اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی خبر داد

استخراج غیرقانونی از معادن واقع در املاک موقوفه یولقون آغاج تکاب

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی گفت: تعدادی معدن در املاک موقوفه یولقون آغاج تکاب وجود دارد که به طور غیرقانونی در آنها عملیات استخراج انجام می‌شود.

استخراج غیرقانونی از معادن واقع در املاک موقوفه یولقون آغاج تکاب

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، علی مصائبی ظهر امروز در جلسه‌ای که با حضور خبرنگاران در سالن اجتماعات این اداره‌کل برگزار شد، اظهار داشت: در منطقه یولقون‌آغاج ‌تکاب پنج معدن سنگ وجود دارد که بخشی از آنها در املاک موقوفه قرار دارد.

وی با بیان اینکه افرادی بدون طی مراحل قانونی و کسب مجوزهای مورد نیاز، عملیات استخراج از منطقه فوق را آغاز کرده‌اند، افزود: این افراد در سنوات گذشته مجوز کسب نکرده و در مدیریت جدید سازمان نیز برای این امر مراجعه نکرده‌اند.

وی تصریح کرد: برای رسیدگی به این امر در دستگاه قضایی استان اقامه دعوا شده و پرونده نیز تشکیل شده است تا برای قانونی‌شدن عملیات استخراج، فرآیند اصولی و منطقی آغاز شود چرا که در این معادن مردم نیز سهم دارند، بر این‌ اساس باید در صورت تداوم استخراج حقوق موقوفه پرداخت شده و سهم مردم نیز در نظر گرفته شود تا برای عمران و آبادانی روستا، بهسازی مساجد، مدارس و غیره هزینه شود.

وی ادامه داد: هر چند که مردم به صورت خودجوش مانع این عملیات می‌شدند اما کارشناسان سازمان برای رفع این مشکل و ایجاد فضایی آرام تلاش کردند تا از راه‌های مناسب مسئله پیگیری شود، بنابراین آمادگی وجود دارد تا با مسئولان سایر دستگاه‌های اجرایی از جمله منابع طبیعی و صنایع معادن مذاکره شود تا در صورت نیاز قرارداد در این حوزه منعقد شود.

 مصائبی با بیان اینکه یکی از شکایت‌های مطرح شده در این زمینه به نتیجه رسیده است، خاطرنشان کرد: عملیات استخراج در یکی از معادن متوقف شده و حکم برای اجرا صادر شده است، از این رو انتظار می‌رود اصحاب رسانه تصمیمات و اخبار مربوط به این موضوع را به‌هنگام، اطلاع‌رسانی کرده و از مقصر جلوه‌دادن اداره اوقاف پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 24 بقعه متبرکه و آرامگاه امام‌زادگان در مناطق مختلف استان مرمت می‌شود، ادامه داد: هم اکنون امام‌زاده غریب حسن، محمدابراهیم، سراج‌الدین، برگشاد، میرهادی، شیخ نوایی، تکیه حضرت ابوالفضل، میرلطیف و چند بقعه دیگر در دست تعمیر است.

وی به برنامه‌های سازمان در راستای عمران و آبادانی بقاع متبرکه اشاره کرد و بیان داشت: از فعالان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران برای بهسازی و ساماندهی وضعیت بقاع و اماکن متبرکه دعوت به عمل می‌آید تا اقدامات موثر و پرشتابی در این‌ راستا صورت گیرد.

مصائبی با بیان اینکه تعدادی از املاک موقوفه سازمان تعیین تکلیف شده است، اظهار داشت: از طریق مذاکره‌هایی که با مسئولان سازمان منابع طبیعی و ثبت اسناد انجام شده بخشی از املاک موقوفه تعیین تکلیف شده است که یکی از این موارد هشت واحد مسکونی ماکو است که در اختیار اداره اوقاف این شهرستان قرار گرفت.

وی اظهار داشت: یک سوم موقوفه‌های مناطق مختلف استان بنا به دلایل مختلف اعم از نبود آب، مخروبه شدن و .. فاقد درآمد است که انتظار می‌رود خیران و عاشقان اهل بیت(ع) برای ساماندهی و صیانت از آثار فرهنگی و مذهبی به یاری کارشناسان سازمان بشتابند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی به وجود سه هزار و 700 باب مسجد در استان اشاره کرد و اظهار داشت: این مساجد با توجه به پراکندگی جمعیت و بافت فرهنگی هر شهر اعم از شیعه و سنی در مناطق مختلف استان ساخته شده‌اند که بیش از نصف این مساجد به تعمیر نیاز دارند.

انتهای پیام/و10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول