اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه و دانشگاه‌های اردبیل:

شهرنشینی عامل بالا رفتن سن ازدواج است

خبرگزاری فارس: استاد حوزه و دانشگاه‌های اردبیل گفت:‌ شهرنشینی سبب شده است تا سن ازدواج بالا برود، جوان ما امروز بعد از گرفتن مدرک دیپلم چندین سال در انتظار کنکور، سپری کردن ایام خدمت سربازی،‌ دوران دانشگاه، انتظار برای ورود به بازارکار بهترین ایام عمرش را سپری می‌کند و گاه در بی‌حوصلگی صرف از ازدواج دلزده می‌شود.

شهرنشینی عامل بالا رفتن سن ازدواج است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حجت‌الاسلام سید علی موسوی عصر امروز در آستانه روز ملی ازدواج در همایش ازدواج آسان در اردبیل اظهار داشت: نسل امروز و جوان ما به تدریج رو به پیری می‌گذارد و مقام معظم رهبری نیز در این امر خواستار چاره‌جویی دقیق و کارشناسی شدند تا ازدیاد نسل گرفتاری‌ها و نگرانی‌های کاهش جمعیت جوان را از بین ببرد.

وی با گرامیداشت اول ذیحجه سالروز ازدواج آسمانی حضرت علی (ع) و دخت نبی مکرم اسلام خاطرنشان کرد: مسئله ازدواج جوانان مسئله فرهنگی و اجتماعی است که هرگونه بی‌توجهی به آن سبب تزلزل نظام اجتماعی و استحکام بنیان مستحکم خانواده می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه‌های اردبیل یادآور شد:‌ در مسئولیت‌پذیری جوانان امر ازدواج حیاتی و ضروری به نظر می‌رسد چرا که در سایه ازدواج آرامش روحی و روانی برقرار شده و حیات و بقا نیز تداوم می‌یابد.

موسوی به بالا رفتن توقعات خانواده‌ها در امر ازدواج اشاره کرد و گفت:‌ امروز تشریفات و درخواست‌های سنگین از زوجین برای تشکیل خانواده بیداد می‌کند چرا که توقعات و چشم و هم چشمی سبب بالا رفتن سن ازدواج و آسیب نهاد اجتماعی خانواده می‌شود.

این مسئول تاکید کرد: آنچه که در این بین ضروری به نظر می‌رسد تشکیل نهادهای حمایتی از جوانان در امر ازدواج و راه‌اندازی مجمع خیرین ازدواج است که یک حرکت ماندگار به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، عضو موسس بنیاد صیانت از خانواده در اردبیل از رسانه‌ها خواست ازدواج آسان حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) را الگو‌دهی کنند تا جوانان مشتاقانه به این سمت گرایش داشته باشند.

موسوی از ازدواج به عنوان نیاز فطری و طبیعی و تکمیل کننده شخصیت بشری یاد کرد و افزود:‌ تا ازدواج شکل نگیرد شخصیت افراد تکمیل نمی‌شود چرا که خداوند متعال در قرآن به صراحت اعلام کرده است که ما موجودات را زوج خلق کردیم.

وی یکی از مشکلات اساسی در امر ازدواج را ترس و واهمه جوانان به واسطه صحبت افراد ازدواج کرده توصیف کرد و بیان داشت‌: گاه زن و شوهرها آنقدر از سختی‌ها و دشواری‌های ازدواج سخن به میان می‌آورند که در یک تاثیر‌پذیری روحی و روانی نسل آینده رغبت و علاقمندی خود را به این امر از دست می‌دهد.

رئیس دفتر ازدواج در اردبیل با بیان اینکه وضعیت شهرنشینی نیز سبب شده است تا سن ازدواج بالا برود، ادامه داد:‌ جوان ما امروز بعد از گرفتن مدرک دیپلم چندین سال در انتظار کنکور، سپری کردن ایام خدمت سربازی،‌ دوران دانشگاه، انتظار برای ورود به بازارکار بهترین ایام عمرش را سپری می‌کند و گاه در بی‌حوصلگی صرف از ازدواج دلزده می‌شود.

موسوی این پروسه را زمانبر و بسیار آفت‌آفرین توصیف کرد و گفت:‌ بر خلاف جوامع شهری در روستاها زندگی ساده و ازدواج‌ها نیز با کمترین دغدغه همراه است و به همین دلیل سهولت ازدواج را شاهد هستیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، وی در پایان سخنان خود دیگر مشکل ایجاد شده در این زمینه را مشکل روحی و روانی جوانان و ناامیدی آنها به آینده توصیف کرد و اظهار داشت: با این وضعیت اقتصادی که تامین مسکن،‌ ایجاد اشتغال و تامین هزینه‌های معاش سنگین شده است گاه جوانان ما دچار سرخوردگی واقعی می‌شوند.

انتهای پیام/خ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول