اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

انتقاد امام جمعه مهربان از تشریفات زاید در برگزاری مراسم‌های ازدواج:

نخستین مانع ازدواج آسان خرید جهیزیه است

خبرگزاری فارس: امام جمعه مهربان با نکوهش برخی تشریفات زاید و بی‌مورد در امر ازدواج، گفت: نخستین مانع ازدواج آسان خرید جهیزیه است و این در حالی است که تامین حداقل‌های یک زندگی مشترک جدید باید در اولویت اول خانواده‌ها باشد.

نخستین مانع ازدواج آسان خرید جهیزیه است

به گزارش خبرگزاری فارس از مهربان، حجت‌الاسلام والمسلمین جلیل جلیلی صبح امروز در سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) در دیدار با هئیت موسس و اعضای صندوق ذخیره حضرت فاطمه زهرا(س) که در زمینه تامین جهیزیه نوعروسان خانواده‌های محروم و کم‌درآمد فعالیت می‌کند، با بیان حدیثی از امام صادق(ع) اظهار کرد: خدای متعال می‌فرماید: «مردم خانواده من هستند، پس محبوب‌ترین آنان نزد من کسانی هستند که با مردم مهربان‌تر و در راه برآوردن نیازهای آنان کوشاتر باشند.»

امام جمعه مهربان خدمت به خلق را سفارش پیامبران، ائمه معصومین و بزرگان دین عنوان کرد و افزود: رسول خدا(ص) فرمود: «هر کس یک نیاز برادر مومن خود را برآورد، مانند کسی است که عمر خویش را به عبادت خدا سپری کرده باشد.»

جلیلی با اشاره به فعالیت چشمگیر صندوق ذخیره حضرت فاطمه زهرا(س) که با حذف یک تشریفات زاید و در راستای خدمت به اقشار آسیب‌پذیر جامعه تاسیس شده است، افزود: حذف یکی از تشریفات اضافی از مجالس ترحیم در مهربان، باعث شده است تا با تشکیل صندوق خیریه با نام صندوق ذخیره حضرت زهرا(س) مشکلی از مشکلات برخی از خانواده‌های نیازمند که تحت پوشش کمیته امداد و یا نهادهای حمایتی نیستند با استفاده از کمک مادی بلاعوض این صندوق برطرف شود.

امام جمعه مهربان با اشاره به تنها منبع درآمدی صندوق ذخیره حضرت فاطمه زهرا(س) که عمده محور فعالیت آن کمک به تامین بخشی از جهیزیه نوعروسان خانواده‌های محروم و کم‌درآمد است، اظهار کرد: درآمد این صندوق از محل کمک‌های افراد نیکوکاری است که به جای نوشتن پلاکارد تسلیت یا تهیه تابلو تسلیت برای اظهار همدردی با خانواده‌های معزی، وجه نقدی آن را به این صندوق واریز می‌کنند.

وی افزود:خوشبختانه این اقدام پسندیده با استقبال اهالی مهربان مواجه شده و در این مدت در هیچ مسجد و مجلس ترحیمی، پلاکارد تسلیت در داخل مسجد نصب نشده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین جلیلی محبوب‌ترین چیز نزد خداوند را ازدواج عنوان کرد و با بیان حدیثی از امام صادق(ع) در این مورد اظهار کرد: هیچ چیز نزد خداوند عزوجل محبوب‌تر از خانه‌ای که با ازدواج آباد شود، نیست.

امام جمعه مهربان تصریح کرد: آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) به شدت از سخت‌گیری بی‌جا در معیارهای ازدواج پرهیز کرده‌اند، زیرا به ترویج فساد در جامعه و ابتلا جوانان به آسیب‌های روانی حاصل از سرکوب غرایز طبیعی منجر می‌شود.

جلیلی، ازدواج در وقت و زمان مناسب را مورد تاکید قرار داد و افزود: باید فرهنگ ازدواج اصلاح شود و افرادی که تمکن مالی دارند باید زمینه ازدواج آسان جوانان را فراهم کنند.

امام جمعه مهربان با اشاره به مشکلاتی که در زمینه ازدواج آسان جوانان وجود دارد، اظهار کرد: نخستین مانع که باعث می‌شود تا ازدواج آسان اتفاق نیفتد خرید جهیزیه است و این در حالی است که تامین حداقل‌های یک زندگی مشترک جدید باید در اولویت اول خانواده‌ها باشد.

جلیلی با اشاره به اینکه 70 درصد وسایل خریداری شده برای جهیزیه در اوایل زندگی مشترک یک زوج جوان، اجناس غیرضروری است، افزود: چشم و هم‌چشمی‌های بی‌مورد باعث شده است که خانواده‌ها قبل از  تامین جهیزیه به فکر فروش ملک خود باشند تا در بحث تامین جهیزیه دخترشان از همسایه و فامیل عقب نیفتند.

امام جمعه مهربان افزود: در خانواده‌ای با 60 سال قدمت برخی از وسایل و کالاها کمتر یافت می‌شود، در حالی که در هنگام تهیه جهیزیه تمام وسایل حتی وسایلی که شاید انسان در طول عمرش یک بار هم از آن استفاده نکند خریداری می‌شود.

جلیلی، حذف تشریفات و تجملات بی‌مورد از مجالس جشن و عروسی را مورد تاکید قرار داد و افزود: نباید کاری بکنیم که جوانان به خاطر ترس از مسائل و مشکلات اول زندگی از امر مقدس ازدواج دوری کرده و فاصله بگیرند.

امام جمعه مهربان برخی توقعات بی‌مورد خانواده عروس در هنگام خواستگاری را مورد نکوهش قرار داد و افزود: وقتی یک جوان تحصیلکرده به خواستگاری دختری آمده است در نظر داشته باشید که سرمایه، خانه و ماشین آن جوان تحصیلاتش است و سخت است که جوانی هم تحصیلکرده باشد و هم امکاناتی چون منزل، ماشین و دیگر وسائل و امکانات را داشته باشد.

جلیلی از خانواده‌ها خواست که با تسهیل شرایط ازدواج جوانان، برخی تشریفات زاید و بی‌مورد را که اتفاقاً بسیار هم هزینه‌بر است را از عرف معمول در خواستگاری و ازدواج حذف کنند.

امام جمعه مهربان تاکید کرد: شرع مقدس اسلام تمام موانع ازدواج را از بین برده است، این موانعی را که ما پیش آورده‌ایم، بدعتی است که در اسلام گذاشته‌ایم و روز قیامت باید پاسخگوی آن باشیم و هرکس که در ابداع این خرافات و تشدید بدعت‌ها سهیم باشد، گناهکار است.

جلیلی افزود: یکی از مکتب‌هایی که برای انسان سازندگی فوق‌العاده دارد، محیط خانه است. در محیط خانه زن و مرد می‌توانند بسیاری از فضایل انسانی را کسب کنند و رذایل اخلاقی فراوانی را از خود بزدایند.

وی ادامه داد: اگر بگوییم محیط خانه مانند جبهه، مکتب انسان‌سازی است، مبالغه نکرده‌ایم. 

انتهای پیام/و10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول