اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

انتخابات مطلوب از نگاه فرهیختگان

در انتخابات مسئولیت سنگینی بر دوش نخبگان و فرهیختگان است و ما برای رد نشدن در این امتحان از جنس انتخاب، به راهنمایی‌های سنجیده آنها نیاز داریم.

انتخابات مطلوب از نگاه فرهیختگان

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، در اصل 115 قانون اساسی می‌خوانیم که رئیس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشد، انتخاب شود: ایرانی‌‌الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوا، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور.

هرچند افراد زیادی هستند که بالقوه، واجد شرایط فوق هستند و صلاحیت کاندیدای ریاست جمهوری شدن را دارند، اما فقط یک شخص است که از طریق انتخابات و به تشخیص اکثریت مردم به عنوان اصلح شناخته شده و بالفعل ریاست جمهوری کشور را بر عهده می‌گیرد.

پس نتیجه نهایی انتخابات در دست مردم و سرنوشت کشور در گرو تشخیص دقیق مردم است.

ما مردمانی هستیم احساساتی و در عین حال عاقل و بصیر، جو پذیریم اما بسیار باهوش، اگر کمی قدرت تدبیر خود را قوت بخشیم مدیرانی هستیم بی‌نظیر، قوه ادراک کهکشانی داریم ما نشان داده‌ایم شدیدترین بحران‌ها را به طلایی‌ترین فرصت‌ها تبدیل می‌کنیم.

ما مردمانی هستیم که می‌خواهیم حماسه‌ای سترگ بیافرینیم حماسه‌ای از جنس حماسه سیاسی.

می‌خواهیم تصمیمی بگیریم آگاهانه، می‌خواهیم از بوته آزمایش پیش رو سربلند بیرون بیاییم و کلید پیروزی در این امتحان، آگاهی سیاسی بالا و در نتیجه انتخابی درست است.

باید برای موفقیت به شعارهای بی پایه و اساس دل نبندیم، خوب ببینیم و بشنویم، اسراف در تأمل و تفکر حرام نیست، پس باید عمیق اندیشیده و بسنجیم تا کسی را بر اریکه قدرت بنشانیم که دغدغه منافع ملی خواب را از چشمانش بگیرد، نه اینکه بعد از انتخاب شدن، او جن شود و ما بسم‌الله.

مهمترین آفت شعارهای محقق نشده، این است که مردمی که به امید حرف‌ها و شعارها، پای صندوق‌های رأی می‌آیند و قدرت و اراده خود را جمع کنند به امید آنکه قدرت شکل گرفته در راستای شعارهای مطرح شده گام بردارد و تغییر و تحول ایجاد کند در عمل نماینده قدرت سودای منافع شخصی دارد.

در اینجا مسئولیت سنگینی بر دوش نخبگان است، نخبگان برای عوام بگویند، ما برای رد نشدن در این امتحان از جنس انتخاب، به راهنمایی‌های سنجیده آنها نیاز داریم. به تحلیل‌های موشکافانه آنها نیاز داریم تا به صحت و سقم شعارها و برنامه‌ها پی ببریم و آفت شعارهای عوام فریب ذهنمان را مسموم نکند.

نقش نخبگان در آگاه‌‌سازی مردم برای انتخاب درست بهانه‌ای شد برای گفت‌وگو با فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) که در پی می‌آید.

به طور کلی پارامترهای انتخابات سالم و استاندارد را بیان کنید؟

انتخابات چند عنصر دارد، کاندیداها که برای قبول مسئولیت اعلام آمادگی می‌کنند و انتخاب شونده هستند، مردم که انتخاب کننده‌اند، نهادهای نظارتی و شورای نگهبان که باید صلاحیت‌های اولیه را در کاندیداها تشخیص دهند و انتخابات و فرایند رأی دادن.

در انتخابات سالم باید در این چند عنصر استانداردهایی باشد. در رابطه با کاندیداها از یک طرف با توجه به حساس بودن سمت ریاست جمهوری و اینکه شخصیت دوم کشوری بعد از مقام معظم رهبری است و از طرف دیگر با توجه به حساس بودن موقعیت کشور و اینکه جمهوری اسلامی در تراز بالایی قرار دارد افرادی باید در صحنه بیایند که این توان را در خود ببینند و بتوانند برنامه‌هایی ارائه کنند که تهدیدها را تبدیل به فرصت کنند.

در ارتباط با مردم، انتخاب اصلی بر عهده آنهاست تا افرادی که از فیلتر شورای نگهبان رد می‌شوند را انتخاب کنند.

مردم ما متناسب با اقتضائات زمانه تصمیم می‌گیرند، مثلا اگر دولت اصلاحات روی کار آمد تلقی مردم این بوده که برخی چالش‌ها مثل محدودیت‌های آزادی بیان و میزان مشارکت عامه در بخش‌های سیاسی و اجتماعی و ... دولت سازندگی وجود داشته، لذا مردم آمدند و رای به اصلاحات دادند و وقتی دیدند در این بخش انحرافاتی ایجاد می‌شود که بر خلاف آرمان‌های انقلاب است و در سیاست خارجی کج روی‌هایی صورت می‌گیرد مردم آمدند و به دولتی رأی دادند که این آرمان‌ها را احیا کند.

در این دوره هم مردم به کسی رأی می‌دهند که ما را به عقب برنگرداند و نقاط قوت ما را به ضعف تبدیل نکند، لذا مردم به کاندیداهایی که صرفا شعار می‌دهند رأی نخواهند داد.

شورای نگهبان هم که تایید صلاحیت اولیه را بر عهده دارد، اینکه به دلیل وضعیت غلط سیاسی برخی کاندیداها دچار توهم شده‌اند، شورای نگهبان باید تشخیص دهد که واجد شرط رجل سیاسی و بقیه خصوصیات مندرج در قانون اساسی هستند یا خیر.

شورای نگهبان باید کسانی را که به نظام، امام، رهبری، قانون اساسی تقید دارند تأیید کنند که اینگونه نیز اتفاق افتاد و باید تلاش شود در یک فضای امن، انتخابات را انجام دهند.

عامه مردم چگونه می‌توانند از این موضوع اطمینان پیدا کنند که پشت شعارهای مطرح شده برنامه است و شعار گرایی صرف نیست؟

رسانه‌ها و نخبگان نقش موثری دارند، البته مردم ما مردم هوشمندی هستند و نشان داده‌اند که همیشه انتخاب خود را درست انجام داده‌اند، ولی متأسفانه نخبگان ما در تراز مردم ما نیستند.

عامل دیگری که می‌تواند به مردم کمک کند کرسی‌های آزاد اندیشی است که با حضور کاندیداها در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود و دانشجویان و مردم می‌توانند مواضع کاندیداها و برنامه‌هایشان را از قبل بررسی کنند و عامل دیگر هم بررسی سوابق و فعالیت گذشته کاندیداها است تا از این طریق بدانیم چقدر به برنامه‌های مطرح شده پایدارند.

عامل بعدی در انتخاب درست، این است که نگاه شخصی و حزبی نداشته باشیم.

با توجه به اینکه مطبوعات و رسانه‌ها تأثیر بیشتری بر مردم می‌گذارند و خواننده می‌تواند با تأمل بیشتری به برنامه کاندیداها نگاه کند و کاندیداها هم در مطبوعات فرصت بیشتری نسبت به صدا و سیما دارند تا برنامه‌های خود را مطرح کنند به نظر شما چه آفت‌هایی در این مسیر می‌توان به وجود آید؟

این موضوع نیاز به بحث زیادی دارد، ولی به طور خلاصه ما نباید حقیقت را فدای منافع شخصی کنیم.

رسانه‌ها و مطبوعات باید نگاه ملی داشته باشند ولی متأسفانه برخی رسانه‌ها در بیشتر موارد اینگونه نیستند.

اخلاق رسانه از نظر ارزشی و دینی این است که آنجا که ضعف هست بگوییم و آنجا که قوت هست را نیز با قاطعیت بیان کنیم. پیامبر (ص) قاتل را قصاص می‌کردند او را غسل می‌دادند و برایش نماز میت می‌خواندند و اموالش را بین وراثش تقسیم می‌کردند. مردم هم در انتخاب خود باید کسی را انتخاب کنند که عدالت را رعایت کند.

با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب تأکید دارند انتخابات مخصوص یک جریان و سلیقه خاص سیاسی نیست و همانطور که ما هم می‌دانیم وحدت اندیشه به معنای تعطیلی اندیشه نیست و وجود نخبگانی معتقد به آرمان‌های انقلاب با افکار و سلایق سیاسی مختلف سرمایه‌ای برای جامعه است، انتخابات فرصتی برای حضور یافتن نخبگان مختلف و در واقع یک نوع گردش نخبگان محسوب می‌شود، فضای رقابتی امروز به گونه‌ای است که شاهد نخبگانی با افکار سیاسی مختلف در عرصه رقابت باشیم؟

بله ما در همه انتخابات شاهد این مسئله هستیم و این به دلیل نیازهای زمان بوده، اما جاهایی انحراف ایجاد شده است.

ممکن است برخی بگویند چون فلان فرد قانون‌گریز نمی‌تواند در انتخابات شرکت کند، انتخابات آزاد نیست، ما می‌گوییم اصلا شدنی نیست شخصی که مقابل نظام، رهبری و قانون بایستد در انتخابات شرکت کند و حتی در کشور ما با این مسائل با سعه صدر رفتار شده است، انتخابات ما بسیار درست است، هر دوره انتخابات جذابیت خاصی داشته است و ما شب و روز تلاش می‌کنیم انتخابات آزاد داشته باشیم و همینطور هم هست.

پشت پرده شعار انتخابات آزاد چه فتنه‌ای تهیه شده است؟

اینکه این شعار در شرایط و لفظ خاصی به کار می‌رود و بر آن تأکید می‌شود به این معناست که انتخابات آزاد نیست و ما می‌خواهیم اینگونه باشد و این شعار که آمریکا دست روی آن می‌گذارد به این معنی است که انتخابات باید آزاد باشد، بیهوده است و دلیلش هم این است که همین افراد با این انتخاباتی که ما داریم روی کار آمدند، کسانی که از این شعار استفاده می‌کنند اگر این شعار به این معنی باشد که انتخابات آزاد نیست باید بگوییم مگر شما محور تشخیص آزاد بودن هستید، این همان کاری است که کروبی و موسوی انجام داده و خود را محور قرار دادند که چون ما رأی نیاوردیم پس انتخابات آزاد نیست و این جزو ظرفیت‌های نظام است که با کسی که انتخابات را ناسالم می‌داند با سعه صدر رفتار می‌کند.

چرا دانشگاه‌ها باید به خاطر انتخابات زود تعطیل شود؟

درباره این سئوال باید بحث شود، شورای نگهبان می‌گفت به دلیل کمک به انتخابات، بعضی هم می‌گفتند به خاطر امتحانات و اینکه دانشجویان با آرامش بیشتری امتحانات خود را بدهند، باید دانشگاه‌ها زودتر تعطیل شود.

اما مدیریت شدن و تعطیل نشدن دانشگاه‌ها مناسب‌تر بود چون در این صورت کرسی‌های آزاد اندیشی متعدد برگزار می‌شود، کاندیداها می‌آیند و می‌روند.

در کل اگر جا داشت فضای بیشتری داده می‌شد و مدیریت می‌شد که آسیب‌ها کمتر شود، مناسب‌تر بود ولی بحث در این قضیه نیاز به بررسی ادله موافق و مخالف دارد.

تعداد هشت کاندید را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در عبور از فیلتر شورای نگهبان برای بررسی دارا بودن شرایط ریاست جمهوری مانند رجل سیاسی و مذهبی تعداد کاندیداها کم شد، زیرا ما نظام حزب آمریکا را نداریم و مردم سالاری ما بیشتر از آمریکاست.

این نقطه قوت ماست که فردی مانند احمد‌نژاد رئیس جمهور می‌شود که جزو هیچ گروه قدرتی نیست. اما مشکل ما اکنون فرد محوری است ما باید تلاش کنیم که نظام حزبی آمریکا را نداشته باشیم و فرد محور هم نباشیم.

با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر این موضوع که رئیس‌ جمهور آینده باید ضمن این‌که دارای امتیازات رئیس جمهور قبلی باشد، از نقاط ضعف او نیز به دور باشد. نقاط قوت و ضعف دولت فعلی که ضرورت دارد در دولت جدید تداوم پیدا کند، چیست؟

از نقاط قوت دولت فعلی نخست این است که از ریشه و بنیان معتقد به مبانی نظام و اسلام بوده و معتقد است که بر اساس نسخه غربی و شرقی نمی‌توان مملکت را اداره کرد و در بخش سیاست خارجی و بخش‌های مختلف این مسئله را نشان داده است که اعتقاد به نظام و اسلام دارد. 

دومین مسئله پرکاری دولت است، رئیس جمهور بارها و بارها به اقصی نقاط کشور سفر کرده‌اند و از نزدیک با مردم در ارتباط بوده‌اند و این خدمت بزرگی است که صورت گرفته، تأکید بر عدالت و طبقه مستضعف و سازندگی زیاد هم از نقاط مثبت دولت فعلی است.

اما در بحث نقاط ضعف می‌توان به موضوع پایبندی به قانون اشاره کرد، به این معنی که دولت می‌خواهد از تمام ظرفیت‌های موجود در قانون اساسی استفاده کند و مجلس هم همینطور، این ایجاد مشکل و اختلاف می‌کند و تا زمانی که قانون اساسی اصلاح نشده دولت باید پایبند به قانون باشد.

همچنین دولت فعلی در تولید ادبیات مناسب با آنچه به آن معتقد است ضعیف عمل کرده است، در بحث مدیریت فرهنگی با ایده‌آلی که ما داریم یعنی ایجاد بستری برای رشد انقلاب، ضعیف عمل کرده است.

تأکید زیادی که بر ایرانیت می‌شود درست نیست، یعنی می‌گوییم ایران اسلامی ولی طوری گفته می‌شود که ایران نسبت به اسلام محور قرار می‌گیرد.

مشکلات دولت فعلی از کجا سرچشمه می‌گیرد؟

اینکه بگوییم دولت خرد جمعی ندارد، درست نیست، بیشتر افرادی که در دولت هستند از نخبگان هستند و کارهای مهمی کرده‌اند مثلا هدفمندی یارانه‌ها گام بزرگی بود که برداشته شد.

البته باید به این قضیه نگاه سازمانی می‌داشتند و از همه ظرفیت‌های موجود استفاده بیشتری می‌کردند.

در واقع برتری تعهد بر تخصص را نداشتیم، اما جا داشت از همه ظرفیت‌های مومن در کشور استفاده شود.

انتهای پیام/2667/ب40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول