اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان اوقاف:

احیای وقف نتیجه تلاش رهبری است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: احیای موقوفات حاصل پیروزی انقلاب و تلاش رهبری نظام است.

احیای وقف نتیجه تلاش رهبری است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام محمد محمدی در نخستین هم‌اندیشی وقف و حوزه‌های علمیه که پیش از ظهر امروز در مجتمع یاوران مهدی قم برگزار شد با اشاره به موقوفات موجود در سراسر کشور اظهار کرد: حدود یک میلیون و 250 هزار موقوفه در سطح کشور وجود دارد که 55 درصد آنها از نوع انتفاعی و 45 درصد از نوع منفعتی هستند.

وی مدارس علمیه را از جمله موقوفات انتفاعی دانست و افزود: این نوع از املاک وقفی درآمدی نداشته و نیازمند هزینه‌های جاری هستند تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تعداد بقاع متبرکه کشور را بیش از 8 هزار مورد اعلام کرد و گفت: ایجاد بانک اطلاعاتی اوقاف در ایران از جمله اقدامات بزرگ چند ساله اخیر بوده است که این امر تنها با حضور افراد روحانی در مدیریت ادارات اوقاف حاصل شده است.

وی با بیان اینکه نوع املاک وقفی و نیت واقفان در این بانک اطلاعاتی وجود دارد بیان داشت: برای هر موقوفه، یک کد شناسایی تعیین شده است و علاوه بر این، جمع‌بندی نیت‌های مختلف نیز صورت گرفته و مکان آنها مشخص شد.

محمدی به شناسایی بیش از 770 نوع نیت وقف اشاره و ابراز کرد: 2 میلیون فراوانی نیت واقفان نیز تعیین شده است و این در حالی است که در گذشته تنها 64 نوع نیت شناسایی شده بود.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: برخی از واقفان، درصدهای خاصی برای درآمد املاک تعیین کرده‌اند که عملکرد بر اساس آن به همه ادارات کل اوقاف ابلاغ شده است.

وی با اشاره به پراکندگی درآمد موقوفات در گذشته عنوان داشت: ساماندهی این امر از جمله تصمیمات ارزشمندی بوده است که در سازمان اوقاف و امور خیریه گرفته شد به طوری که حساب‌های مربوط به موقوفات و بقاع متبرکه از یکدیگر تفکیک شدند.

محمدی با بیان اینکه ثبت الکترونیکی اسناد اجاره موقوفات آغاز شده است گفت: تاکنون بیش از 124 هزار سند از این طریق تنظیم شده است در حالیکه این کار در گذشته به صورت دستی انجام می‌شد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان داشت: در حال حاضر هرگونه اقدام به صورت دستی ممنوع بوده و یکی از بانک‌های دولتی برای انجام امور مالی تعیین شده است.

وی با اشاره به وجود 901 موقوفه مربوط به حوزه‌های علمیه در سطح کشور افزود: 139 هزار و 530 رقبه مربوط به این موقوفات نیز شناسایی شده‌اند.

محمدی با بیان اینکه 291 موقوفه حوزوی در اختیار متولیان قرار دارد اظهار کرد: بیش از 50 نفر از این افراد در کشورهای اروپایی و آمریکایی زندگی می‌کنند در حالیکه برخورد بسیار بدی با ملک وقفی دارند اما در میان آنها افراد دلسوزی نیز وجود دارد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه احیای موقوفات را حاصل پیروزی انقلاب و تلاش رهبری نظام دانست و تصریح کرد: برخی تصور می‌کنند که موقوفات حوزوی جدا از سایر املاک وقفی هستند هر چند این امر در بعضی موارد خاص صحت دارد اما بیشتر آنها به گونه‌ای است که بخشی از درآمد، به حوزه‌های علمیه اختصاص می‌یابد.

وی با بیان اینکه احیای موقوفات حوزوی در گرو احیای تمام موقوفات است گفت: زمانی که حقوق همه املاک وقفی مشخص شود آن‌گاه حق حوزه‌های علمیه نیز به آنها تعلق می‌گیرد.

محمدی درآمد موقوفات حوزوی در سال گذشته را 6 میلیارد و 500 میلیون تومان اعلام کرد و افزود: این درآمد نسبت به سال قبل از آن، 43 درصد رشد را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بر توجه به موقوفات حوزوی تاکید کرد و بیان داشت: وقف به معنای مجموعه‌ای از امور خیر است که باید تفکر منفی نسبت به آن از بین برود زیرا چهره زشتی از آن در دوران پهلوی به وجود آمد و حذف این چهره وظیفه روحانیت است.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر احیای موقوفات گفت: ساماندهی موقوفات از طریق ثبت آنها در سامانه، موجب تحقق نیت واقفان می‌شود و هیچ تخلفی صورت نخواهد گرفت.

محمدی ادامه داد: تا سال 88 سالانه 200 مورد وقف صورت می‌گرفت اما با تبلیغات صورت گرفته، میزان آن در سال‌های بعدی چند برابر شد ضمن اینکه برای استقلال حوزه‌های علمیه باید تبلیغات گسترده‌تری صورت گیرد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر تبلیغ برای وقف ابراز کرد: مناسبت‌های تبلیغی فرصت مناسبی برای بیان برکات وقف است که باید مورد توجه طلاب و مبلغان قرار گیرد.

وی عنوان داشت: فرهنگ‌سازی صحیح در خصوص وقف و رعایت حقوق املاک وقفی تأثیر فراوانی داشته و بیشتر از امور قهری مؤثر خواهد بود زیرا ملت ایران مردمی متشرع هستند که این مسئله را می‌پذیرند ضمن اینکه به روز شدن نرخ اجاره‌ها نیز ضروری است.

محمدی خواستار برگزاری همایش‌های علمی در مورد وقف و با همکاری حوزه‌های علمیه شد و افزود: سازمان اوقاف و امور خیریه مسائل مدیریتی این مسئله را بر عهده می‌گیرد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه از توافق با سازمان منابع طبیعی خبر داد و گفت: بر اساس این توافق، تکلیف بیش از 65 هزار هکتار زمین مشخص شده است.

انتهای پیام/غ10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول