اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف خراسان‌رضوی مطرح کرد

عقلانیت، معنویت و مدیریت 3 ویژگی بارز اندیشه شهید بهشتی

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌رضوی گفت: در اندیشه سیاسی شهید بهشتی، سه ویژگی عقلانیت، معنویت و مدیریت بسیار بارز است.

عقلانیت، معنویت و مدیریت 3 ویژگی بارز اندیشه شهید بهشتی

حجت‌الاسلام‌ حجت گنابادی‌نژاد ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، اظهار کرد: شهید بهشتی یکی از شخصیت‌های کم‌نظیر در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است که نقش بسیار بارزی در شکل‌گیری بسیاری از ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌رضوی ادامه داد: رگه‌های فکری ایشان در قوه مقننه، قضائیه و هم‌چنین برخی دیگر از تشکل‌های ابتدای انقلاب، مشهود است.

گنابادی‌نژاد یادآور شد: شهید بهشتی نسبت به اسلام و معارف اسلامی، اشراف کاملی داشتند و این در واقع ناشی از مسیری بود که شهید بهشتی در روند تحصیلات خود طی کرده بود.

وی افزود: اندوخته علمی شهید بهشتی، منحصر در اصول، فقه و دانش‌های متعارف در سطح حوزه نبود و در بسیاری از علوم زمان خود سرآمد بودند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌رضوی تاکید کرد: ویژگی بارز در اندیشه سیاسی شهید بهشتی این بود که عقلانیت، معنویت و مدیریت را به ‌طرز ماهرانه‌ای در کنار یکدیگر قرار داده بود و در برهه‌های مختلف تاریخ انقلاب اسلامی ایران، از آنها بهره می‌جست.

گنابادی‌نژاد در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به جایگاه نظریه ولایت‌فقیه در اندیشه سیاسی شهید بهشتی یادآور شد: شهید بهشتی، در سه حوزه در ارتباط با ولایت‌فقیه فعال بود و باید عنوان کرد که ایشان در خصوص نهادینه‌سازی ولایت‌فقیه دارای نقش بسیار بارزی بود.

وی گفت: سطح اول، تبیین نظری و عملی نظریه ولایت‌فقیه بود که شهید بهشتی این موضوع را از قبل از انقلاب اسلامی ایران، در دستور کار خود قرار داده بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌رضوی بیان کرد: در سطح دوم و پس از انقلاب اسلامی ایران، شهید بهشتی تلاش وافری نمود تا نظریه ولایت‌فقیه را دارای جایگاه قانونی نماید و به این منظور در مجلس خبرگان رهبری، حضوری پررنگ داشت و از این نظریه با همه وجود دفاع کرد.

گنابادی‌نژاد ادامه داد: عرصه آخر، دفاع عملی شهید بهشتی از نظریه ولایت‌فقیه بود، به ‌نحوی که ایشان در مبارزه با جریانات نفاق زمانه خود از جمله قضیه بنی‌صدر، همواره در خط امام حرکت می‌کرد.

وی افزود: برای مثال شهید بهشتی با وجود تمام کارشکنی‌هایی که از بنی‌صدر می‌دید، تا زمانی که امام امت، بنی‌صدر را تحمل کرد، ایشان نیز موضعی در مقابل او نگرفتند و این نشانه تبعیت عملی شهید بهشتی از ولایت‌فقیه بود.

حزب جمهوری اسلامی، نماد تفکر حزبی شهید بهشتی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌رضوی در بخش پایانی این گفت‌وگو بیان کرد: شهید بهشتی اعتقاد خاصی به کار تشکیلاتی و حزبی داشت و نمونه بارز این تفکر را باید در حزب جمهوری اسلامی ایران جست‌وجو کرد، البته نباید تفکر تشکیلاتی ایشان را تنها در حزب جمهوری اسلامی محدود کرد.

گنابادی‌نژاد متذکر شد: شهید بهشتی قبل از انقلاب، اعتقاد خاصی به کارگروهی داشت و رگه‌های این تفکر را می‌توان در راه‌اندازی مدرسه حقانی، تدوین کتب درسی آموزش و پرورش و حضور در مسجد جامع هامبورگ مشاهده کرد.

وی تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی نیز، حضور شهید بهشتی در مجلس خبرگان و هم‌چنین پایه‌گذاری حزب جمهوری اسلامی ایران، از دیگر مولفه‌های تفکر تشکیلاتی ایشان است.

گنابادی‌نژاد در خاتمه اذعان داشت: باید از مجموعه تفکرات ایشان در دهه چهارم انقلاب اسلامی ایران، که ملقب به دهه پیشرفت و توسعه اسلامی است، بیشتر بهره برد و ظرفیت اندیشه شهید بهشتی این امکان را فراهم می‌کند.

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول