اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف همدان:

وقف یکی از شیوه‌های ترویج ازدواج آسان است

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان گفت: «وقف برای ازدواج» از جمله شیوه‌های ترویج ازدواج آسان در میان جوانان است.

وقف یکی از شیوه‌های ترویج ازدواج آسان است

حجت‌الاسلام محمد صالحی امروز در گفت‌و‌گو با فارس در همدان با اشاره به اینکه «وقف برای ازدواج» از جمله شیوه‌های ترویج ازدواج آسان در میان جوانان است، اظهار داشت: وقف یکی از شایع‌ترین و ماندگارترین اعمال خیری است که در میان جوامع و ملل مختلف به صورت‌های گوناگون و متناسب با فرهنگ و اعتقادات آنان مورد عنایت بوده و هست؛ چنانچه از دیرباز در میان متمولان و صاحبان ثروت این موضوع به جد مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت: همه کسانی که از خود موقوفاتی بر جای گذاشته‌اند عموماً با انگیزه دینی و اخروی به این موضوع نگریستند و آن را باقیات‌الصالحات پنداشته، به امید اجر و ثوابی اخروی پای در این عرصه نهاده‌اند، گرچه مسائل انسانی نیز مورد توجه آنان بوده و بسیاری به همین جهات انسانی به آن روی آورده‌اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان گفت: با اهمیت‌تر اینکه عرصه وقف و موقوفات مختص موارد خاصی نیست و زمینه‌های مختلف را در بر می‌گیرد، از وقف آب‌ها و قنات‌ها گرفته تا زمین‌ها و ساختمان‌ها، مساجد و تکایا و حسینیه‌ها و اموال مختلفی که به نحوی سوددهی داشته و دارد همگی مورد وقف بوده و هستند تا به عواید آن نیاز فرد مؤمنی رفع شود.

وی در ادامه تصریح کرد: پیامبر(ص) و اهل ‌بیت وقف کردن را فرهنگ‌سازی کردند و تبلیغ و ترویج در صدقه جاریه سیره آنان بوده است.

صالحی با اشاره به اینکه در شرایط امروز جامعه، که یکی از مشکلات جوانان ازدواج و اشتغال است، «وقف برای ازدواج» از جمله شیوه‌های ترویج ازدواج آسان در میان جوانان است، اظهار داشت: موضوعی که با بالا رفتن سن ازدواج یکی از شاخصه‌های مهم برای ارزیابی میزان سلامت و بهداشت جسمی و روانی افراد یک جامعه محسوب می‌شود.

وی افزود: بررسی سن ازدواج جوانان ایرانی در چند دهه اخیر از بالا بودن معقول سن تأهل خبر می‌دهد که بالطبع از جنبه‌های مختلف و به صورت پردامنه به آسیب‌زایی در جامعه عرف‌پسند و هنجارطلب ما می‌پردازد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان گفت: در این میان با گسترش سنت حسنه وقف با نیت کمک به امر ازدواج توسط واقفان خیراندیش می‌توان تا حدودی تبعات این مسئله را کاهش داد.

وی با بیان اینکه در این راستا سازمان اوقاف و امور خیریه نقش تأثیرگذاری دارد، گفت: سازمان اوقاف برای حمایت ازدواج جوانان و تشویق آنان به تشکیل زندگی مشترک، موقوفاتی که با نیت ازدواج جوانان وقف می‌شوند را ساماندهی می‌کند اگر موقوفه ملک مسکونی یا تجاری باشد، عواید آن طبق نیت واقف در راستای تسهیل در ازدواج جوانان مصرف می‌شود و در زمینه ازدواج جوانان اولویت‌های تهیه جهیزیه و برگزاری مراسم ازدواج است که طبق بررسی کارشناسان به زوجینی که توان مالی کمی دارند پرداخت می‌شود.

صالحی تعداد موقوفات استان برای ازدواج جوانان را بسیار محدود و معدود عنوان کرد و اظهار داشت: لازم است تا مردم خیراندیش و واقفین نیک‌اندیش استان به مسائل و مشکلات جوانان با موضوع اشتغال، مسکن و ازدواج با اهمیت ویژه‌ای بنگرند.

وی در پایان با اشاره به نقش بسیار حساس و مهم رسانه‌ها در زمینه ترویج وقف برای ازدواج، گفت: در زمینه گسترش فرهنگ وقف برای ازدواج، رسانه‌ها می‌توانند با نشان دادن تأثیرات وقف در ترویج ازدواج آسان مبادرت ورزند.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول