اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی خرمشهر:

مسبب از بین رفتن بازارهای خارجی اختلافات بین دولت و گمرک است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی خرمشهر گفت: مسبب عدم اعتماد بازارهای خارجی و کاهش صادارت منطقه اختلافات بین دولت و گمرک است.

مسبب از بین رفتن بازارهای خارجی اختلافات بین دولت و گمرک است

ماجد مطوریان‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس در خرمشهر اظهار کرد: سازمان توسعه و تجارت در بخشنامه‌ای به تاریخ هشتم آبان ماه سال جاری به گمرک ایران ممنوعیت صادرات 52 قلم کالا را به گمرک ابلاغ کرد.

وی افزود: 13 قلم از کالاهای اساسی مانند قند، شکر، برنج، گوشت، تخم‌ مرغ، و کالاهای دیگری مانند مواد پتروشیمی، فولادی و پلی مری در این اقلام جای داشت.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی خرمشهر ادامه داد: در تاریخ 17 آبان ماه سال جاری سازمان توسعه و تجارت کالاهای فوق را به دو دسته تفکیک کرد.

وی با اشاره به این بخشنامه اضافه کرد: در این بخشنامه ابلاغ شد که کالاهای دارای تعرفه و عوارض گمرکی از این 52 قلم کالای ممنوع شده حذف و مجوز صادرات این کالاها داده شد.

مطوریان‌پور عنوان کرد: از تاریخ 17 آبان ماه که بخشنامه جدید به گمرکات کشور ابلاغ شده هیچ گونه نامه جدیدی از سوی گمرک  به زیرمجموعه‌های سازمان تجارت و توسعه در مورد لغو این ممنوعیت‌ها ابلاغ نشده است.

خزانه‌دار اتاق بازرگانی خرمشهر بیان کرد: در خلال این کشمکش‌ها یک سوم از اعتماد بازارهای خارجی به تجار و صادرکنندگان ایرانی از دست رفته و این در حالی است که برای اعتمادسازی و تجارت دو طرفه سال‌های متمادی وقت و هزینه صرف شده است.

وی ادامه داد: با پیش گرفتن این روند همه بازارهای خارجی به طور کامل از دست صادرکنندگان ایرانی خارج شده و تجار، تولید کنندگان و کارخانه‌های کشور متحمل پرداخت هزینه‌های بالا و ورشکستگی می‌شوند.

مطوریان‌پور با اشاره به سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی گفت: دولت به چه شکل از این شعار پیروی می‌کند در حالی که بسیاری از شرکت‌ها و تجار منطقه در گذر از این بخشنامه متحمل پرداخت هزینه‌ گزاف، ورشکستگی و از دست دادن بازارهای خارجی شده‌اند؟

وی افزود: خیلی از کالاهای صادراتی در مرزها متوقف شده و در مقابل ارز تجار عراقی برای خرید کالاهای فوق و لغو صادرات باید غرامت پرداخت شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی خرمشهر ادامه داد: بعضی از تجار خرمشهر در صورت عدم به موقع تحویل کالای صادراتی باید روزانه مبلغی معادل 10 هزار دلار غرامت را به تجار عراقی پرداخت کنند.

وی بیان کرد: اختلافات دولت و گمرک سبب از بین رفتن اعتماد بازار خارجی به تجار ایرانی شده و همین عامل ورشکستگی و از بین رفتن بازار جهانی را برای تجار منطقه به دنبال داشته است.

مطوری‌پور در پایان گفت: ما از گمرک می‌خواهیم ابلاغیه جدید را هر چه سریع‌تر به زیر مجموعه‌های خود ابلاغ کرده و رفع این ممنوعیت‌‌ها را برای رونق دوباره تجارت اعمال کند.

انتهای پیام/و20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول