی، طرح‌های تحقیقی و تطبیقی، طرح تسریع انتقال یافته‌های تحقیقاتی، سخنرانی در همایش‌ها و کنفرانس‌ها، چاپ مقالات در مجلات علمی و پژوهشی به بهره‌برداران در بخش‌های کشاورزی، منابع طبیعی و امور دام و طیور را از دستاوردهای تحقیقاتی مرکز تحقیقات برنج و منابع طبیعی مازندران برشمرد.

رئیس مرکز تحقیقات برنج و منابع طبیعی مازندران به اهداف تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی بر اساس سند چشم انداز 20 ساله کشور اشاره و تصریح کرد: برخورداری از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تامین اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزیع مناسب، نهاد مستحکم خانواده به دور از فقر، فساد، تبعیض، بهره‌مندی از محیط زیست و درآمد مطلوب را از اهداف تحقیقات کشاورزی در سند چشم انداز 20 ساله کشورعنوان کرد.

امینی ارتقای راندمان آبیاری به حداقل 40 درصد، گسترش مبارزه تلفیقی با آفات و بیماری‌های گیاهی، مصرف بهینه سموم، کود شیمیایی، مواد بیولوژیک و توسعه کشت ارگانیک، استاندارد ملی کنترل کیفی تولیدات و فرآورده‌های کشاورزی پوشش حداقل 25 درصد سطح تولید، نوسازی ماشین‌آلات 200 هزار دستگاه و توسعه مکانیزاسیون با ضریب نفوذ از یک به یک و نیم، ترویج استفاده از کودهای آلی زیستی به 35 درصد کل کود مصرفی را از برنامه‌های چشم اندار پنج ساله منابع طبیعی مازندران عنوان کرد.

وی خشکی، مهاجرت و جابه‌جایی گونه‌ها، بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آب، خاک، فضا، هوا، جنگل، مرتع، کاهش حاصلخیزی خاک، خستگی و فرسایش خاک، بهم خوردن چرخه‌های طبیعی کنترل طبیعی آفات و افزایش مصرف سموم غیراستاندارد، ناپایداری آب رودخانه‌ها، کمبود علوفه، افزایش شکاف تولید و اقتصادی نبودن تولید را از چالش‌های موجود در بخش کشاورزی و منابع طبیعی برشمرد.

انتهای‌پیام/ح20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول