اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد زنجان تاکید کرد

اهتمام مسئولین برای رعایت فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در معماری زنجان

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد زنجان گفت: مسئولین برای رعایت فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در معماری شهر زنجان تلاش کنند.

اهتمام مسئولین برای رعایت فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در معماری زنجان

هومن ثبوتی امروز در گفت‎و‎گو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: ساختن هر شهری باید بر پایه فرهنگ و آداب و سنن مردم آن شهر باشد.

وی توجه به مولفه‎های فرهنگی شهر زنجان را یادآور شد و تاکید کرد: معماری و شهرسازی زنجان باید بر اساس مولفه‌های معماری ایرانی و اسلامی شکل بگیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد زنجان رعایت موضوعات فرهنگی در معماری ایرانی-اسلامی را ضروری دانست و یادآور شد: باید مسائل فرهنگی در توسعه معماری شهر زنجان در اولویت باشد.

وی با بیان اینکه شاخصه‌های هنر معماری در مولفه‌های فرهنگی نهفته است، افزود: باید برای معنابخشی به معماری و شهرسازی شهر زنجان نسبت به رعایت فرهنگ مردم اهتمام ورزید.

ثبوتی هویت‌بخشی به فضای زندگی را ضروری ارزیابی کرد و گفت: برای تعریف هویت به معماری و شهرسازی زنجان باید نسبت به اولویت قرار دادن شاخصه‌های فرهنگی تلاش کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد زنجان توجه به شاخصه‌های روحی و روانی شهروندان را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: با رعایت شاخصه‌های فرهنگی و بومی می‌توان نسبت به موضوعات روحی شهروندان پاسخ مناسب داد.

وی توسعه شهر بدون رعایت شاخصه‌های بومی را مورد انتقاد قرار داد و خاطرنشان کرد: توسعه شهر بدون رعایت مولفه‌های فرهنگی موجب ساخت یک شهر بی‌هویت می‌شود.

ثبوتی برخی از مشکلات اجتماعی را در ارتباط با معماری و شهرسازی دانست و تاکید کرد: برای ساختن فضایی زیبا و دلنشین برای شهروندان باید نسبت به رعایت مولفه‌های بومی تلاش کرد.

وی فرهنگ را یک شاخصه مهم در معماری ایرانی دانست و یادآور شد: برای رسیدن به شاخصه‌های معماری ایرانی باید از دریچه فرهنگ عبور کرد.

ثبوتی معماری ایرانی-اسلامی را دارای قدمت بالایی عنوان کرد و اظهار داشت: تمدن معماری کشور ایران دارای قدمت و تاریخچه غنی و طولانی در سطح دنیا است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد زنجان با بیان اینکه معماری ایران در دوره‌های مختلف فراز و فرودهای بسیاری داشته است، افزود: معماری ایران همواره رو به رشد و توسعه بوده است.

وی به دوره‌های مختلف معماری ایران اشاره کرد و گفت: معماری در ایران از 7 هزار سال گذشته تاکنون به حرکت خود ادامه داده و سمت و سوهای متفاوتی داشته است.

ثبوتی معماری ایران را تا زمان قاجار دارای هویت و اصالت کاملاً بومی ارزیابی کرد و افزود: در معماری دوره قاجار نفوذ فرهنگ غرب در کشور کم بود و معماری و شهرسازی ایران دارای بیشترین اصالت بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد زنجان زمان حکومت پهلوی و وضعیت معماری در این دوران را یادآور شد و تاکید کرد: در ابتدای حکومت پهلوی آسیب‌های معماری کم بوده است.

وی با بیان اینکه در زمان محمدرضا پهلوی آسیب‌های معماری و شهرسازی در کشور و استان زیاد بوده است، یادآور شد: آسیب‌های جبران‌ناپذیری در این دوره بر پیکره معماری و شهرسازی وارد شده است.

ثبوتی عدم توجه به هویت بومی را یکی از آسیب‌های این دوره برشمرد و تاکید کرد: متاسفانه توجهی به الگوهای فرهنگی و بومی مردم در معماری این دوره صورت نگرفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد زنجان خواستار توجه به هویت بومی در ساخت و سازها شد و گفت: باید نسبت به رعایت الگوهای معماری ایرانی و اسلامی در ساخت بناها توجه داشت.

وی با بیان اینکه باید به محل زندگی مردم توجه داشت، افزود: معنابخشی به محل زندگی مردم باید مورد توجه جدی مسئولین باشد.

انتهای پیام/73007/ق40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول