اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون عمرانی استاندار قزوین:

توسعه شهری باید مطابق با آموزه‌های دینی باشد

خبرگزاری فارس: معاون عمرانی استاندار قزوین گفت: توسعه شهری با رویکرد فرهنگی باید با آموزه‌های دینی مطابقت داشته باشد.

توسعه شهری باید مطابق با آموزه‌های دینی باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، منوچهر حبیبی ظهر امروز در هشتمین همایش ملی شهر و سیمای شهری و سومین همایش توسعه شهری با رویکرد فرهنگی- اجتماعی با تاکید بر اینکه قدمت و پیشینه استان قزوین به درازای ایران اسلامی است اظهار کرد: استان قزوین مجموعه‌ای از قابلیت‌ها و توانمندی‌ها بوده و داشتن عنوان پایتخت خوشنویسی کشور، داشتن بیش از 450 هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید 360 هزار تن گندم، 700 هزار تن تولیدات باغی و صدور آن به استان‌ها و کشورهای دیگر، تولید سالانه 61 هزار تن گوشت سفید، 61 هزار تن تخم مرغ و 450 هزار تن شیر در سال گواهی بر صدق این موضوع است.

حبیبی با اشاره به اینکه قزوین دروازه ورود 12 استان کشور است ادامه داد: وجود مراکز متعدد و معتبر آموزش عالی و 140 هزار دانشجو در استان و نیز پرورش انسان‌های بزرگی همچون شهیدان لشگری، رجایی، بابایی و ابوترابی از دیگر ظرفیت‌هایی است که سبب می‌شود این استان یک شهر فرهنگی بوده و قدمتی به درازای تاریخ ایران اسلامی داشته باشد.

وی فرهنگ را تار و پود زندگی و جوهره وجودی انسان دانست و افزود: فرهنگ شهرنشینی نمونه دیگری از فرهنگ است و با قرار گرفتن آن در گذر زمان تاریخ متولد شده و ثبت و ضبط آن تمدن را نتیجه می‌دهد.

معاون عمرانی استاندار با بیان اینکه فرهنگ ایرانی و اسلامی با قرار گرفتن در این فرآیند ماندگار شده است بیان کرد: اساس نظام جمهوری اسلامی هم فرهنگی و اجتماعی است بنابراین باید این فرهنگ در تمام اقدامات عمرانی و حتی اقتصادی لحاظ شود.

حبیبی با تأکید بر اینکه این فرهنگ باید به عنوان یک الگو در دستور کار طراحان شهری قرار گیرد اذعان کرد: یک شهر باید منظر دینی و اسلامی داشته باشد تا برداشت فرهنگی از آن صورت گیرد.

وی با یادآوری اینکه شهرسازی از منظر اسلام باید دارای چند ویژگی اساسی باشد توضیح داد: یکی از این ویژگی‌ها امنیت شهر است که به یمن این امنیت در اقصی نقاط کشور برقرار است.

معاون عمرانی استاندار فعال بودن چرخه‌های اقتصادی شهرها را از ویژگی‌های دیگر شهرسازی اسلامی برشمرد و ادامه داد: ویژگی بعدی شهرهای اسلامی امیدوار بودن مردم آن به آینده در ابعاد مختلف زندگی است که این مسئله وظیفه ذاتی مدیریت محسوب می‌شود.

حبیبی تصریح کرد: امروزه مدیریت قریب 70 درصد جمعیت کشور و 72 درصد جمعیت استان را مجموعه‌های مدیریت شهری برعهده دارند و با بالا رفتن فرهنگ شهرنشینی انتظارات شهروندان و امکاناتی که باید مدیران برای جلب رضایت آنان در اختیارشان قرار دهند بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه زیبا اندیشی و زیباسازی شهر یکی از وظایف مدیریت شهری و در واقع عامل اصلی ظهور و بروز شهرها است اذعان کرد: شهرها محل کار و زندگی انسان‌های شهرنشین بوده و به همین جهت توجه به زیبایی آن از مهمترین راه‌های جلب رضایت شهروندان هستند.

این مقام مسئول سیمای شهر اسلامی را سرشار از تحرک و پویایی خواند و تصریح کرد: سیما و منظر شهری باید شاداب و برای زندگی شهروندان مهیا باشد و چون نظم یک اصل اساسی در شهرسازی تلقی می‌شود در صورت توجه به اصول، ارائه کارکردهای متفاوت از سوی مدیران شهری و خدمات‌رسانی به شهروندان آسان‌تر خواهد شد.

حبیبی پیشی گرفتن رشد شهرها از برنامه‌ریزی‌های شهری را مهم‌ترین معضل پیش روی مدیران ذکر و خاطرنشان کرد:  برای جبران این نقیصه باید مدیران شهری با تلاش و کار مضاعف به مردم خدمات رسانی کنند و با در نظر گرفتن رشد بیش از 50 میلیون نفری جمعیت شهری در هر سال اقدامات مدیران و طراحان شهری باید به گونه ای باشد که علاوه بر کارکرد خدماتی نوعی کارکرد فرهنگی و اجتماعی نیز داشته باشد.

وی نبود یا کمبود الزامات قانونی در زمینه شهرسازی، عدم توجه به سیمای شهری در طرح‌های جامع و تفصیلی، عدم توجه به چگونگی الگوهای ساخت و ساز و عدم توجه به فرهنگ دینی و آداب اجتماعی در طراحی سیمای شهری و همچنین محدودیت‌های مالی و فنی را از مهم‌ترین مشکلات طراحی سیمای شهری برشمرد.

معاون استاندار در ادامه به ارائه راهکارهایی برای بهسازی نمای شهری پرداخت و گفت: تشکیل کارگروه‌های معماری برای تدوین ضوابط مربوط به این موضوع، توجه جدی مدیران به سیمای شهری در ارائه خدمات و رعایت اصول شهرسازی در اجرای تأسیسات از جمله این راهکارها هستند.

حبیبی گفت: امید است با بهره‌گیری از نتایج این همایش و بازخورد نظرات، پیشنهادها و راهکارهای طراحان و متخصصان امر، سیمای شهری منطبق با آموزه‌های دینی شده و به الگویی در تمام کشور تبدیل شود.

انتهای پیام/‌ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول