اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

وزارت صنعت خواستار پرد‌اخت 80 هزار میلیارد تومان تسهیلات به صنعتگران شد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: وزارت صنعت خواستار پرد‌اخت 80 هزار میلیارد تومان تسهیلات به صنعتگران شد.

وزارت صنعت خواستار پرد‌اخت 80 هزار میلیارد تومان تسهیلات به صنعتگران شد

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، علیرضا شجاعی بعدازظهر امروز در همایش روز ملی صنعت و معدن اظهار داشت: 10 درصد ریالی صندوق توسعه ملی به حوزه تولید و صنعت و معدن اختصاص یافته بود که در این راستا 5 هزار بنگاه برای دریافت تسهیلات معرفی شد که متاسفانه با اعلام تفسیر جدیدی از سوی مجلس در این زمینه، عدد تسهیلات پایین آمد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته انتقاداتی نسبت به مرکز مبادلات ارزی وجود داشت، تصریح کرد: نگرانی‏هایی در این زمینه وجود داشت که ارز به حوزه‏های غیر مولد نرود.

معاون برنامه‏ریزی وز‌‌ارت‌ صنعت، معدن و تجارت اذعان داشت: در سال گذشته تولید به ارز نیاز داشت و در مجموع 35 میلیارد دلار مواد اولیه، تجهیزات و مواد مورد نیاز تولید در کشور تامین شد.

وی با اشاره به اینکه در سال‌جاری با بانک‏ها توافق شد‌ که طرح‏های بیش از 70 درصد پیشرفت به منظور دریافت تسهیلات به بانک‏ها معرفی شوند، اضافه کرد: در مجموع 4 هزار پروژه صنعتی و معدنی در کشور وجود دارد که از پیشرفت بیش از 70 درصدی برخوردار هستند.

شجاعی با بیان اینکه سال گذشته 62 هزار میلیارد تومان به حوزه صنعت و معدن تسهیلات پرداخت شده است، ادامه داد: در سال‌جاری خواستار افزایش این تسهیلات بانک‏ها به بیش از 80 هزار میلیارد تومان شده‏ایم.

وی یادآور شد: در سال گذشته صندوق توسعه ملی 5.5 میلیارد دلار مسدودی داشت که در سال‌جاری نیز توافق خوبی در زمینه طرح‏ها با این صندوق صورت گرفته است.

معاون برنامه‏ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه طی هشت سال دولت نهم و دهم بیش از 26 هزار طرح در کشور اجرا و بهره‏برداری شده است، ادامه داد: این آمار رشد 18 درصدی را در این زمینه نشان می‏دهد.

*صدور 15 هزار جواز تاسیس در کشور

وی با اشاره به اینکه 20 هزار پروژه در حوزه صنعت و معدن کشور در دست انجام است، خاطرنشان کرد: 15 هزار جواز تاسیس نیز در کشور صادر شده است.

شجاعی با اشاره به اینکه بر اساس آمارها، 50 درصد از صادرات کشور با ارزش افزوده بالا است، اظهار داشت: در حال حاضر کشور ایران صادرکننده خدمات فنی و مهندسی در ساخت کارخانه و صادرکننده خدمات فنی و مهندسی در ساخت ماشین‏آلات کارخانه است.

 شجاعی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: دولت‎های نهم و دهم تعامل بسیار خوبی را در زمینه واگذاری امور به تشکل‎های مختلف داشته‏اند.

وی با اشاره به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت آمادگی لازم به منظور واگذاری برنامه‏های راهبردی و استراتژی را در قالب تفاهم‏نامه برای اجرا دارد، خاطرنشان کرد: در مجموع تفاهمات خوبی نیز با انجمن‏ها و تشکل‏های خصوصی در زمینه‏های مختلف صورت گرفته است.

معاون برنامه‏ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سال گذشته سال تصمیمات سخت و پیچیده بوده است، تصریح کرد: این سال با هیچ سالی در دوران بعد از انقلاب اسلامی قابل مقایسه نیست.

وی با اشاره به اینکه اتفاقات سال گذشته هم در بخش خصوصی و هم در بخش‏های دولتی تاثیر داشته است، اضافه کرد: با وجود همه مشکلات سال گذشته گام‏های بسیار بزرگی در زمینه اقتصاد کشور برداشته شد.

شجاعی با اشاره به اینکه جدا شدن از اقتصاد نفتی حداقل به میزان 50 درصد از مهم‏ترین گام‏ها در سال گذشته بوده است، افزود: با وجود مشکلات فراوان در سال گذشته صادرات معدنی و صنعتی کشور به 17.7 میلیارد دلار رسید.

وی با بیان اینکه امیدواریم در پایان سال‌جاری جشن صادرات 20 میلیارد دلاری کشور را در حوزه صنعت و معدن بدون پتروشیمی و میعانات و ... بگیریم، ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان مشاور باید برای افزایش درآمد ارزی تلاش کند.

*وجود 65 هزار واحد صنعتی و معدنی فعال در کشور

معاون برنامه‏ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه 65 هزار واحد فعال صنعتی و معدنی در کشور وجود دارد که باید از آنها صیانت شود، یادآور شد: در مجموع 25 هزار واحد صنعتی مورد تحلیل قرار گرفته‏ است.

وی با اشاره به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت 40 درصد از اقتصاد کشور را مدیریت می‏کند و باید در این زمینه نقش خود را در آینده ایفا کند، اذعان داشت: ما یک برنامه استراتژِیک به عنوان رویکرد توسعه‏ای داریم که باید به آن بپردازیم.

شجاعی با اشاره به اینکه در سال گذشته 18 میلیون تن ذخیره‏سازی با همکاری‏های بخش خصوصی و دولتی در کشور انجام شد، افزود: برای این ذخیره‏سازی‏ها تیمی به صورت شبانه‏روزی تلاش می‏کردند.

انتهای پیام/73006/ش40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول