اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیته دیده‌بان طبیعت کوهستان ایران:

برداشت بی‌رویه معادن دماوند را رنج می‌دهد

خبرگزاری فارس: رئیس کمیته دیده‌بان طبیعت کوهستان ایران گفت: برداشت بی‌رویه پوکه‌های معدنی، سنگ و معادن متعدد از دیگر عواملی است که دماوند را رنج می‌دهد و گریبانگیرش شده است.

برداشت بی‌رویه معادن دماوند را رنج می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، عباس محمدی جمعه شب در نخستین همایش ملی بررسی مشکلات و آسیب‌های قله دماوند با عنوان "دماوند کوه در گذشته، حال و آینده" ابراز داشت: دماوند یکی از قطب‌های بزرگ گردشگری کشور است که به عنوان اثر ثبت شده طبیعی و ملی باید مورد توجه بیش از اندازه مسئولان باشد.

این مسئول افزود: هم‌اکنون دماوند برای گردشگری، تفریحی و کوهنوردی استفاده می‌شود و می‌تواند با مدیریت صحیح پایگاهی برای گردشگری و تولید درآمد باشد.

محمدی با تاکید اینکه انتظار ما از گردشگران حفاظت و حراست از این میراث ملی ماندگار است، ابراز داشت: گردشگران و مردم باید چگونه رفتار کردن و برخورد با طبیعت را بیاموزند.

وی با اعلام اینکه دماوند به خاطر بی‌مدیریتی و عدم مدیریت لازم مشکلات زیادی را تحمل می‌کند که این مشکلات آن را به کام مرگ می‌برد، گفت: باید تشکیلات مدیریتی دماوند منسجم‌تر باشد و با صعودهای دسته جمعی و چند هزار نفری که بدون کنترل و بی‌رویه است ضربه جبران ناپذیری را به پیکره دماوند وارد نکنیم.

رئیس کمیته دیده‌بان طبیعت کوهستان ایران با تشریح اینکه باید تعریف کاربری دماوند در جامعه مشخص و تبیین شود، ابراز داشت: باید بدانیم این میراث گرانقدر چه کاربری دارد تا از یک مدیریت یکپارچه و هماهنگی در آن پیروی کنیم.

محمدی با بیان اینکه نباید هر فردی به هر شکلی که می‌خواهد وارد مناطق دامنه و پای قله دماوند شود و به هر نحوی که دوست دارد از آن خارج شود، افزود: رفت و آمدهای بی‌رویه باعث فرسایش و از بین رفتن خاک می‌شود در نتیجه با از بین رفتن خاک گونه‌های نادر گیاهی این منطقه از بین رفته و در مقابل با نابودی گیاهان، جانواران و گونه‌های جانوری مختص دماوند که در این منطقه زیست دارند نیز به کام مرگ می‌روند.

عضو هیئت مدیره انجمن کوهنوردان ایران در پیشنهادی متذکر شد: باید تشکیلاتی متشکل از دستگاه‌های دولتی، غیردولتی و دوستداران طبیعت تشکیل شود البته اگر این تشکیلات صرفا دولتی باشد موفق نخواهد بود زیرا باید برای طبیعت با دلسوزی و عشق کار کرد و نهادهای دولتی نیز گاهی اوقات با عدم مصوبات و دستورالعمل‌ها روبه‌رو می‌شوند.

محمدی در پایان اذعان داشت: برداشت بی‌رویه پوکه‌های معدنی، سنگ و معادن متعدد از دیگر عواملی است که دماوند را رنج می‌دهد و گریبانگیرش شده است.

انتهای پیام/ن20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول