اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با صدور سند رسمی

نخستین موزه باستان‌شناسی البرز وقف شد

خبرگزاری فارس: موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی استان البرز که تاکنون با مدیریت مالک خصوصی اداره می‌شد، با صدور اسناد رسمی وقف شد.

نخستین موزه باستان‌شناسی البرز وقف شد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، عصر امروز طی مراسمی با حضور مالک خصوصی موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی البرز و مدیران ارشد اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان، مراسم صدور اسناد رسمی وقف این موزه انجام شد.

در ابتدای این مراسم عباس فتاحیان موسس نخستین موزه مردم‌‌شناسی استان البرز طی سخنانی تاکید کرد: اسناد و مدارکی که در موزه فوق نگه‌داری می‌شود، طی سال‌های متمادی و با انجام تلاش بسیار فراهم شده است.

وی تصریح کرد: اهمیت این آثار به اندازه‌ای است که باید با صرف هزینه و تلاشی خستگی‌ناپذیر از آنها نگه‌داری و به نسل‌های آینده انتقال داد.

فتاحیان تاکید کرد: به طور قطع آسیب رسیدن به هر یک از این آثار ارزشمند تاریخی، ضایعه‌ای بزرگ به فرهنگ و اصالت کشور وارد می‌کند و دانشمندان و محققان در نسل‌های آینده را با کمبود مدارک و مستندات علمی رو به ‌رو خواهد کرد.

* اوقاف بهترین نهاد برای حراست از اسناد موزه باستان‌شناسی است

وی با بیان اینکه تمام تلاش خود را برای جمع‌آوری این اسناد انجام داده است، گفت: برای حراست و نگه‌داری مناسب این اسناد به دنبال نهادی بودم که توانمندی لازم را داشته باشد.

فتاحیان در پایان تاکید کرد: به طور قطع اوقاف بهترین نهادی است که می‌تواند موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی استان البرز را حفاظت و به طور صحیح به نسل‌های آینده منتقل کند.

* اسناد وقف موزه باستان‌شناسی البرز امضا شد

لازم به توضیح است، در این مراسم مدارک و اسناد مربوط به وقف موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی استان البرز از سوی واقف و هم‌چنین حجت‌الاسلام و المسلمین ابوالفضل بنی‌احمدی مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان البرز امضا شد.

براساس این سند رسمی، واقف تمام مسئولیت و مالکیت خود از موزه فوق و آثار آنها را به اداره اوقاف البرز واگذار کرد.

هم‌چنین اوقاف استان البرز وظیفه نگه‌داری و حفظ موزه و آثار آن را به همراه صرف درآمدهای حاصله براساس نیت واقف را برعهده گرفت.

* نگه‌داری آثاری به ارزش 10 میلیارد ریال در موزه مردم‌شناسی البرز

براساس بررسی کارشناسان در این موزه بیش از 5 هزار قطعه باستانی و حدود 45 هزار سند خطی به همراه اشیائی چون سکه‌، ظروف سفالی، عقدنامه‌ها و طومارهای عتیقه نگه‌داری می‌شود.

ارزش ریالی این آثار بالغ بر 10 میلیارد ریال برآورد شده است.

انتهای پیام/ی20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول