اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی خبر داد

آزاد‌سازی 450 هزار هکتار از مراتع قرق شده استان برای چرای دام

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: 450 هزار هکتار از مراتع قرق شده استان برای چرای دام آزادسازی شد.

آزاد‌سازی 450 هزار هکتار از مراتع قرق شده استان برای چرای دام

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، حبیب‌الله شریفی پیش از ظهر امروز در نشست خبری از آزادسازی 450 هزار هکتار از مراتع قرق شده استان برای چرای دام خبر داد و اظهار کرد: این مراتع از 10 آبان ماه سال جاری به مدت 40 روز تا دو ماه آزادسازی شده است.

وی ادامه داد: 352 هزار واحد دامی متعلق به 6 هزار و 100 خانوار دامدار روستایی و عشایر از این مراتع بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه بهره‌برداران از این مراتع باید نکات فنی موجود در پروانه چرای خود را رعایت کنند، افزود: میزان علوفه تولیدی قابل برداشت از مراتع قرق‌شده موجود 22 هزار تن به ارزش ریالی 67 میلیارد ریال است.

شریفی ادامه داد: متوسط تولید علوفه قابل برداشت در هر هکتار 50 کیلو‌گرم در نظر گرفته شده است که متوسط قیمت هر کیلو علوفه مرتعی معادل 3 هزار ریال است.

وی با بیان اینکه این میزان علوفه کمک خوبی به تولید علوفه استان است، گفت: از کل مراتع استان در شرایط نرمال 638 هزار تن علوفه تولید می‌شو‌د.

*مراتع بستر توسعه پایدار هستند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از مراتع به عنوان بستر توسعه پایدار یاد کرد و یادآور شد: مراتع بزرگ‌ترین نعمات الهی هستند که نقش مهمی در بالا بردن سطح اقتصادی کشورها ایفا می‌کنند.

شریفی با اشاره به اینکه مراتع علاوه بر نقش مهم در تولید علوفه سبب جلوگیری از سیل و فرسایش خاک می‌شوند، تصریح کرد: مراتع در تلطیف هوا و تولید اکسیژن، حفظ محیط زیست و تامین احتیاجات بشر نیز نقش مهمی دارند.

وی ادامه داد: با احیای عرصه‌های مرتعی می‌توانیم علاوه بر تثبیت شن‌های روان، احیا و اصلاح مراتع، بهبود وضعیت پوشش گیاهی و حفظ منابع آب و خاک را شاهد باشیم.

*مراتع استان 25 درصد ارزش اقتصادی دارند

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: مراتع استان 25 درصد ارزش اقتصادی و 75 درصد ارزش زیست محیطی دارند.      

انتهای پیام/ح20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول