اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی تاکید کرد

جلوگیری از وقوع سیل یکی از مهم‌ترین مزایای طرح‌های آبخیزداری

خبرگزاری فارس: مدیر کل منابع طبیعی‌ و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: جنبه پیشگیرانه داشتن آن در ارتباط با کنترل و کاهش اثرات پدیده‌هایی نظیر سیل یکی از مهم‌ترین خصوصیات و نتایج اجرای طرح‌های آبخیزداری است.

جلوگیری از وقوع سیل یکی از مهم‌ترین مزایای طرح‌های آبخیزداری

حبیب‌الله شریفی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین خصوصیات و نتایج اجرای طرح‌های آبخیزداری جنبه پیشگیرانه داشتن آن در ارتباط با کنترل و کاهش اثرات پدیده‌هایی از قبیل سیل و خشکسالی است.

وی ادامه داد: طرح‌های آبخیزداری تهدید نیست بلکه یک فرصت به شمار می‌روند که البته اجرای این‌گونه طرح‌ها در استانی خشک و دارای خشکسالی‌های فراوان یک اقدام بسیار ضروری و کارآمد است.

مدیر کل منابع طبیعی‌ و آبخیزداری خراسان جنوبی اضافه کرد: با اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری و همچنین می‌توان با کنترل، مهار و بهره‌وری از سیلاب‌ها اثر پدیده‌هایی نظیر خشکسالی را به شدت کاهش و از خسارات سیلاب جلوگیری به عمل آورد.

شریفی افزود: چرخه‌ای که در توسعه پایدار و فراگیر مد نظر و مورد وفاق اندیشمندان است شامل توسعه پایدار منابع طبیعی و منابع تولید، توسعه پایدار کشاورزی، امنیت غذایی، توسعه اجتماعی، توسعه فرهنگی، توسعه اقتصادی و توسعه پایدار است.

وی پایه و اساس و نخستین رکن رسیدن به توسعه پایدار را توسعه پایدار منابع طبیعی و عوامل تولید شامل آب، خاک و گیاه دانست و تصریح کرد: این عوامل زنجیره‌وار سایر بخش‌ها را تضمین می‌کنند.

این مسئول با اشاره به پایین بودن نسبی هزینه‌ها و بازدهی اقتصادی مناسب آبخیزداری اضافه کرد: اجرای پروژه‌های آبخیزداری با توجه به عملکرد و نتیجه آن در کنترل و بهره‌وری از سیلاب‌ها، کاهش اثرات خشکسالی، حفاظت اراضی کشاورزی، مناطق مسکونی، تاسیسات و قنات روستاها دارای هزینه اجرای مناسب و توجیه اقتصادی است.

مدیر کل منابع طبیعی‌ و آبخیزداری خراسان جنوبی اذعان داشت: یکی از نتایج و ویژگی‌های اجرای آبخیزداری اشتغال‌زایی و تثبیت شغل به ویژه در بخش کشاورزی و منابع طبیعی است.

شریفی گفت: با حفظ آب‌دهی قنات و جلوگیری از نوسانات آن و کاهش تنش‌های ناشی از خشکسالی که به واسطه اجرای عملیات آبخیزداری انجام می‌شود و به واسطه تقویت و توسعه منابع زیر زمینی آب و خاک، ایجاد اشتغال را به دنبال دارد.

وی متذکر شد: اعمال مدیریت جامع بر حوزه‌های آبخیز در واقع بیان کننده نگرش سیستمی بالاسری، هماهنگ‌کننده و بین‌بخشی است که همه بخش‌های مرتبط با آب، خاک و گیاه را در بر می‌گیرد.

انتهای پیام/69003/ن20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول