اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی خبر داد

بهره‎برداری از 425 هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی برای تعلیف دام

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: 425 هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان برای تعلیف دام مرتعداران مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

بهره‎برداری از 425 هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی برای تعلیف دام

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از روابط‎عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی، حبیب‌الله شریفی اظهار داشت: با احیاء منابع طبیعی علاوه بر تثبیت شن‌های روان، اهداف مربوط به اصلاح و احیای مراتع، بهبود وضعیت پوشش گیاهی، حفظ منابع آب و خاک، جلوگیری از فرسایش خاک و بهبود عوامل زیست محیطی محقق می‌شود.

وی ادامه داد: در سال‎جاری مساحتی حدود 425 هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی که در سنوات قبل از محل اعتبارات استانی و ملی و با مشارکت بهره‌برداران مرتعی احیاء شده است، برای بهره‌برداری و تعلیف دام مرتع‌داران صاحب حق استان از اوایل آبان‎ماه با توجه به تعیین ظرفیت به عمل آمده مورد بهره‎برداری قرار گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: بخش عمده این عرصه‌ها در محدوده طرح‌های مرتع‎داری، بیابان‌زدایی و آبخیزداری استان واقع شده است.

شریفی یادآور شد: 345 هزار واحد دامی متعلق به 6 هزار و 250 خانوار دامدار روستایی و عشایری به طور متوسط در سطح استان به مدت 54 روز از این مراتع بهره‌برداری می‌کنند.

وی متذکر شد: طی این مدت، بهره‌برداران مکلف به رعایت نکات فنی قید شده در پروانه‌های موقت صادره هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: با احیاء عرصه‌های مذکور، این امر سبب افزایش تولید علوفه خشک و بالطبع علوفه قابل برداشت به میزان 29.75 هزار تن به ارزش ریالی 137.5 میلیارد ریال شده و همچنین منجر به بهبود وضعیت معیشتی و اقتصاد بهره‌برداران مرتعی استان می‌شود.

شریعتی تصریح کرد: متوسط تولید علوفه قابل برداشت در واحد سطح مراتع استان به طور متوسط معادل 70 کیلوگرم در هکتار و متوسط قیمت هر کیلوگرم علوفه خشک مرتعی معادل 4 هزار و  620 ریال (معادل 70 درصد قیمت جو) منظور شده است.

انتهای پیام/69017/ق/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول