اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای حفظ حقوق حق‌آبه‌داران اصفهان انجام می‌شود

توقف فروش آب کشاورزان اصفهانی به مناطق جدید

خبرگزاری فارس: نماینده کشاورزان شهرستان اصفهان گفت: دولت اجازه دارد به مناطق جدید و صنایع آب بفروشد اما در حال حاضر بیش از میزان آبی که به سد زاینده‌رود اضافه شده، حق‌آبه کشاورزان را به مناطق جدید فروخته است.

توقف فروش آب کشاورزان اصفهانی به مناطق جدید

کاظم محمدی در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان در ارتباط با آب‌ زاینده‌رود اظهار داشت: تونل اول کوهرنگ و رودخانه زاینده‌رود به کشاورزان حوزه زاینده‌رود تعلق دارد که 71 درصد آن متعلق به کشاورزان شرق اصفهان (19 سهم از 33 سهم) است.

وی در ادامه افزود: در حاشیه زاینده‌رود 100 هزار هکتار زمین کشاورزی با جمعیت حدود 300 هزار نفر با 50 هزار خانواده کشاورز که شغل 90 درصد آنها کشاورزی است، وجود دارد.

نماینده کشاورزان شهرستان اصفهان در مورد سال زراعی 1391 و 1390 گفت: 43 هزار هکتار از اراضی کشاورزان زیر کشت گندم و جو رفت که درصدی از اراضی به دلیل کاهش آب رها شد.

وی با اشاره به دادن آب توسط دولت به مناطق جدید و صنایع، تاکید کرد: مجموع آب تونل دوم کوهرنگ، خدنگستان و چشمه لنگان در حدود 420 میلیون مترمکعب است و دولت این اجازه را داشت که به مناطق جدید و صنایع آب دهد اما بیش از میزان آبی که به سد زاینده‌رود اضافه شد، حق‌آبه کشاورزان را به مناطق جدید فروخت.

محمدی ادامه داد: این توسعه بی‌رویه سبب خشک شدن چاه‌های آب کشاورزان حق‌آبه‌دار شرق اصفهان و از بین رفتن زمین آنها و فقیر شدن آنان شد.

وی تصریح کرد: با مصوباتی که وجود داشته، آب به ارتفاعات پمپاژ می‌شود در حالی‌ که به زودی رودخانه خشک و کشاورزی از بین می‌رود.

نماینده کشاورزان شهرستان اصفهان در ارتباط با جلوگیری از خشک شدن زاینده‌رود اضافه کرد: برای جلوگیری از خشک شدن زاینده‌رود لازم است تا زمان تعیین تکلیف کلی آب توسعه صنایع مصرف کننده آب متوقف و مصارف آنها کنترل شود و در حد لازم و با صرفه‌جویی کامل آب بردارند، تمام پمپاژهای بالا‌دست پل کله به نصف تبدیل و یا حذف شود تا وضعیت توسط یک مرجع قانونی مشخص شود.

وی در مورد سایر موارد گفت: در مصارف فضای سبز و شهر باید نظارت کامل انجام و صرفه‌جویی‌های لازم اعمال شود، اطلاعات مربوط به مشکلات بخش کشاورزی و کاهش محصولات غذایی و از بین رفتن زندگی چند صد هزار کشاورز به اطلاع همگان به‌ ویژه مسئولان برسد تا از تکرار این‌گونه توسعه‌ها جلوگیری شود.

محمدی در ارتباط با قیمت محصولات کشاورزی خاطرنشان کرد: قیمت محصولات کشاورزی، به‌ ویژه گندم با هزینه کاشت، داشت و برداشت هم‌خوانی ندارد و از نظر اقتصادی کشاورزان را تأمین نمی‌کند، در حالی که 10 درصد به قیمت گندم اضافه شده است.

انتهای پیام/س20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول