اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل خبر داد

12 پروژه کتابخانه‌ای در اردبیل در حال ساخت است

خبرگزاری فارس: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل گفت: در حال حاضر 12 پروژه کتابخانه‌ای در سطح استان اردبیل در حال ساخت است.

12 پروژه کتابخانه‌ای در اردبیل در حال ساخت است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، صادق فرهمندامین ظهر امروز در جلسه هم اندیشی شورای عالی استان‌های‌ اردبیل اظهار داشت: از این تعداد هشت باب کتابخانه روستایی و چهار باب کتابخانه مرکزی است.

وی افزود: بر اساس آیین‌نامه نحوه تاسیس و اداره کتابخانه‌های عمومی کشور در سال 83 این نهاد فرهنگی به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی محسوب شد که از محل کمک‌های دولتی و پرداخت نیم درصد حق‌السهم کتابخانه‌ها از درآمد شهرداری‌ها اداره می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: از زمان اداره کتابخانه‌ها بر اساس آیین‌نامه جدید فعالیت این مجموعه‌های فرهنگی انسجام بیشتری یافته و کتابخانه‌های عمومی با پراکندگی وسیع در شهرستان‌ها و روستاها به سرعت در حال گسترش است و این گستردگی با توجه به عدم اختصاص بودجه‌های جاری و هزینه‌ای از طرف نهاد، نیازمند حمایت بیشتر شهرداری‌ها در اختصاص کامل حق‌السهم کتابخانه‌ها از درآمد شهرداری‌هاست.   

فرهمندامین با اشاره به فعالیت بیش از 66 باب کتابخانه عمومی و مشارکتی در استان اردبیل خاطرنشان کرد: در حال حاضر 12 پروژه کتابخانه ای در سطح استان در حال ساخت است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود فضاهای موجود کتابخانه‌ای را 2.2 دهم متر مربع برای هر100 نفر عنوان کرد و افزود: با تکمیل پروژه‌های در دست ساخت این رقم به صورت چشمگیری افزایش خواهد یافت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در ادامه ابراز داشت: علیرغم تلاش‌های صورت گرفته برای توسعه فضا‌های کتابخانه‌ای، متاسفانه شهر گرمی تنها مرکز شهرستان استان است که کتابخانه عمومی مستقل ندارد که این امر نیز ناشی از نبود زمین مناسب برای احداث این مجموعه فرهنگی در مرکز شهر است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رئیس شورای عالی استان نیز در این جلسه توجه به ارتقای فرهنگ عمومی و توسعه فضا‌های فرهنگی را از رسالت‌های مشترک شهرداری‌ها و کتابخانه‌های عمومی عنوان کرد.

جواد قرآن‌نویس با اشاره به تفاهمنامه شورای عالی استانها و کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل از مهم‌ترین بند‌های این تفاهمنامه را همکاری شوراهای اسلامی در اجرای بهینه قانون اختصاص نیم درصد عنوان کرد.

وی افزود: با همکاری شورای عالی استان و شهرداری گرمی زمین مناسب برای احداث کتابخانه عمومی تهیه شده و در آینده نزدیک شاهد ساخت این مکان فرهنگی در شهر گرمی خواهیم بود.

رئیس شورای عالی استان مفاد تفاهمنامه را احداث کتابخانه در پارک‌ها، همکاری در خصوص ایجاد کتابخانه‌های مشارکتی در فرهنگسراها، برگزاری مسابقات کتابخوانی با موضوعات شهروندی و شهر‌نشینی، تسویه بدهی شهرداری‌ها از بابت نیم درصد، ایجاد محیط هایی برای  ارائه کتاب‌های مناسب برای خواندن مسافران در وسائط نقلیه عمومی و راه‌اندازی ایستگاه‌های مطالعه، معرفی افراد بی‌بضاعت توسط شهرداری‌ها و شورا‌های اسلامی برای عضویت رایگان در کتابخانه‌ها و همچنین استفاده از مکان‌های عمومی بلااستفاده در روستاها برای کتابخانه عنوان کرد.

انتهای پیام/خ20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول