اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی بومی سیستان‌وبلوچستان:

جشنواره بومی سروده‌ها ندایی به علاقه‌مندان ادبیات بومی ا‌ست

خبرگزاری فارس: پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی بومی سیستان‌وبلوچستان گفت: جشنواره بومی سروده‌ها می‌تواند ندایی به علاقه‌مندان و پژوهشگران ادب بومی ایران باشد.

جشنواره بومی سروده‌ها ندایی به علاقه‌مندان ادبیات بومی ا‌ست

عبدالغفور جهاندیده امروز در حاشیه برگزاری جشنواره بومی سروده‌ها به خبرنگار فارس در ایرانشهر اظهار داشت: برگزاری جشنواره بومی سروده‌ها با رویکرد بومی، کاری بسیار مؤثر و جالب است و نقش بسیار ارزنده‌ای در رشد شعر و ادب استان که در کشور نسبت به استان‌های دیگر مهجور و گمنام مانده است، ایفا می‌کند.

وی در زمینه تاثیر این جشنواره در وحدت شیعه و سنی نیز گفت: در این استان وحدت بین برادران شیعه و سنی چه در گفتار و چه در کردار همواره برپا بوده که این افتخار بزرگی است.

پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی و بومی ادامه داد: برگزاری این جشنواره و مراسم مشابه آن نقش بسیار مؤثرتری در وحدت اقوام و شیعه و سنی دارد و رشته وحدت آنان را از قبل استوارتر می‌کند.

جهاندیده گفت: در این جشنواره شاعران بلوچ و اهل سنت علاقه‌مندی و عشق دیرینه خود را به اهل بیت پیامبر(ع) اعلام می‌دارند و این خود پیامی است که مردم بلوچ از صدر اسلام تاکنون از مشتاقان و معتقدان به اهل بیت(ص) بوده‌اند و این اشتیاق و باورمندی در تاریخ شعر بلوچی به طور مستند وجود دارد.

جهاندیده اضافه کرد: اگر اشعار بلوچی کهن تا 400 سال قبل را بنگریم در مطلع و آغاز بیشتر اشعار چه شاعران نامدار و چه گمنام مدح و توصیف اهل بیت(ص) به‌ویژه امام علی و امام حسین(ع) وجود دارد و ژرفای اعتقاد و عشق اصیل سرایندگان منعکس است و اگر دقیق بنگریم اساس حماسه‌های مذهبی بلوچان بر محور حضرت علی(ع) و حضرت حسین(ع) می‌چرخد و این مایۀ افتخار است که این عشق هنوز در قلب این مردم جای دارد.

وی افزود: شاعران جوان بلوچ هنوز هم اعتقاد خود را به خاندان پیامبر(ص) نشان می‌دهند و این خود به وحدت و انسجام مذهبی می‌انجامد، و از طریق این جشنواره به دشمنان گوشزد می‌کنند که این وحدت گسستنی نیست و همواره تا ابد باقی خواهد ماند.

این پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی و بومی با اشاره به تاثیر برگزاری جشنواره بومی سروده‌ها در ارتقاء کیفی اشعار شاعران ادامه داد: استمرار این جشنواره می‌تواند کمک بسیار بزرگی به ادب و فرهنگ ایرانی بویژه این استان کند و زمینه‌ای باشد تا شاعران جوان خود را مطرح کرده و از جانب برگزارکنندگان و مسئولان مورد تشویق قرار گیرند و در نتیجه آثار جدید و ماندگاری چاپ و منتشر شود.

وی اضافه کرد: از این طریق، پیام و احساس شاعران و مردم به گوش دیگران می‌رسد و این پیام‌ها و احساسات سبب خواهد شد که دیدگاه‌های خارج از استان، که با مردم این استان از نزدیک آشنا نبوده‌اند عوض شود.

جهاندیده از مسئولان برگزارکننده این جشنواره خواست مقالات برتر و آثار برگزیده در یک جلد کتاب چاپ و در اختیار شاعران بومی قرار گیرد.

انتهای پیام/صا10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول