به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حجتالاسلام مجتبی ملکی پیش از ظهر امروز در نشست مشترک گردهمایی ائمه جمعه، مدیران حوزه علمیه و آموزش و پرورش در همدان با موضوع ارتقای سطح همکاری اظهار داشت: مالکیت خدا وقتی تبدیل به باور انسان میشود که تربیت صحیح باشد و حضور سرپرستان و بزرگان در این نشست نشان از اهمیت موضوع است.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش ما محصول اروپا بود که به ایران وارد و جایگزین "مکتب" شد، افزود: در زمانهای گذشته حوزههای علمیه و مدارس در مرکز شهر قرار داشت چرا که در آن زمان اعتقاد داشتند که دین باید در بطن و متن زندگی انسانها باشد.
دبیر ستاد همکاریهای آموزش و پرورش و حوزه علمیه عنوان کرد: اما این موضوع بعدها با اعتقادات اروپاییان منجر به جدایی دین از جامعه شد و این که دین را یک امر شخصی تلقی میکردند.
وی تصریح کرد: موضوع شخصی شدن دین با سفر برخی افراد به اروپا به ایران نیز وارد شد که در دهه 50 فهمیدند که این فکر آفت مشرقزمین است و بحث تعلیم و تربیت نیز از همان جا مطرح شد.
ملکی افزود: با گذشت دو دهه از انقلاب اسلامی، راه و روش مشخصی در این زمینه نداشتیم اما در دهه سوم انقلاب، بزرگان به این فکر افتادند که یک نقشه راه برای تعلیم و تربیت داشته باشیم و بعد از سالها نقشه راه آموزش و پرورش آماده و تدوین شد.
وی خاطرنشان کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش قطاری است که آماده حرکت است و باید برای آن ریلگذاری کنیم چراکه یک نگاه جامع به تربیت دینی دارد.
دبیر ستاد همکاریهای آموزش و پرورش و حوزه علمیه یادآور شد: تمام موضوعات سند تحول بنیادین منشعب از قرآن و عترت است و در این جا نقش حوزه علمیه پررنگ میشود که باید دین را تبدیل به ارزشهای دینی کنند و در اختیار مدارس قرار دهند.
وی تأکید کرد: دانشآموزان و دانشجویان ما زمانی موفق خواهند بود که تمام مبانی فکری اقتصادی و اجتماعی آنها مبتنی بر آموزههای دینی باشد و نخستین گام برای ورود به این عرصه تدوین متون آموزشی و تربیت نیروی انسانی است.
ملکی در پایان سخنانش اظهار داشت: حوزه علمیه باید تولیدکننده، دانشآموزان مصرفکننده و آموزش و پرورش نیز باید توزیعکننده تربیت دینی باشد.
انتهای پیام/صا20/چ3000