اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی خبر داد

وجود 7 هزار رشته قنات در خراسان جنوبی

خبرگزاری فارس: مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از وجود تعداد 7 هزار رشته قنات به عنوان محور بخش کشاورزی در این استان خبر داد.

وجود 7 هزار رشته قنات در خراسان جنوبی

حبیب‌الله شریفی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار کرد: اهداف و اثرات آبخیزداری شامل کنترل و بهره‌وری از سیلاب‌ها و روان‌آب‌ها، تغذیه سفره‌های آبی، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، کنترل و مهار فرسایش خاک و اصلاح و بهبود پوشش گیاهی آبخیزها می‌شود.

بهره‌وری مناسب از سیلاب و جلوگیری از اهداف عملیات آبخیزداری خراسان‌جنوبی است

وی ادامه داد: کنترل و بهره‌وری از سیلاب‌ها و روان‌آبها حاصل از بارندگی در مناطق مختلف به ویژه مناطق بالا دست حوزه‌های آبخیز به منظور کاهش اثرات و خسارات و سیل در اراضی پایین دست است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: بهره‌وری مناسب از سیلاب و جلوگیری از خروج و هدر رفت روان‌آب‌های منطقه شهری، مرزی و سایر حوزه‌ها از اهداف عملیات آبخیزداری خراسان جنوبی محسوب می‌شود.

شریفی اضافه کرد: تغذیه سفره‌ آب‌های زیر زمینی در بالادست منابع آبی مانند قنات با وجود بیش از 6 هزار رشته در خراسان جنوبی محور اصلی کشاورزی در این استان به شمار می‌روند.

تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی خراسان جنوبی در 28 دشت است

وی تصریح کرد: سفره‌های آبی زیر سطحی بخش عظیمی از جمعیت مولد خراسان جنوبی را پوشش داده و تضمین‌کننده ادامه فعالیت و حیات آنها محسوب می‌شوند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اذعان داشت: بر‌ اساس آمار غیر رسمی خراسان جنوبی دارای 7 هزار رشته قنات است.

شریفی اظهار کرد: تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی خراسان جنوبی(28 دشت) است که بخش عظیمی از آنها بحرانی، ممنوعه و دچار نقصان شدید منابع آب هستند.

با پخش سیلاب و آبخوانداری می‌توان روند کاهش سفره‌های آبی زیر زمینی را کم کرد

وی با بیان اینکه با کنترل عملیات و پخش سیلاب و آبخوانداری می‌توان روند کاهش سفره‌های آبی زیر زمینی را کاهش داد، عنوان کرد: با این اقدام سبب بهبود کیفی و کمی این منابع هم می‌شویم.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: کنترل و مهار فرسایش خاک مرغوب در اراضی کشاورزی و مرتعی و کنترل رسوب و جلوگیری از ورود آن به مخزن سدهای موجود و در دست ساختمان وزارت نیرو در خراسان جنوبی 11 مورد است که تجمع آنها سبب کاهش عمر مفید سد شده است.

شریفی افزود: بخش عظیمی از بستر تولید کشاورزی که خاک مناسب دارد توسط فرسایش، تخریب و از دسترس خارج می‌شوند.

اصلاح و بهبود پوشش گیاهی آبخیزها منجر به جلوگیری از فرسایش خاک می‌شود

این مسئول اضافه کرد: اصلاح و بهبود پوشش گیاهی آبخیزها و اصلاح کاربردی اراضی منجر به جلوگیری از فرسایش خاک می‌شود.

شریفی متذکر شد: اصلاح و بهبود پوشش گیاهی آبخیزها سبب افزایش تولید در بخش دامداری و گیاهان دارویی، ذخیره نزولات جوی و کاهش بروز خطر سیل می‌شود

انتهای پیام/2248/ش40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول