اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت تعاونی دانش بنیان نانو ساختار آرین زنجان خبر داد

ساخت دستگاه‌های هوشمند با قیمت پائین‌تر از مشابه خارجی در زنجان

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت تعاونی دانش بنیان نانو ساختار آرین زنجان گفت: طراحی و ساخت دستگاه‌های هوشمند و تمام‌اتوماتیک الکتروریسی با قیمت تمام‌شده بسیار پائین‌تر از نمونه‌های مشابه در زنجان ساخته می‌شود.

ساخت دستگاه‌های هوشمند با قیمت پائین‌تر از مشابه خارجی در زنجان

مجید محمدی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان، اظهار کرد: هدف اصلی طراحی و ساخت دستگاه‌های هوشمند و تمام‌اتوماتیک الکتروریسی و الکترواسپری برای تولید دسته وسیعی از نانو ذرات و نانو الیاف پلیمری، سرامیکی، فلزی و کامپوزیتی در مقیاس‌های آزمایشگاهی، نیمه‌صنعتی و صنعتی است.

وی ادامه داد: انعطاف در طراحی، سهولت در به‌ کارگیری، وسعت تجهیزات جانبی ارائه‌ شده، کنترل بسیار دقیق به‌ همراه دامنه بالای تغییرات در نظر گرفته‌ شده برای پارامترهای الکتروریسی و امکان اعمال تغییرات مختلف در شرایط عملیاتی، فرآیندی و محیطی بر اساس نیاز کاربر، منجر به محبوبیت بالای محصولات این مجموعه دانش‌بنیان در بین محققین دانشگاهی و متخصصان صنایع مختلف در کشور و منطقه شده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی دانش بنیان نانو ساختار آرین زنجان تصریح کرد: این مجموعه دانش‌بنیان با ارائه دسته وسیعی از دستگاه‌های هوشمند و تمام‌اتوماتیک الکتروریسی برای تولید انواع نانو ذرات و نانو الیاف و ارائه انواع محصولات متشکل از نانو الیاف، تجربه شیرین فعالیت‌های علمی و عملی در حوزه فناوری نانو را برای متخصصان و کارشناسان دانشگاهی و صنعتی فراهم آورده و بستر لازم برای شکوفایی خلاقیت‌ها و ارائه ابداعات و ابتکارات جدید در عرصه فناوری نانو را برای علاقه‌مندان در سطوح مختلف ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: این مجموعه با تولید این دسته از تجهیزات و محصولات، رویای به‌ کارگیری فناوری نانو را برای بشریت به یک واقعیت انکارناپذیر تبدیل کرده است.

محمدی افزود: امروزه نانو الیاف به‌ واسطه تخلخل بسیار بالا، سبکی و سطح ویژه فوق‌العاده بالا در حوزه‌های مختلف بویژه حوزه‌های پزشکی، دارویی و بهداشتی، صنعتی کاربرد دارند.

وی ادامه داد: نانو الیاف و روش‌های تولید آنها در مقیاس تجاری در اختیار کشورهای محدودی از جمله آمریکا، ژاپن و برخی از کشورهای اروپایی است.

مدیرعامل شرکت تعاونی دانش بنیان نانو ساختار آرین زنجان با بیان اینکه با توجه به تنوع محصولات متشکل از نانو الیاف و برخی کاربردهای ویژه این محصولات به‌ ویژه در حوزه‌های نظامی، امنیتی، پزشکی و سلامت دستیابی به این فناوری و همه محصولات حاصل از آن بسیار بعید است، افزود: این فناوری در انحصار برخی کشورهای خاص است که مسئله تحریم‌ در این زمینه اجتناب‌ناپذیر است.

وی با اشاره به اینکه عدم واگذاری دستگاه‌های صنعتی تولید نانو الیاف از سوی کشورهای صاحب فن به‌ علت حفظ بازار، مشکلاتی را به وجود آورده است که از این‌رو طراحی و ساخت دستگاه‌های هوشمند و تمام‌اتوماتیک الکتروریسی با قیمت تمام‌شده بسیار پائین‌تر از نمونه‌های مشابه خارجی و نیز با قابلیت تولید انواع محصولات متشکل از نانو الیاف از طریق فناوری کاملا بومی، ضمن آنکه بحث تحریم‌های موجود را به ‌طور کامل خنثی می‌نماید بلکه کشور را در موقعیت صادرات فناوری و محصولات حاصل از آن قرار می‌دهد.

محمدی ادامه داد: با توجه به کاربردهای بسیار متنوع نانو الیاف به ‌ویژه در حوزه‌های دفاعی و امنیتی می‌توان گفت که نانو الیاف به‌ طور مستقیم و یا غیرمستقیم بر امنیت تاثیرگذار است.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع از به‌ کارگیری آنها به ‌عنوان بهترین گزینه برای جذب عوامل شیمیایی و بیولوژیکی در حملات تروریستی و نیز جنگ‌های بیولوژیکی تا ردیابی بسیار دقیق و حذف کامل آلایندهای آب و هوا، جاذب‌های امواج الکترومغناطیس را شامل می‌شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی دانش بنیان نانو ساختار آرین زنجان تصریح کرد: با به‌ کارگیری دستگاه‌های هوشمند و تمام‌ اتوماتیک الکتروریسی این مجموعه دانش‌بنیان نه‌ تنها امکان تحقیق و توسعه در این حوزه فراهم می‌شود بلکه امکان تولید محصولات و لایه‌های هوشمند نانوساختار برای بسیاری از کاربردها برای ایجاد و حفظ امنیت در زمینه‌های مختلف از تولید نانو بیوسنسورها تا انواع سامانه‌های بسیار قدرتمند فیلتراسیون فراهم می‌شود.

وی تصریح کرد: نانو الیاف به‌ صورت مستقیم و یا غیرمستقیم در تولید، ذخیره‌سازی و بهینه‌سازی مصرف انرژی کاربرد داشته و در سال‌های اخیر محصولات متنوعی در این زمینه با به‌کارگیری نانو الیاف توسط شرکت‌های پیشرو به بازارهای بین‌المللی عرضه شده است.

محمدی با اشاره به کاربردهای مستقیم نانو الیاف افزود: استفاده در پیل‌های خورشیدی، پیل‌های سوختی، باطری‌های پلیمری، ابر خازن‌ها، عایق‌های صوتی و حرارتی، نانوکامپوزیت‌ها از کاربردهای مستقیم نانو الیاف است.

وی ادامه داد: نانو الیاف به ‌دلیل سطح ویژه فوق‌العاده بالا و وزن بسیار کم، در همه کاربردهای مورد نظر منجر به افزایش کارآیی، مصرف مواد اولیه کمتر، مصرف انرژی کمتر و تولید و بهینه‌سازی مصرف انرژی در کاربرد نهایی می‌شوند.

مدیرعامل شرکت تعاونی دانش بنیان نانو ساختار آرین زنجان خاطرنشان کرد: نانو الیاف از قابلیت علمی و عملی در رفع بسیاری از مشکلات محوری و گلوگاه‌های مرتبط با فناوری‌های خاص به ‌ویژه در حوزه فناوری‌های راهبردی برخوردار است.

وی تصریح کرد: در حوزه بهداشت و سلامت که از موضوعات کلیدی و مهم هر کشوری است نانو الیاف تولید شده از طریق دستگاه‌های هوشمند و تمام‌اتوماتیک الکتروریسی نقش به‌ سزایی را دارا هستند.

محمدی با بیان اینکه در حوزه‌های دفاعی و امنیتی نانو الیاف به‌ طور مستقیم و یا غیرمستقیم به‌ شدت بر امنیت تاثیرگذار است به‌ طوری که بخش عمده نانو الیاف تولید شده توسط دولت آمریکا در حوزه‌های دفاعی و امنیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: در این زمینه بزرگترین شرکت تولیدکننده نانو الیاف در جهان یعنی شرکت ای‌اسپین همه محصولات تولیدی خود را در اختیار وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا و کارخانه‌های تولید تسلیحات نظامی این کشور قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: در حوزه صنایع، جداسازی و فیلتراسیون امروزه اکثر تولید کنندگان غشاءها و فیلترها، کارآئی محصولات خود را با افزودن لایه‌های متشکل از نانو الیاف به‌ طرز چشمگیری افزایش داده و بازار این دسته از محصولات را بیش از پیش به‌ خود اختصاص داده‌اند.

مدیرعامل شرکت تعاونی دانش بنیان نانو ساختار آرین زنجان خاطرنشان کرد: در حوزه صنایع شیمیایی، صنایع غذایی، صنایع رنگ و پوشش، صنایع نساجی، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی نیز محصولات متنوعی از نانو الیاف به‌ خدمت گرفته شده‌اند و به‌ دلیل سطح ویژه بسیار بالا، علاوه بر افزایش کارآئی در بسیاری موارد نظیر پایه‌های کاتالیست‌ها و یا سنسورها به‌ عنوان تنها گزینه ممکن مطرح محسوب می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در صنایع هوا فضا، صنایع خودروسازی و صنایع ساختمان نیز نانو الیاف به ‌عنوان بهترین جاذب‌های امواج مضر از امواج مادون قرمز تا الکترومغناطیس و نیز جاذب‌های صوت و حرارت مطرح هستند.

محمدی تصریح کرد: در ارتباط با حوزه‌های مرتبط با انرژی‌های نو، تجدیدپذیر از جمله پیل‌های خورشیدی، پیل‌های سوختی، باطری‌های پلیمری و مسائل زیست‌ محیطی نانو الیاف تقریبا بی‌رقیب است.

انتهای پیام/ع10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول