اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کار‌آفرین نمونه استان اردبیل:

توسعه بخش کشاورزی از ضعف کارشناسی رنج می‌برد

خبرگزاری فارس: کار‌آفرین نمونه و محقق حوزه کشاورزی استان اردبیل گفت: بخش کشاورزی به شدت از ضعف کارشناسی و بی‌توجهی صرف در این زمینه رنج می‌برد به طوری که باید با برطرف کردن این مشکل زمینه‌های توسعه بخش کشاورزی را فراهم آورد.

توسعه بخش کشاورزی از ضعف کارشناسی رنج می‌برد

ناصر سیدی امروز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: در ابتدا تصور می‌کردیم حمایت نشدن از سوی دولت و یا بی‌توجهی مسئولان استانی و یا بی‌رغبتی مردم علت ضعف و عقب‌ماندگی بخش کشاورزی است در حالی که بنده در سه سال حضور و اجرای طرح‌های متعدد کشاورزی به این نتیجه رسیدم که عامل اصلی ضعف در این بخش ضعف کارشناسی است.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که کارشناسان ما بدون حضور در مزرعه و طرح‌های بخش کشاورزی از راه دور نظر می‌دهند و اصلاً در جریان کار نبوده و حتی با کت و شلوار اتو کشیده در کنار مزرعه حاضر می‌شوند نباید انتظار داشت که طرح‌های توسعه این بخش به شکل سنتی ثمر‌بخش بوده و نتیجه دهد.

این محقق حوزه کشاورزی یادآور شد: سرمایه‌گذاران ما بیشتر از آنکه به فکر تولید و تقویت این جبهه باشند با دریافت وام و تسهیلات متعدد در گام اول ساختمان شیک درست می‌کنند و سپس به شکل ضعیف به کار تولیدی و سرمایه‌گذاری می‌پردازند و به یقین نتیجه چنین اقدامی جز ورشکستگی نخواهد بود.

سیدی دیگر عامل عقب‌ماندگی‌ها را در این بخش تنگ‌نظری‌های مدیریتی توصیف کرد و به خبرنگار فارس گفت: جهاد کشاورزی گرمی با متهم کردن بنده به انواع القاب و عناوین بیش از دو سال جلوی طرح توسعه بنده را که دقیقاً کارشناسی شده و ثمر‌بخش بوده است مخالفت کرد و ادعا داشت که باید بر اساس نظر کارشناسی ما طرح‌ها پیش برود در حالی که آنها نظری را تجویز می‌کردند که هیچ نتیجه و ثمری را برای ما به همراه نداشت.

وی تاکید کرد: برخی از کارشناسان جهاد کشاورزی از نظریه‌های جدید در این حوزه بی‌خبر بوده و به دلیل پشت میز‌نشینی تنها به امضای نامه‌ها و ارائه طرح‌های تئوری مشغول هستند در حالی که به شکل عملی درگیر حوزه کشاورزی و توسعه بخش‌های مختلف نیستند.

این کار‌آفرین نمونه اردبیلی به کارشکنی‌های متعدد در اجرای طرح نمونه باغداری از سوی مدیران اسبق جهاد کشاورزی گرمی اشاره کرد و افزود: یکی از ضعف‌های رایج در این حوزه سرمایه‌گذاری در بخش‌های کم‌بهره و غیر‌سود‌ده است به طوری که اغلب طرح‌هایی در جلسات توسعه بخش کشاورزی مطرح می‌شود که به شکل اساسی در تولید و کار‌آفرینی دخیل نیستند.

سیدی از اعلام آمادگی شرکت کشت و صنعت و دامپروری گلستان هادی مغان برای احداث استخر ذخیره آب مورد نیاز در این طرح خبر داد و در گفت‌و گو با خبرنگار فارس بیان داشت: ما با احداث این استخر ذخیره که جهاد کشاورزی با سنگ‌اندازی‌های مختلف اجازه احداث آن را نمی‌دهد قادر خواهیم بود در اراضی شیب‌دار 200 هکتار باغات مثمر را آبیاری کرده و در شش ماه اول سال با کمبود آب مواجه نشویم.

مدیرعامل شرکت کشت وصنعت و دامپروری گلستان هادی مغان ادامه داد: ما خط انتقال و تجهیزات موردنیاز این استخر ذخیره آب را با رقم 75 میلیون تومان خریداری کردیم که در صورت صدور مجوز قادر هستیم باغات مثمر خود نظیر سیب‌ ترش، هلوی پر‌ثمر، باغات انار و گلابی نطنز خود را از این طریق آبیاری کنیم.

سیدی به طرح توسعه 25 هکتاری باغات انار اشاره کرد و افزود: ما حتی از طریق پایاب سد گیلارلو به مساحت 52 هکتار، باغات آلبالو، آلو شابلون و گوجه سبز خود را می‌توانیم به راحتی آبیاری کنیم که جهاد کشاورزی به 19 دلیل غیر‌فنی با این کار مخالفت می‌کند.

وی با برشمردن نمونه‌ای از این بندهای مخالفت با این طرح‌های توسعه‌ای تصریح کرد: شوری خاک، CEC خاک، نامناسب بودن دانه‌بندی خاک، شیب تند و ... از دلایلی است که جهاد کشاورزی گرمی در اجرای طرح توسعه باغات 52 هکتار پایاب سدگیلارلو مطرح کرده و مخالف اجرای این طرح است که می‌تواند میلیارد‌ها تومان برای منطقه صرفه اقتصادی داشته و اشتغال مولد ایجاد کند.

این محقق برجسته ابراز داشت: ما به جای احداث سد کلاسر می‌توانیم استخر ذخیره آبی را طراحی  کنیم تا هم میزان ذخیره آب بیشتر بوده و هم هزینه‌های سنگین تعدیل شود.

وی به کارشکنی‌های متعدد جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: ما در صدد راه‌اندازی مرکز خدمات فنی و مهندسی کشاورزی هستیم تا تامین نهال، کود و سموم مورد نیاز کشاورزان را انجام دهیم که حتی با این طرح نیز مخالفت شده است.

مدیرعامل شرکت کشت وصنعت و دامپروری گلستان هادی مغان یادآور شد: چنین اقداماتی به بی‌رغبتی سرمایه‌گذار منجر خواهد شد و به یقین اعلام می‌کنیم تمام دلایل کارشناسی نشده مسئولان جهاد کشاورزی گرمی نتیجه عکس داده است به طوری که ما در تمام طرح‌های کارشناسی شده خودمان موفق عمل کردیم و آنهایی که تا دیروز ما را مجنون و دیوانه خطاب می‌کردند امروز یقین حاصل کرده‌اند که در سایه توان و قدرت جوان ایرانی می‌توان عرصه خودکفایی را به سرعت پیمود.

سیدی در پایان سخنان خود مهاجرت از روستاها به شهرها را بسیار زجر‌آور و دردناک توصیف کرد و به خبرنگار فارس اظهار داشت: ما با اجرای طرح‌ توسعه بخش کشاورزی و باغات جلوی مهاجرت‌های بی‌رویه از منطقه آزاد‌لو و موران را گرفته‌ایم که این خود بزرگترین حسنه و ثمره کار ما بوده است.

انتهای پیام/خ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول