اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نایب رئیس اتاق بازرگانی سنندج:

تعرفه و سود بازرگانی واردات از گمرکات کردستان کاهش یابد

خبرگزاری فارس: نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج خواستار کاهش تعرفه و سود بازرگانی واردات از گمرکات کردستان به منظور کمک بخش خصوصی به دولت برای تامین بخشی از کالاهای مورد نیاز کشور و استان شد.

تعرفه و سود بازرگانی واردات از گمرکات کردستان کاهش یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، زاهد صالحی در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه کردستان در مریوان به عنوان نماینده بخش خصوصی پس از اعلام آمادگی بخش خصوصی کردستان برای واردات، تصریح کرد: با کاهش سود بازرگانی و تعرفه‌های واردات، کالاهای مورد نیاز کشور و استان تامین و از سوی دیگر تجارت خارجی در گمرکات کردستان همچنان پررونق خواهد بود.

به گفته وی، بخش خصوصی با درک حقیقی از حساسیت این مقطع از اقتصاد کشور، از دولت انتظار دارد با تدبیر از رنج و رنجش بخش خصوصی که با زحمت و رنج طاقت‌فرسا در این سال‌ها به کمک اقتصاد دولتی آمده است، بکاهد.

صالحی یادآور شد: ابلاغ ممنوعیت صادرات 52 قلم کالا از سوی دولت، صادرات از گمرکات کردستان را با دشواری‌هایی روبه‌رو کرده است چراکه تلقی از این بخشنامه چنان بسیط و گسترده است که هر قلم کالای ممنوع چندین قلم کالای پایین دست خود را در برگرفته است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج همچنین خواستار تجدیدنظر، تدبیر و بازنگری و کاهش محدودیت برای صادرات کالاهای غیرنفتی به عنوان درخواست بخش خصوصی شد.

وی در ادامه از مسئولان کردستان تقاضا کرد: پیامدهای ناگوار این محدودیت‌ها را گزارش کنند و بکوشند هر چه دامنه این محدودیت‌ها را کم و کمتر کنند.

صالحی هشدار داد: اگر این گونه برخورد شود جای پای صادرات کشور در بازارهای هدف محو می‌شود و به طور یقین حضور دوباره در این بازارها بسیار سخت و شاید غیرممکن شود.

این فعال اقتصادی در گمرک بین‌المللی باشماق مریوان در عین حال گفت: ما می‌پذیریم تنظیم بازارهای داخلی اهمیت ویژه‌ای دارند، اما اجرای بخشنامه ناگهانی محدودیت 52 قلم کالا بدون توجه به تعهدات بین‌المللی تولیدکنندگان و تجار آثار زیانباری بر تعاملات بنگاه‌های تولیدی و تجاری در پی داشته و آثار آن می‌تواند سال‌ها تولیدکننده و صادرکننده ما را از تعاملات اقتصادی دور نگه بدارد.

وی همچنین از روشن نبودن مواجهه دولت با ارز صادرکنندگان تلویحاً انتقاد کرد و گفت: تصمیم به ارائه ارز ناشی از صادرات نیز گرچه هنوز رویه روشنی به خود نگرفته است اما چنان که نقل است اگر اجرایی شود عملاً تجارت خارجی در گمرکات کردستان بسیار کم‌رنگ و ناچیز خواهد شد و اجرای آنچه تاکنون در این باره گفته شده می‌تواند کار در گمرکات کردستان را برای تجار استان سخت و حتی ناممکن کند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود مطالبه پرداخت جوایز صادراتی سال‌های 89 و 90 صادرکنندگان کردستان را مطرح و خاطرنشان کرد: مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت این موضوع را به فوریت و جدیت در دستور کار قرار دهند بلکه زودتر به نتیجه برسد.

در آیین تجلیل از صادرکنندگان کردستان از 9 صادرکننده نمونه سال 90 استان تجلیل شد.

انتهای پیام/صا10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول