اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم سازمان مقام صدا و سیما/2

اسلام دین فطرت انسانی است/ آموزه‌های دینی در قالب هنر به جهان عرضه شود

خبرگزاری فارس: قائم مقام صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: در شرایطی که مخاطب سرگردان امروز با انواع رسانه‌ها دچار وازدگی شده است ما وظیفه داریم آموزه‌های دینی را در ظرف هنر ریخته و به جهانیان عرضه کنیم.

اسلام دین فطرت انسانی است/ آموزه‌های دینی در قالب هنر به جهان عرضه شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام سیدرمضان موسوی مقدم ظهر امروز در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم حوزه(اشراق) که در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: با برگزاری جشنواره اشراق یکی از خلأهای بزرگ در هنر دینی پر خواهد شد و این جای تقدیر و تشکر دارد.

وی از حوزه‌های علمیه به عنوان مرکز تولید فکر و اتاق فکر دینی یاد کرد و با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در این زمینه گفت: ایشان در جایی فرمودند که نظریه‌پردازی در جریان‌های اداره کشور در نظام اسلامی به عهده علمای دین است و بنابراین روحانیت شیعه باید اقدامات شایسته‌ای را انجام داده و با توجه به مقتضیات عصر ما، نگاه ویژه‌ای به این مقوله داشته باشند.

قائم مقام سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران افزود: روحانیت شیعه از حمایت‌های مردمی برخوردار بوده و همواره با مردم زیست کرده و در بطن زندگی آنها قرار داشته است و به عبارت دیگر در تمام سطوح فکری جامعه حضور فعالانه دارد.

وی وجود فرهنگ احیاگری و حیات آفرینی را دومین خصیصه روحانیت شیعه برشمرد و افزود: فرهنگ شیعه متکی به سرمایه‌های عظیمی چون نهج‌البلاغه، عاشورا، صحیفه سجادیه و مهدویت است.

موسوی مقدم از روحانیت به عنوان مرزبانان دین یاد کرد و گفت: در طول تاریخ این خصوصیت وجود داشت که هرگاه انطباق رفتاری روحانیت شیعه با مردم صورت می‌گرفت، شاهد تغییرات و تحولات جدی بودیم.

وی تصریح کرد: روحانیت شیعه در گذر زمان چه به صورت فردی و چه به صورت جمعی، با ایجاد مراکز گوناگون علمی و نحله‌های فکری در خدمت شریعت بوده است.

قائم مقام سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرن 21 را دارای سه ویژگی خاص دانست و تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های این عصر، فشردگی زمان است به گونه‌ای که اگر لحظه‌ای توقف کنیم، عقب می‌مانیم.

وی با بیان اینکه در کیفیت و محتوای کار باید به عنصر زمان توجه کرد، گفت: به موازات فشردگی زمان، فشردگی مکانی نیز در حال رخ دادن است.

موسوی مقدم عنوان کرد: فشردگی مکانی و زمانی، فشردگی فضا را ایجاد کرده است به گونه‌ای که متدها و روش‌های گذشته نمی‌تواند اثرگذار باشد و باید تغییرات اساسی در شیوه‌هایمان اتخاذ کنیم.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها در متن این فشردگی‌ها نقش دارند، ابراز داشت: هرچند کمیت آنها در حال گسترش است اما با سرعت در حال فشردگی هستند و اگر لحظه‌ای توقف کنیم، به صورت تصاعدی عقب خواهیم ماند.

قائم مقام سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در عرصه هنر و رسانه نه تنها باید عقب افتادگی را جبران کرد بلکه باید گام‌های بلند و تحول آفرین برداشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به الزاماتی که رسانه باید رعایت کند اشاره کرد و افزود: الزام به پرداختن مسائل شرعی در حوزه دین از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. به طور مثال ما فقه هنر، فقه رسانه و فقه موسیقی نداریم و تنها در درس رهبر معظم انقلاب به آن پرداخته شده است.

موسوی مقدم ارجاع مخاطب به مراکز دینی و حفظ قداست دین را از دیگر وظایف رسانه‌ها برشمرد و افزود: باید از تقدس زدایی در رسانه‌ها پرهیز کرد.

وی ادامه داد: آموزه‌های دینی در رسانه باید برای همه اقشار بیان شود؛ دسته بندی رسانه بخشی از نیازهای مخاطبان را پاسخ می‌دهد و اگر ما 24 شبکه در اختیار مردم قرار دهیم، مطمئنا بخشی از نیازهای مردم پاسخ داده خواهد شد.

قائم مقام سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: تولید باید بیشتر از توصیه و توصیف باشد و فرآیند تولید آموزه‌های دینی و نهادینه کردن آنها در زندگی مردم کار مهمی است که رسانه باید آن را انجام دهد.

وی با بیان اینکه رسانه امکانی در اختیار ما قرار می‌دهد تا در راستای تبلیغ دین از آن استفاده کنیم، گفت: نخستین امکان، آفرینش زمان است که به شدت به آن نیاز داریم.

موسوی مقدم شکستن محدودیت‌های مکانی، قدرت فرهنگ‌سازی و جریان‌سازی، همزادپنداری و الگوسازی را از دیگر ویژگی‌های رسانه عنوان کرد و افزود با روحیه خلاقیت و نوآوری که در حوزه‌های علمیه وجود دارد و با در اختیار گرفتن هنر و رسانه، می‌توان آموزه‌های دینی را از این طریق منتقل کرده و آن را به رخ جهانیان کشید.

وی با بیان اینکه اسلام برگرفته از فطرت انسانی است، اظهار کرد: مخاطب سرگردان امروز با انواع رسانه‌ها دچار وازدگی شده است و ما در این شرایط وظیفه داریم آموزه‌های دینی را در ظرف هنر ریخته و منتقل کنیم.

انتهای پیام/و10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول