اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه مازندران:

دانشجویان به شناخت فرهنگ بومی مازندران کمک کنند

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه مازندران گفت: دانشجویان به شناخت فرهنگ بومی مازندران کمک کنند.

دانشجویان به شناخت فرهنگ بومی مازندران کمک کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از بابلسر، احمد احمدپور صبح امروز در مراسم اختتامیه همایش ملی هنر طبرستان با اشاره به مفهوم معماری در هنر اسلامی گفت: فضا در معماری اسلامی دارای زیبایی و تنوع نقش و رنگ مرتبط با هم است، تزئینات در فضای معماری رابطه مستقیم با طرح بنا دارد و معنی و مفهوم اعتقادی در آن مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: هنر اسلامی به موجب کتب و تواریخ معتبر، با ظهور دین اسلام متولد شد و با کسب تجاربی از هنرهای پیشین شروع به رشد و گسترش کرد و در قرون هشت، 9، 10 و 11 هجری قمری به اوج خود رسیده است.

احمدپور با بیان جلوه و زیبایی معماری ایران اذعان کرد: زیبایی معماری ایران به ویژه در دوران اسلامی به تزئیناتی که بیان اعتقادی دارند از قبیل کتیبه‌ها، آجرکاری، گچبری، کاشی‌کاری، حجاری، منبت‌کاری، آیینه‌کاری و نقاشی بستگی دارد و در تمامی ادوار اسلامی رواج داشته و در هر دوره‌ای با امکانات آن روزگار نظیر ساخت مساجد، مقابر، مدارس، کاخ‌ها، حمام‌ها و حتی پل‌ها پیشرفت و تکمیل شده است.

وی ادامه داد: تحقق این همه زیبایی و خلاقیت هنرمندان جز به مدد عشق به معبود امکان‌پذیر نبوده و بیشترین جلوه آنها را در مساجد، محراب و زیارتگاه می‌توان دید.

رئیس دانشگاه مازندران در ادامه سخنان خود به تاریخچه صنایع‌دستی در منطقه مازندران اشاره کرد و افزود: یافته‌های تاریخی نشان می‌دهد که صنایع‌دستی در منطقه مازندران سابقه‌ای طولانی دارد، یعنی به حدود 8 هزار سال پیش از میلاد مسیح، سفالگری و نساجی سنتی و ابریشم‌بافی و ابریشم‌کشی، نساجی سنتی، نمدمالی، هنرهای چوبی و سفالگری رواج داشت.

احمدپور در سخنان خود از فعالیت هنرمندان صنایع‌دستی در 52 رشته در سطح استان مازندران خبر داد و گفت: جایگاه ممتاز فرهنگی و هنری مازندران و ظهور علما و دانشمندان و هنرمندان بزرگی از این استان در گستره تاریخ هنر ایران زمین نمایان است.

وی تصریح کرد: با این روند و تبیین راهکارهای عملی برای توسعه زمینه هنرهای بومی و بسترسازی اشتغال و کارآفرینی در بستر هنر می‌توان موفقیت‌های زیادی کسب کرد.

رئیس دانشگاه مازندران در پایان از علاقه‌مندان، دانشجویان و صاحب‌نظران حاضر در همایش خواست تا با بازخوانی میراث هنر طبرستان در قالب مفاهیم آموزشی برای انتقال آن به نسل جوان تلاش کنند.

انتهای‌ پیام/ع10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول