اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی

آستان قدس رضوی نسبت به اراضی موقوفه دقیق است

خبرگزاری فارس: قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: آستان قدس رضوی نسبت به اراضی موقوفه دقیق و حساس است که در این زمینه نه علاقه‌مند به دریافت ریالی از غیر موقوفه و نه انتقال ریالی از موقوفه به جای دیگر است.

آستان قدس رضوی نسبت به اراضی موقوفه دقیق است

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، سید‌احمد علوی ظهر امروز د‌ر مراسم افتتاح مسجد و مجتمع آموزشی پسرانه شبانه‌روزی امام رضا (ع) روستای زیاران‌ اظهار کرد: امروز در عصری زندگی می‌کنیم که گاهی اوقات به لحاظ عملکردی که داریم از سوی خدا برکاتی از سوی ائمه (ع) نسیم‌هایی وزیدن گرفته که امروز نفحاتی از بارگاه امام رضا (ع) به این منطقه را شاهد هستیم.

وی افزود: بنا بر سخنان حکیمانه، پرمغز و پرمحتوای امام رضا (ع) طلب علم عبادت است، پس هر کس مشغول فراگیری علم باشد مذاکره و مباحثه علمی‌اش تسبیح و عملش جهاد است.

این مسئول اضافه کرد: اگر جامعه و مردم بخواهند نمونه باشند تا خداوند ترفیعشان دهد و قیادت علمی و اجتماعی در جهان داشته باشند بنابر فرمایش امام رضا (ع) راهش فراگیری علم و دانش بوده که نظام اسلامی در این زمینه تلاش وافری کرده است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی انتشار معارف اهل بیت (ع) به ویژه سیره امام رضا (ع) را از اهداف اصلی تولیت مقدس آستان قدس رضوی بیان کرد و گفت: برای تحقق این امر، ده‌ها مؤسسه فرهنگی و دانشگاه و بیش از 15 هزار نفر دانشجو و دانش‌آموز، محقق و استاد دانشگاه و حوزه مشغول به فعالیت‌های پژوهش و تحقیق وانتشار کتاب هستند.

*بودجه موقوفاتی برکات زیادی را عاید نظام کرده است

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: بودجه موقوفاتی برکات زیادی را عاید نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده که می‌توان به اشتغال بیش از 30 هزار نفر کارمند، مهندس، پزشک و پرسنل و بیش از 200 هزار نفر در طرح‌های کشاورزی و اقتصادی با آستان قدس رضوی و انواع تولیدات به ویژه 15 موسسه مکانیزه کشاورزی اشاره کرد.

علوی با ذکر اینکه تمام پادشاهان و سلسله‌ها در طول هزا‌ر سال توانستند 27 هزارمترمربع صحن و پنج هزار متر مربع رواق بسازند، تصریح کرد: پس از گذشت 33 سال از نظام اسلامی تاکنون 260 هزار متر مربع صحن و65  هزا‌ر متر مربع رواق احداث شده که به برکت تلاش مردم، خون شهدا و اهتمام تولیت آستان قدس رضوی بوده است.

وی افزود: ده‌ها مرکز علمی، کتابخانه، مجتمع آموزشی و مراکز فرهنگی از سوی آستان قدس رضوی در کشور احداث شده است.

*درآمد موقوفات برا ی نیات واقفان هزینه می‌شود

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: تمام درآمد موقوفات برای نیات واقفان  واصل وقف هزینه و اجرا می‌شود.

علوی با بیان اینکه هیچ کدام از علما و مراجع اجازه فتح باب در تغییر نیات واقفان نداده‌اند، افزود: متأسفانه بیشترین ضربه را رژیم منحوس پهلوی با اصلاحات ارضی به وقف زد و به صورت قطعی موقوفه را خرید.

وی بیان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی آیت‌الله واعظ‌ طبسی نماینده ولی فقیه در تولیت آستان قدس رضوی تمام وقف‌نامه جمع‌آوری و با کمک جمعی از علما و اساتید حوزه و دانشگاه  نیات واقفان استخراج شد.

این مسئول اضافه کرد: آستان قدس رضوی ا‌ز دولت ردیف بودجه خاص ندارد، ولی مطالباتی را مربوط به اراضی موقوفه دارد چرا که سنت حسنه وقف برکات و نتایج فراوانی را برای نظام اسلامی به همراه داشته است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی اذعان کرد: انسان‌ها علاقه‌مند هستند که به جاودانگی متصل شوند که وقف بهترین بهانه برای جاودانه شدن انسان‌ها است.

علوی عنوان کرد: در آستان قدس رضوی موقوفاتی داریم که واقف آن بیش از چهارصد سال از دنیا رفته است.

وی با ذکر اینکه 60 وقف‌نامه برای روشنایی حرم امام رضا (ع) مربوط به دوران‌ها ی مختلف 100، 200 و 500  ساله وجود دارد، اضافه کرد: قدیمی‌ترین موقوفه معمول که قدمتی یک‌هزار و 100 سال دارد قرآنی بوده که مربوط به ابن سیحون اوایل قرن چهارم است.

این مسئول یادآور شد: هزار وقف‌نامه در کتابخانه حرم رضوی و اسناد و مدارک آن نیز نگهداری می‌شود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: باید فرصتی ایجاد شود تا فعالیت‌ها و عملکرد تولیت آستان قدس رضوی برای مردم تشریح و بیان شود که نقش صدا و سیما دراین زمینه می‌تواند تاثیرگذار باشد.

علوی یادآور شد: در مناسبت‌ها  اعم از اعیاد، ولادت‌ها و شهادت‌های ائمه اطهار (ع) باید در مسجد امام رضا (ع) برنامه اجرا شود و مسجد مملو از جمعیت باشد.

وی افزود: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی تاکنون 10 میلیون جلد کتاب چاپ و منتشر کرده است.

انتهای پیام/ی10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول