اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با هفته معلم صورت گرفت

برگزاری مراسم تقدیر از اساتید جامعه علمیه امیرالمومنین (ع)

خبرگزاری فارس: همزمان با هفته گرامیداشت مقام معلم مراسم بزرگداشت شهید مطهری، روز معلم و تقدیر از اساتید جامعه علمیه امیرالمومنین (ع) با حضور اساتید و طلاب این حوزه علمیه در روز شهادت آن شهید بزرگوار برگزار شد.

برگزاری مراسم تقدیر از اساتید جامعه علمیه امیرالمومنین (ع)

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، همزمان با سالروز شهادت استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری و روز معلم، مراسم تقدیر و تشکر از اساتید جامعه علمیه امیرالمومنین (ع) با حضور اساتید و طلاب این حوزه علمیه برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین محمد ابراهیمی با گرامیداشت شهادت شهید مطهری و روز معلم، در مورد عظمت مقام معلم تصریح کرد: حضرت امام (ره) می‌فرمودند «معلمی شغل انبیاست. انبیای الهی همه معلم بودند» و قرآن کریم به این شغل انبیا تصریح می‌فرماید. قرآن می فرماید خدا هم معلم است «اَلرَّحمنُ عَلَّمَ القُرآن". جبرئیل هم معلم است:"عَلَّمَهُ شَدیدُالقُوی».

استاد حوزه علمیه در ادامه افزود: معلمی شغلی است که با هیچ شغل دیگری قابل مقایسه نیست، چون معلمی آدم می‌سازد و دیگران با شغل‌های خودشان نمی‌توانند آدم بسازند و آدمی را که معلم می‌سازد، دیگر از بین نمی‌رود، بنابراین معلمی با هیچ شغل دیگری قابل مقایسه نیست. به همین جهت معلمی، خیلی عظمت دارد.

وی بیان داشت: حضرت عیسی(ع) در روایتی می‌فرمایند «کسی که یاد می‌گیرد و عمل می‌کند و در مرحله سوم علم خودش را انفاق می‌کند و به دیگران یاد می‌دهد، این انسان در ملکوت الهی، عظیم شمرده می‌شود و عظمت او به این است که در ملکوت، اسم او را عظیم می‌دانند.»

حجت‌الاسلام ابراهیمی تاکید کرد: در روایتی ارزش معلم را این‌گونه معرفی می‌کند که اگر کسی حق جایگاه و قدر و منزلت معلم را به جا نیاورد،‌ منافق است.

استاد حوزه علمیه در ادامه با اشاره به مقام و عظمت معلم عنوان کرد: پیامبر(ص) می‌فرماید «خداوند و ملائکه‌اش به معلم درود می‌فرستند، همه عالم وجود، مورچه‌ها، ماهی‌های دریاها به معلم درود می‌فرستند و طلب مغفرت می‌کنند. برای معلم خوب همه جنبندگان زمین طلب استغفار می‌کنند و تمام موجودات و اهل آسمان و زمین برای معلم استغفار می‌کنند.»

وی در ادامه خاطرنشان کرد: معلم است که عمل صالح را تعلیم می‌کند، پایه‌های ایمان را در قلب انسان استوار می‌سازد، انسان را با فضائل اخلاقی آشنا می‌کند، از رذائل اخلاقی نجات می‌دهد، خوبی‌ها را یاد می‌دهد، از بدی‌ها باز می‌دارد، انسان را با انسانیت خودش آشنا می‌سازد و به جایگاه والای انسانیت و به مقام خلیفةالله می‌رساند و به همین جهت است که همه موجودات عالم، به معلم درود می‌فرستند و برای او طلب استغفار می‌کنند.

حجت‌الاسلام ابراهیمی ادامه داد: امام باقر (ع) می‌فرمایند «ریز و درشت زمین و آسمان برای معلم استغفار می‌کنند.» خداوند به حضرت موسی(ع) وحی فرمود «کار خیر را یاد بگیر و به دیگران این خیر را یاد بده. من قبور معلمین را منور می‌کنم و آنها را از هر خطری محفوظ می‌کنم و وحشت قبر را از آنها بر می‌دارم و نمی‌گذارم در قبر گرفتار شوند.»

استاد اخلاق حوزه با اشاره به ویژگی‌های معلم خوب عنوان کرد: معلم خوب کسی است که اخلاص داشته باشد و با قصد تقرب به خدا و برای کسب رضایت خدا به کار تعلیم بپردازد و اگر با قصد الهی باشد کار تعلیم برکت پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: معلم نباید با علوم اهل‌بیت علیهم‌السلام ارتزاق کند و قصدش این باشد که رزق و روزی از طریق معلمی به دست بیاورد. این منافات ندارد با این که رزق و روزی به او بدهند.

حجت‌الاسلام ابراهیمی گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند «کسی که به مردم علوم دین بیاموزد، اگر به او رزق و روزی بدهند، او مستأکل نیست.» یعنی جزء کسانی نیست که از طریق علوم اهل‌بیت رزق و روزی به دست بیاورد. معلم خوب کسی است که در هدایت مردم اهل سوز باشد و برای هدایت و یاد گرفتن شاگردش حریص باشد و از جان مایه بگذارد.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: معلم خوب کسی است که دارای علم و سواد زیاد باشد و دائما دنبال کسب علم باشد و از تحصیل فارغ نباشد و ارتباط خودش را با علم قطع نکند و با محبت کار کند.

وی در ادامه افزود: رفتارها، اخلاقیات، روحیات، معنویات معلم خوب باید تأثیرگذار باشد، معلم اگر اهل معنویات، اهل تقوا، فضائل اخلاقی، اهل تواضع باشد، بر روحیات شاگردانش تأثیرگذار است. معلم خوب کسی است که از دانش‌آموزش تفقّد داشته باشد و جویای احوال آنها باشد و گاهی اوقات از دانش‌آموز به صورت خصوصی و چهره به چهره احوال‌پرسی کند و  جویای مشکلات آنها باشد.

معاونت آموزش مرکز مدیریت استان تهران و استاد جامعه علمیه امیرالمؤمنین(ع) نیز در سخنانی کوتاه درباره این مدرسه علمیه عنوان داشت: این مدرسه از مدارس بسیار موفق است. ویژگی یک مدرسه‌ خوب، مدیریت، درس و بحث مرتب و منظم و تهذیب طلاب است، که انصافاً همه این ویژگی‌ها در این مدرسه جمع است.

وی خاطرنشان کرد: من به عنوان کسی که از همه مدارس استان تهران خبر دارم، عرض می‌کنم که این مدرسه هم مدیریت ویژه دارد و هم اساتید بسیار عزیز و نادر، هم از جهت دلسوزی و بزرگواری در حق طلاب و هم از نظر علم، تهذیب و تزکیه ویژه است و تقریبا همه طلاب در این مدرسه نمونه هستند. من نمونه‌های زیادی از بزرگان و علما را سراغ دارم که وقتی به این مدرسه می‌آیند، می‌گویند، ما وضعیت طلاب این مدرسه را یک جور دیگر می‌بینیم و این با زحمات مدیریت و اساتید بزرگوار محقق می‌شود.

این گزارش حاکی است، در ادامه مراسم چند تن از طلاب در قدردانی از زحمات اساتیدشان و مقام معلم، اشعاری را که سروده بودند، خواندند و در پایان مراسم هدایایی به عنوان یادبود به اساتید جامعه علمیه امیرالمومنین (ع) اهداء شد.

انتهای پیام/س10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول