به گزارش خبرگزاری فارس از بابلسر، احمد احمدپور صبح امروز در مراسم اختتامیه همایش ملی هنر طبرستان با اشاره به مفهوم معماری در هنر اسلامی گفت: فضا در معماری اسلامی دارای زیبایی و تنوع نقش و رنگ مرتبط با هم است، تزئینات در فضای معماری رابطه مستقیم با طرح بنا دارد و معنی و مفهوم اعتقادی در آن مشاهده میشود.
وی ادامه داد: هنر اسلامی به موجب کتب و تواریخ معتبر، با ظهور دین اسلام متولد شد و با کسب تجاربی از هنرهای پیشین شروع به رشد و گسترش کرد و در قرون هشت، 9، 10 و 11 هجری قمری به اوج خود رسیده است.
احمدپور با بیان جلوه و زیبایی معماری ایران اذعان کرد: زیبایی معماری ایران به ویژه در دوران اسلامی به تزئیناتی که بیان اعتقادی دارند از قبیل کتیبهها، آجرکاری، گچبری، کاشیکاری، حجاری، منبتکاری، آیینهکاری و نقاشی بستگی دارد و در تمامی ادوار اسلامی رواج داشته و در هر دورهای با امکانات آن روزگار نظیر ساخت مساجد، مقابر، مدارس، کاخها، حمامها و حتی پلها پیشرفت و تکمیل شده است.
وی ادامه داد: تحقق این همه زیبایی و خلاقیت هنرمندان جز به مدد عشق به معبود امکانپذیر نبوده و بیشترین جلوه آنها را در مساجد، محراب و زیارتگاه میتوان دید.
رئیس دانشگاه مازندران در ادامه سخنان خود به تاریخچه صنایعدستی در منطقه مازندران اشاره کرد و افزود: یافتههای تاریخی نشان میدهد که صنایعدستی در منطقه مازندران سابقهای طولانی دارد، یعنی به حدود 8 هزار سال پیش از میلاد مسیح، سفالگری و نساجی سنتی و ابریشمبافی و ابریشمکشی، نساجی سنتی، نمدمالی، هنرهای چوبی و سفالگری رواج داشت.
احمدپور در سخنان خود از فعالیت هنرمندان صنایعدستی در 52 رشته در سطح استان مازندران خبر داد و گفت: جایگاه ممتاز فرهنگی و هنری مازندران و ظهور علما و دانشمندان و هنرمندان بزرگی از این استان در گستره تاریخ هنر ایران زمین نمایان است.
وی تصریح کرد: با این روند و تبیین راهکارهای عملی برای توسعه زمینه هنرهای بومی و بسترسازی اشتغال و کارآفرینی در بستر هنر میتوان موفقیتهای زیادی کسب کرد.
رئیس دانشگاه مازندران در پایان از علاقهمندان، دانشجویان و صاحبنظران حاضر در همایش خواست تا با بازخوانی میراث هنر طبرستان در قالب مفاهیم آموزشی برای انتقال آن به نسل جوان تلاش کنند.
انتهای پیام/ع10/چ3000