اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی خبر داد

وجود 22 کانون بحرانی بیابان در خراسان جنوبی

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: 22 کانون بحرانی بیابان در استان وجود دارد.

وجود 22 کانون بحرانی بیابان در خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، حبیب‌الله شریفی پیش از ظهر امروز در جمع مسئولان از اختصاص اعتباری بالغ بر 11 میلیارد تومان برای 243 پروژه‌ عمرانی و آبخیزداری شامل پروژه‌های مرتع، جنگل و بیابان در سال گذشته خبر داد و افزود:‌ این اعتبار از محل اعتبارات استانی، ملی، خشکسالی، توازن و گردشگری تأمین شده است.

وی با اشاره به وجود 178 کانون بحرانی بیابان در کشور گفت: از این تعداد 22 کانون با وسعت 880 هزار هکتار در استان خراسان جنوبی وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: بیشترین کانون‌های بحرانی در نهبندان وجود دارد چرا که این شهرستان دارای هفت کانون بحرانی بیابان است.

شریفی سطح بیابان‌های کشور را 34 میلیون هکتار عنوان کرد و افزود: 32 درصد بیابان‌های جهان در ایران و نیم ‌درصد آن در استان خراسان جنوبی قرار دارد.

وی ادامه داد: در استان خراسان جنوبی 2 میلیون هکتار بیابان وجود دارد که 5 میلیون هکتار نیز در معرض تهدید فرسایش بادی و یک‌ میلیون و 900 هکتار نیز تحت تاثیر آن قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه 23 درصد عرصه منابع طبیعی استان را بیابان‌ها تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: اقدامات زیادی در راستای بیابان‌زدایی در استان صورت گرفته است.

*2800 هکتار نهال‌کاری در خراسان جنوبی 

شریفی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای مقابله با بیابان‌زایی طی سال‌های 84 تا 90 گفت: نهال‌کاری و بذرپاشی 2 هزار و 800 هکتار از اراضی طبیعی، حفاظت 226 هزار هکتار از اراضی، تجهیز و نگهداری 2 هزار و 600 هکتار از پارک‌های جنگلی و ممیزی 2 میلیون و 540 هزار هکتار از اراضی استان از جمله این اقدامات است.

وی افزود: انجام عملیات بیولوژیکی آبخیزداری در 21 هزار هکتار، تولید علوفه در عرصه مرتعی و غیر‌مرتعی در 4 میلیون و 330 هزار هکتار، تولید 2 میلیون و 880 اصله نهال جنگلی، تولید یک‌میلیون و 533 اصله نهال مرتعی و 5 میلیون اصله نهال بیابانی از دیگر اقدامات این بخش به شمار می‌رود.

مدیر‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی به اهداف اجرای اینگونه اقدامات اشاره کرد و گفت: کاهش فرسایش بادی، ایجاد شرایط مناسب زیستی، کنترل هجوم ماسه شنی به منازل مسکونی، ایجاد اشتغال و مشارکت مردم در امور از جمله این اهداف است.

انتهای پیام/ز20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول