اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

دعوت به تسلیم برابر استکبار ناشی از ضعف ایمان است

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید در قم گفت: افرادی که دچار ضعف ایمان و سستی عقیده هستند، نظام را به تسلیم شدن در برابر آمریکا دعوت می‌کنند.

دعوت به تسلیم برابر استکبار ناشی از ضعف ایمان است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی ظهر امروز در جمع نمازگزاران حرم حضرت معصومه(س) ضمن تسلیت شهادت امام علی(ع) اظهار داشت: قرآن در رابطه با منافقان در سوره احزاب مطالب ارزشمندی را مطرح کرده است.

وی ادامه داد: در این سوره با اشاره به جنگ‌های پیامبر(ص) در جریان شکل‌گیری حکومت اسلامی، موضع‌گیری منافقان مورد تحلیل واقع شده است.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه قرآن برخی افرادی که در جنگ شرکت نمی‌کرده‌اند را منافق خوانده است، ابراز کرد: از میان این افراد کسانی بودند که نه تنها خود از میدان مبارزه دور می‌ماندند بلکه دیگران را نیز به دوری از جنگ دعوت می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه قرآن اینگونه افراد را معوقین خوانده است افزود: در زمان ما نیز کسانی هستند که دیگران را به تسلیم شدن در برابر خواسته‌های استکبار دعوت می‌کنند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی عنوان داشت: عده‌ای نظام را به پذیرفتن ذلت در برابر زورگویان دعوت کرده و می‌گویند همانطور که قذافی برابر آمریکا تسلیم شده و تجهیزات هسته‌ای خود را در اختیار آمریکا قرار داده است، نظام اسلامی هم باید در موضوع هسته‌ای در برابر استکبار تسلیم شود.

وی اینگونه موضع‌گیری‌ها را ناشی از ضعف ایمان دانست و ادامه داد: قرآن می‌گوید اینگونه افراد مرد جنگ نیستند و ترس و ضعف ایمان مانع از پایداری آنها در سختی‌ها می‌شود.

استاد برجسته حوزه علمیه خاطر نشان کرد: افراد با ایمان بیهوده نمی‌جنگند اما بیهوده نیز تسلیم نمی‌شوند و پیگیری آرمان‌های خود را در اولویت قرار می‌دهند.

وی با اشاره به علت اعمال افرادی که دیگران را به تسلیم شدن برابر دشمن دعوت می‌کنند گفت: اینگونه افراد می‌خواهند در عملکرد ضعیف خود در میدان‌های حساس شریک جرم داشته باشند تا بهانه‌ای برای این سستی‌ها به دست بیاورند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی اضافه کرد: در شرایط امروز جامعه نیز هستند کسانی که وقتی از آنها پرسیده می‌شود چرا کار نادرستی را انجام می‌دهند، به مشکلات جامعه اشاره می‌کنند در حالی که اسلام به ما می‌گوید حتی اگر تمام افراد جامعه به گناه آلوده شدند، مؤمن نباید مسیر هدایت الهی را رها کند.

وی افزود: در مسیر هدایت الهی هیچ‌گاه نباید از اندک بودن همراهان وحشت داشت و انحراف جامعه بهانه‌ای برای انحراف افراد نمی‌شود.

این مرجع تقلید توکل، اراده، ایمان و استقامت را از ویژگی‌های مبارزان واقعی دانست و خاطر نشان کرد: امام علی(ع) نمونه کاملی از اینگونه افراد بود.

وی با اشاره به سخن حضرت علی(ع) در این رابطه که اگر تمام عرب به جنگ من بیایند، در برابر آنان تسلیم نخواهم شد ادامه داد: این ویژگی علی(ع) به دلیل ایمان کامل و عشق به شهادت بود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به اینکه آیه 19 سوره احزاب منافقان را انسان‌هایی بد سابقه خوانده است، گفت: این افراد نسبت به هدایت مؤمنان بخیل هستند و تلاش می‌کنند تا جامعه را از مسیر هدایت منحرف کنند.

وی خاطر نشان کرد: از دیگر ویژگی‌های منافقان که در این سوره به آن اشاره شده فرصت‌طلب بودن این افراد است.

این مرجع تقلید افزود: قرآن منافقان را کسانی توصیف می‌کند که هنگام جنگ از وحشت در حال قالب تهی کردن هستند و تمام تلاش خود را می‌کنند تا از میدان مبارزه فرار کنند.

وی اظهار کرد: ویژگی دیگر این افراد این است که در زمان صلح و هنگام تقسیم غنائم در صحنه ظاهر شده و از حکومت اسلامی طلب دارند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی عنوان کرد: در زمان ما نیز کسانی هستند که در جریان انقلاب و یا جنگ تحمیلی هیچ زحمتی متحمل نشدند اما وقتی جامعه به آرامش و ثبات رسید، به دنبال سهم‌خواهی و به دست آوردن پست و مقام بودند.

وی با اشاره به اینکه انسان‌های دو چهره در هر عصر و زمانی دیده می‌شوند خاطر نشان کرد: این افراد در هر جریانی که قرار می‌گیرند، تنها به دنبال سهم‌خواهی و کسب منافع هستند.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول